انتشار پیش‌نویس طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کمیسیون عمران مجلس انتشار پیش‌نویس طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کمیسیون عمران مجلس

انتشار پیش‌نویس طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کمیسیون عمران مجلس

انتشار پیش‌نویس طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کمیسیون عمران مجلس ، صورت گرفت. اصلاحیه قانون نظام مهندسی ساختمان بازنگری گردد

کد خبر: 001126002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ بهمن ۰۰ - ۸:۱۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، انتشار پیش‌نویس طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کمیسیون عمران مجلس ، صورت گرفت. اصلاحیه قانون نظام مهندسی ساختمان بازنگری گردد

انتشار پیش‌نویس طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کمیسیون عمران مجلس

انتشار پیش‌نویس طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کمیسیون عمران مجلس
اصلاحیه قانون نظام مهندسی ساختمان بازنگری گردد
رئیس دفتر نظارت بر عملکرد استان ‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: تعداد زیادی مهندس از مقطع کاردانی به کارشناسی ارتقا پیدا کرده‌اند و اگر قرار باشد دیگر پروانه نظام مهندسی نداشته باشند، باید ابتدا در دانشگاه جلوی ورود دانشجویان این مقطع گرفته شود.
اخیراً پیش‌نویس طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان منتشر گردید. طبق پیش‌نویس قانون نظام مهندسی، مصوب در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، همه مهندسین دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته مشغول در زمینه خدمات مهندسی ساختمان، مشمول تمدید پروانه نیستند و باید از حرفه خدمات مهندسی خداحافظی کنند. از طرف دیگر بندهای دیگری در این قانون آمده که هفته گذشته شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور نامه‌ای در انتقاد به اصلاحیه قانون نظام مهندسی از طرف کمیسیون عمران مجلس خطاب به قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.
رئیس دفتر نظارت و ارزیابی بر عملکرد استان ‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این مورد با اشاره به اینکه اصلاحیه قانون از اول تا آخر دچار ایراد و اشکال است، گفت: بخشی از ایراد آن به مدرک کارشناسی ناپیوسته برمی‌گردد و بخشی از ایرادات موارد دیگری را در بر گرفته و به‌نوعی سبب تأسف است که مجلس شورای اسلامی بدون نظر کارشناسی چنین قانونی را مصوب کرده است.
غلام‌حسین عسکری با عنوان اینکه سازمان نظام مهندسی یک سازمان غیردولتی است، افزود: بر این اساس اصل چهل و چهار قانون بخش خصوصی باید کار را به دست مردم داد، بنابراین سازمان نظام مهندسی یک سازمان غیردولتی و خودگردان است.
عسکری ادامه داد: قانونی که در کمیسیون عمران مجلس مصوب شده، به‌نوعی ریشه نظام مهندسی و مهندس را زده و یک‌سری تعریف‌ هایی در آن شده که گویی جرم‌انگاری کرده، در حالی که خود سازمان نظام مهندسی به‌صورت مجزا شورای انتظامی دارد.
وی گفت: به علت ایرادات این قانون، شورای مرکزی نظام مهندسی کشور در نامه‌ای به رئیس مجلس گلایه خود را نسبت به این قانون اعلام کرده است.
عسکری در مورد گلایه نسبت عدم تمدید پروانه مهندسی مهندسین با مدرک کارشناسی ناپیوسته، گفت: با وجودی که این مهندسان، یک حقوق مکتسبه‌ای را کسب کرده و پروانه اشتغال گرفته‌اند و برخی ساختمان ‌ها را طراحی و نظارت کرده‌اند، اما با استناد به اصلاحیه قانون دیگر نمی‌توانند دیگر پروانه نظام مهندسی خود را تمدید کنند.
رئیس دفتر نظارت و ارزیابی بر عملکرد استان‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: باید توجه داشت که تعداد زیادی مهندس از مقطع کاردانی به کارشناسی ارتقا پیدا کرده‌اند و اگر قرار باشد دیگر پروانه نظام مهندسی نداشته باشند، باید ابتدا در دانشگاه جلو ورود دانشجویان و تحصیل در مقطع کاردانی به کارشناسی گرفته شود.
عسمری تصریح کرد: البته چند تکذیبیه نسبت به این بند از قانون از طرف کمیسیون عمران مجلس آمده است، اما بنابر این بند قانون، تعداد زیادی مهندس از کار محروم می‌شوند.
رئیس دفتر نظارت و ارزیابی بر عملکرد استان‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: هفته گذشته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نامه‌ای به قالیباف، رئیس مجلس ارسال کرد و علاوه بر انتقاد نسبت به این بند قانون، نسبت به حذف رشته مهندسی ترافیک از ۷ رشته‌ای که در سازمان نظام مهندسی بود، انتقاد و گلایه کرده است.
وی گفت: مهندسان رشته ترافیک سال‌ ها در سازمان نظام مهندسی فعالیت داشته‌اند و با توجه به اینکه هر روز وضعیت ترافیک در شهرها وخیم‌تر می ‌شود، حذف این رشته جای تعجب دارد.
عسکری با اشاره به اینکه متأسفانه کمیسیون عمران مجلس در اصلاحیه قانون نظام مهندسی، مشورت و نظرخواهی از سازمان نظام مهندسی نکرده است، ادامه داد: یکی از اشکالات قانون این است که کمیسیون عمران یکی دو جلسه از شورای مرکزی دعوت و تنها چند ماده را بررسی کرد، اما در نهایت به ایراداتی که ما گرفتیم، توجهی نکرد و هم‌چنین در جلسات کمیسیون عمران بعدی از کارشناسان این سازمان دعوت نشد.
وی با عنوان اینکه در حال حاضر دخالت دولت در سازمان نظام مهندسی حدود بیست درصد، ولی با اصلاحیه جدید قانون نظام مهندسی، دخالت دولت در این سازمان به هشتاد درصد می‌رسد، ادامه داد: به ‌طور قطع با این قانون شرایط سازمان نظام مهندسی ساختمان از یک سازمان فعال غیرانتفاعی خودگردان که هیچ بودجه‌ای به دولت تحمیل نمی‌کند، بدتر خواهد شد.
عسمری عنوان کرد: طی بیش از بیست سال گذشته سازمان نظام مهندسی ساختمان با پول مهندسان یک سری اموال و ساختمان ‌هایی را خریداری کرده است، اما در این اصلاحیه قانون عنوان شده که اموال سازمان جزو اموال عمومی محسوب می ‌گردد که این جای سوال دارد!
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ بهمن ۰۰
890 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0