جرائم ماده صد منجر به افزایش تخلفات ساختمانی در قم شده است ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد:

طرح پیشنهادی اصلاح قانون نظام مهندسی بر خلاف سیاست‌ های اصل چهل و چهار

امین مقومی اظهار داشت: طرح پیشنهادی اصلاح قانون نظام مهندسی بر خلاف سیاست‌ های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی و این طرح پاسخ‌گوی نیازهای مردم و این سازمان نیست.

کد خبر: 980225007 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸ - ۱:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،امین مقومی اظهار داشت: طرح پیشنهادی اصلاح قانون نظام مهندسی بر خلاف سیاست‌ های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی و این طرح پاسخ‌گوی نیازهای مردم و این سازمان نیست.

طرح پیشنهادی اصلاح قانون نظام مهندسی بر خلاف سیاست‌ های اصل چهل و چهار

طرح پیشنهادی اصلاح قانون نظام مهندسی بر خلاف سیاست‌ های اصل چهل و چهار

طرح پیشنهادی اصلاح قانون نظام  مهندسی بر خلاف سیاست‌ های اصل چهل و چهار است

وی در نشست مشترک اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی از فعالیت ‌ها و اقدامات صورت گرفته، گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سال هشتاد و سه در قم صادر و سالانه برای هزار ساختمان در استان شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می‌ گردد.
مقومی ادامه داد: هم اکنون فرآیند صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بصورت الکترونیکی صورت می ‌گیرد.
وی تصریح کرد: پس از آن که در سال‌های گذشته در شورای مرکزی سندی راهبردی گرداوری گردید؛ استان قم از نخستین استان ‌هایی بوده که سندراهبردی داخلی برای فعالیت‌های خود گرداوری کرد که برنامه ریزیها در طی سال‌ های اخیر در راستای همین سند بوده است.
رئیس سازمان استان افزود: رویکرد تقویت شرکت‌ های حقوقی از جمله اولویت‌ های سازمان بوده و تلاش گردید تا دفاتر حقوقی به رغم مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای که با آن مواجه بودند احیا گردند و هم اکنون هفت دفتر حقوقی در استان قم در حال فعالیت هستند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه مقررات ملی ساختمان نیز کارگروه ویژه ای در سازمان تشکیل گردید و نظرات کارشناسی در زمینه مباحث مقررات ملی ساختمان و سایر طرح ‌های ارائه گردیده از طرف وزارت راه و شهرسازی جمع بندی و نتیجه آن به وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌ گردد.
مقومی با عنوان این که بنظر می ‌رسد جایگاه مهندسی در کشور از مطالبه گری افتاده است، گفت: در همین راستا دبیرخانه نقدپروژه های شهری در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم راه اندازی گردید تا از این طریق مهندسان نظرات تخصصی خود را فارغ از مسائل حاشیه‌ای به مسئولان شهری و استانی در مورد پروژه‌های کلان منعکس کنند.
تاکید بر استفاده از ظرفیت شورای فنی استان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با عنوان این که از ظرفیت شورای فنی استان طبق آن چه در قانون آمده می ‌بایست حداکثر بهره برداری را انجام داد با اشاره به این که با همکاری شورای فنی استان توانستیم ساماندهی آزمایشگاه ‌های استان در حوزه بتن و ژئوتکنیک را در دستور کار قرار دهیم، مطرح کرد: در حوزه نظارت بر آزمایشگاه‌ ها تعامل مطلوبی با استان داریم و در این باره، دستورالعمل‌ هایی را در شورای فنی به تصویب رسانده و نظارت‌ های لازم را دنبال می‌ کنیم که یکی از نتایج آن تصویب گرداوری نظام‌نامه نظارت بر کارخانه‌های تولید بتن آماده است.
مقومی گفت: در حوزه مقاوم سازی نیز اقدامات خوبی در سازمان صورت گرفت و دوره ‌های آموزشی برای مهندسان علاقمند به فعالیت در این عرصه برگزار و شرح خدمات و نظامنامه ای نیز برای فعالیت در این بخش گرداوری گردیده است.
وی افزود: اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان که مربوط به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی و هم‌چنین مبحث بیست و دوم که مرتبط با موضوع نگه‌داری ساختمان ‌ها است، مغفول مانده که می‌ توان در استان اقدامات خوبی انجام داد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: در دوره جدید فعالیت هیأت مدیره سازمان تلاش گردید تا در راستای همه وظایف هیأت مدیره که در قانون آمده ورود کنیم و در مورد راه اندازی دفاتر مشاوره اقداماتی صورت گرفته و نظامنامه ای در حال گرداوری است که این امر می ‌تواند علاوه بر قطع دست افراد غیر متخصص در امر ساخت و ساز به اشتغال مهندسان نیز کمک کند.
مقومی یاد آور شد: در زمینه طراحی و نظارت سازه نگهبان و گودبرداری خدمات خوبی ارائه می ‌گردد و در این عرصه همکاری‌ های خوبی با شهرداری داریم و به تبع آن شاهد حوادث کم تری در حوزه گودبرداری در مقایسه با سایر استان‌ ها و شهرها هستیم.
وی، هم‌چنین با اشاره به فعالیت‌ های آموزشی سازمان برای اعضا بیان کرد: در سال گذشته نود هزار نفرساعت آموزش به مهندسان عضو سازمان ارائه شده که قالب این آموزش ‌ها بصورت رایگان و بدون پرداخت هزینه‌ای بوده است.
مقومی، هم‌چنین به برگزاری دو نوبت مجمع عمومی در سازمان، تشکیل هیأت ‌های داوری در استان، ارائه خدمات اظهارنامه مالیاتی به اعضا، اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش، فعالیت دبیرخانه اخلاق مهندسی و آموزش کارگران ساختمانی نیز اشاره نمود.

