اعتراض به امضا فروشی و عدم شفافیت مالی در نظام ساخت و ساز مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

مقاومت سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان در مقابل اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان/ اعتراض به امضا فروشی و عدم شفافیت مالی در نظام ساخت و ساز

مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و هم چنین سخن گوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود پدیده امضافروشی در ساخت و ساز، خواستار شفافیت نظام مهندسی ساختمان در زمینه مالی شدند و هم چنین اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان را یکی از راه کارهای کیفیت بخشیدن به ساخت و ساز دانستند.

کد خبر: 960725011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ مهر ۹۶ - ۱۰:۱۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و هم چنین سخن گوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود پدیده امضافروشی در ساخت و ساز، خواستار شفافیت نظام مهندسی ساختمان در زمینه مالی شدند و هم چنین اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان را یکی از راه کارهای کیفیت بخشیدن به ساخت و ساز دانستند.اعتراض به امضا فروشی و عدم شفافیت مالی در نظام ساخت و ساز

اعتراض به امضا فروشی و عدم شفافیت مالی در نظام ساخت و ساز

اعتراض به امضا فروشی و عدم شفافیت مالی در نظام ساخت و ساز

مقاومت سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان  در مقابل اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان/ اعتراض به امضا فروشی  و عدم شفافیت مالی در نظام ساخت و ساز

محمد جواد عرفانیان ‌جم مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر سازی که بموضوع سازمان‌ های نظام مهندسی، شفافیت مالی آن سازمان و هم چنین مباحث مرتبط با امضا فروشی و علل عدم موفقیت نظارت در ساخ و ساز اختصاص داشت، بیان کرد: خروجی هزینه ‌ای که برای سازمان‌ های نظام مهندسی و بویژه در بخش نظارت بر ساخت و ساز میشود بهیچ وجه بازده لازم را ندارد و با آن خدماتی که مردم دریافت می ‌کنند تطابقی ندارد.
عرفانیان جم ادامه داد: اساسا فرآیند تولید هر محصولی باید به این نقطه ختم گردد که محصولی که به مشتری ارایه میشود دارای گارانتی باشد و این جزو قانون تجارت است. اگر ساختمان را بعنوان یک کالا نگاه کنیم، باید ضمانت کیفیت داشته باشد. طبیعتا ضمانت کیفیت را یک کالا، زمانی خواهد داشت که تولید کننده آن شناسنامه‌ دار باشد.
مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در فرآیند تولید ساختمان ۳ دسته بندی وجود دارد که باید شناسنامه‌ دار باشد. یکی از دسته‌ بندی‌ ها، نیروی انسانی است که شامل کارشناسین، کاردانان و کارگران ماهر می‌ شود. زمانی این ها می ‌توانند یک کالای مناسب را تولید کنند که صلاحیت لازم را داشته باشند. طبیعتا این صلاحیت در قالب امتحانات و گرفتن پروانه اخذ می‌ گردد و از این به بعد، است که افراد صاحب مسئولیت می ‌شوند.
مرزهای مسئولیتی در ساخت و ساز روشن و واضح نیست
عرفانیان جم با بیان این مطلب که مهم ترین چیزی که در قانون نظام مهندسی ساختمان، کمبودش حس می‌ شود نظام مسئولیتی است، تصریح کرد: بدین‌ معنا که هرکدام از افرادی که در امر ساخت و ساز دخیل هستند ما به ازای آن باید مسئولیتی را بپذیرند. اکنون این مسئولیت کاملا خلط است و معتقد هستم مرزهای مسئولیتی روشن و واضح نیست.
وی با ارایه نمونه‌ای، خاطر نشان کرد: در قانون نظام مهندسی ساختمان، مسئولیت ‌ها با سهیمه و متراژ ارایه میشود. عملا مسئولیت امری نیست که متراژی باشد. ما پروژه هایی داریم که طراحی میشود و در زمان طراحی، امضای چندین مهندس طراح را دارد. اجرا میشود امضای چندین مهندس ناظر دارد. ضمن آن که دخالتهایی که سازمان های نظام مهندسی بعنوان کنترل و نظارت دارند این ها خلط مبحث است.