طرح پیشنهادی اصلاح قانون نظام مهندسی بر خلاف سیاست‌ های اصل چهل و چهار

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، با اشاره به طرح پیشنهادی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، تصریح کرد: این طرح بر خلاف سیاست ‌های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی سازمان را به سمت دولتی شدن سوق داده و نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی را در این حوزه کم‌رنگ کرده، ضمن این که نکات مثبتی نیز در طرح قرار گرفته است، لکن به علت اشکالاتی که در کلان به آن اشاره شد، بنظر نمی ‌تواند مشکلاتی را که مردم و سازمان با آن روبرو هستند، حل کند و پاسخگوی نیازها باشد، از این رو پیشنهاد رؤسای استان‌ ها نیز بر تأخیر در رسیدگی یا خروج از دستور کار مجلس به منظور بازنگری و ارائه لایحه توسط دولت محترم است.
وی اظهار داشت: لایحه قبلی پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی نیز دارای ایرادات و آسیب ‌هایی بود که موجب افزایش بوروکراسی اداری می ‌شد و فرآیند ارائه خدمات به مردم را با مشکلاتی روبرو می‌ کرد، با توجه به خروج از دستور این لایحه در کمیسیون زیربنایی دولت، امید است لایحه جدید با قوت و کارشناسی بر مبنای آسیب شناسی دقیق گرداوری و به مجلس ارائه گردد؛ معتقد هستیم قانون فعلی نظام مهندسی و کنترل ساختمان اگر کامل اجرا گردد، خیلی از مشکلات فعلی مرتفع خواهد شد و با اصلاحات جزئی می ‌توان شرایط بهتری را برای ارائه و افزایش کیفیت خدمات مهندسی پیش بینی نمود.
نظام مهندسی قم از استان ‌های فعال در رعایت مقررات ملی ساختمان است
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان نیز در این نشست بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم همواره از جمله استان ‌های فعال در حوزه رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان بوده است.
حامد مانی‌فر گفت: نظام مهندسی ساختمان استان قم همواره از جمله استان ‌های فعال در حوزه رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان بوده که از تلاش‌ های هیأت مدیره این سازمان در دوره‌ های اخیر تقدیر می‌ گردد.
مانی فر گفت: ما در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های آموزش و نظارت عالیه اهداف و برنامه ‌هایی را دنبال می ‌کنیم.
وی ادامه داد: اوج فعالیت ‌ها در بخش نظارت عالیه در استان قم را سال قبل تجربه کردیم که نتایج خوبی از ضعف‌ ها و قوت‌ های بخش ساخت و ساز در استان شناسایی و جمع بندی شد که این نتایج می‌ تواند به این سازمان در اجرای برنامه‌ها و تبین سیاست ‌های کلی کمک کند.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان افزود: ارزیابی ‌ها نشان می‌ دهد در زمینه مباحث نوزدهم و هجدهم مقررات ملی ساختمان در استان قم و هم‌چنین در سایر استان‌ های کشور کم‌تر به آن ها توجه شده است.
وی افزود: در حوزه ‌هایی همچون گودبرداری در استان قم فعالیت ‌های خوبی صورت گرفته که نتایج آن نیز در بازدیدها مثبت ارزیابی شده و در مجموع باید بیان کرد در آنجاها که برای مباحث مقررات ملی ساختمان برنامه منسجم و مدونی پیش بینی و اجرا شده؛ نتایج حاصله در این بخش‌ ها نیز قابل قبول و مثبت بوده است.
مانی فر گفت: در زمینه رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی، ارزیابی ‌های همکاران ما در نظارت عالیه استان نشان می ‌دهد که ساخت و سازها در قم بیست و هفت درصد طبق نقشه مصوب بوده و هشتاد و چهار درصد چگونگی کاربری ‌ها رعایت شده و در زمینه رعایت سطح اشغال مجاز نیز این آمار در استان قم هشت درصد بوده است.
وی افزود: در حوزه‌های فنی ساخت و ساز در استان قم در بخش ‌هایی خوب ارزیابی شده است، هر چند که در حوزه تخلفات ساختمانی شرایط خوب نیست.
منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ اردیبهشت ۹۸
631 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0