اعتراض به امضا فروشی و عدم شفافیت مالی در نظام ساخت و ساز


عرفانیان جم گفت: یک ساختمان بمساحت صد هزار متر مربع داریم و سهیمه مهندس معمار پایه یک، شانزده هزار متر است برای این که این صد هزار مترمربع پر گردد باید هشت معماری پای این را امضا کنند تا پروانه این ساختمان صادر گردد. در هنگام نظارت نیز باز هم سهمیه دیگری وجود دارد. مجددا چندین نفر باید پای این را امضا کنند.
وی بیان داشت: پرسش مشخص این است که وقتی ساختمان پایین می‌ آید به علتی این اتفاق رخ می ‌دهد که آن علت ممکن است بخشی مربوط به اسکلت، بخشی مربوط به معماری و یا هر مورد دیگر باشد، بواقع مسئولیت آن اشکال با چه کسی است؟ و چگونه می‌ توان یک مسئولیت را در طرحی تقسیم کرد و این با متراژ و سهمیه جور درنمی ‌آید.
مشاور معاون مسکن و ساختمان ادامه داد هم چنین تصریح کرد: متاسفانه در بخش ساخت و ساز، امضا فروشی داریم. مشکلاتی که در بخش آیین ‌نامه‌ های کنترل ساختمان وجود دارد مباحثی است که غیر قابل ‌انکار است. در عین حال، ظرفیت‌ های قانونی کنترل ساختمان، ظرفیت‌ هایی نیست که پاسخ گوی دو موضوعِ نیاز داخلی مملکت و انتظارات اجتماع باشد و هم چنین اساسا ما با قوانین و مقرراتی که داریم عملا نمیتوانیم صدور خدمات فنی مهندسی داشته باشیم.
اعتراض نسبت به ارجاع کار توسط سازمان ‌های نظام ‌مهندسی ‌ساختمان
عرفانیان جم عنوان کرد: پدیده امضا فروشی در واقع عاملش همین سهمیه ها هستند که به صوری ‌گری نیز معروف است. اکنون در سازمان‌ های نظام‌ مهندسی ‌ساختمان مباحثی با‌ عنوان ارجاع کار وجود دارد و بنده بعنوان یک حرفه ‌مند به ارجاع کار اعتراض دارم. بحث ارجاع کار، موضوعی است که سازمان ‌های نظام مهندسی کار را میان مهندسین توزیع می ‌کنند.
مشاور معاون مسکن و ساختمان افزود: اتفاقی که در سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان می ‌افتد یکی از موارد صوری ‌گری است. بدین معنا که مهندسین یکی از سهمیه هایشان را پشت پروانه بسیاری از شرکتها میگذارند و عملا آن شرکت به این افراد دستمزدی میدهد بدون آن که آن ها در فرایند تولید، حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: مقبولیت سازمان‌ های نظام مهندسی را باید با ۲ شاخصه ارزیابی کرد که شامل مقبولیت و ارزیابی مردم و هم چنین مقبولیت و ارزیابی اعضای عضو آن است که قابل سنجیدن است.
وی اظهار داشت: چقدر از اعضای عضو سازمان‌ های نظام مهندسی در انتخابات اعضای هیات مدیره اعضا چقدر حضور پیدا می‌ کنند؟ مجمع عمومی نظام مهندسی استان تهران با صد و بیست هزار نفر تشکیل شد و بودجه آن با دویست و نود و سه نفر شد یعنی درصد این مقبولیت چقدر است؟
مشاور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا دخل و خرج سازمان ‌های نظام‌مهندسی شفاف هست یا خیر؟،خاطر شان کرد: از روی بودجه‌ هایی که در استان‌ ها مصوب می‌ گردد میتوان تخمین زد. ولی این موضوع را سازمان نظام مهندسی ساختمان باید توضیح دهد که اولا درآمد سازمان‌ های نظام مهندسی سی و یک استان چقدر است و هم چنین تعادل و معادله میان این درآمد و خروجی فنی آن برای جامعه ما چیست؟
وی یاد آور شد: سازمان‌ های نظام مهندسی در مقابل هر صحبتی مبنی بر اصلاح آیین ‌نامه ‌های این سازمان‌ ها مقاومت می ‌کنند.
عرفانیان جم مطرح کرد: در ۳ سال گذشته هر زمان راجع به خروج پول از سازمان ‌های نظام مهندسی صحبت کردیم با شدید ترین واکنش‌ ها از سوی این سازمان‌ ها مواجه شدیم.
سازمان نظام مهندسی‌ ساختمان کشور در زمینه مالی شفافیت ندارد
صدیف بدری سخن گوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بیان این مطلب که حوزه مسئولیتها در بخش ساخت و ساز مشخص گردیده است یا خیر؟ مطرح کرد: با توجه به وضعیت موجود، متاسفانه ما شاهدیم که در سازمانهای نظام مهندسی دوره به دوره و سال به سال به جای آن که ایرادات و نواقص اجرایی برطرف گردد به روزمرگی دچار شدیم.
وی افزود: در بخش شفاف سازی خدمات مهندسی و هم چنین عمل به آیین نامه و مبحث مقررات ملی که مصوب گردیده است هم مشکلاتی وجود دارد و ما در این بخش، دچار مشکل هستیم.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی مردم هزینه ای به نظام مهندسی و مهندس طراح و مهندس ناظر میدهند اثرش را در اجرا نمیبینند. حقیقتا این خلط مبحثها و شفاف نشدن وظایف مهندسین یکی از علل است. آنطور که مردم انتظار دارند و طبق قوانین و آیین نامه هایی که گرداوری گردیده در عمل با معضل جدی روبرو هستیم و بویژه این مشکلات را در اجرای ساختمان داریم.
بدری خاطر نشان کرد: ساختمان توسط مهندسان ذیصلاح که دارای پروانه صلاحیت هستند احداث میشود که عموما با مشکلات جدی روبرو است. معتقد هستمم بخشی از مشکلات به سازمان نظام مهندسی، بخشی به وزارت راه و شهرسازی و بخشی نیز به مهندسین مربوط میشود که باید در حیطه وظایف خود عمل کرده و نسبت به ایرادات، پاسخ گو باشند.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداریهای کشور متاسفانه تاکنون نواقصات مربوط به ساخت و ساز را حل نکردند.
بدری در پاسخ به این سوال که آیا با پدیده به نام امضا فروشی در ساخت و ساز روبرو هستیم یا خیر؟، افزود: طبیعتا در نظام مهندسی کشور که بالای چهارصد هزار نفر عضو دارد امضا فروشی هم وجود دارد. ولی موضوعی که باید بر روی آن تمرکز داشت این است که بمقداری که به مهندس ناظر پول داده میشود از وی خدمات دریافت نمیشود. مهندس ناظر فقط حدود نه مرحله فرم امضا میکند و بحث کیفیتهای جوشکاری، بتن و … عموما مناسب نیستند که عموما به مهندسینی مربوط میشود که امضا میکند و نظارت را تقبل می‌ کند و هم به سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برمیگردد که در بحث کنترلهای مضاعف متاسفانه نسبت به انتظاری که وجود دارد عمل نمیشود.
وی در بیان شفافیت درآمد نظام مهندسی ساختمان هم گفت: متاسفانه با توجه به این که عدد و رقم مشخصی اعلام نمیشود مشخص است که نظام مهندسی ساختمان کشور در این زمینه شفافیت لازم را ندارد.
منبع : مازندشورا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ مهر ۹۶
1259 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0