ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان

ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان

ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان ، سخنان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویر احمد است

کد خبر: 991030003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ دی ۹۹ - ۹:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان ، سخنان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویر احمد است

ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان

ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان
مهرجو نگران توسعه شهر یاسوج هستیم/ دهرابپور: مدیری که برای ماندگاری خود دست به دامان بقیه می گردد، به مردم خیانت می ‌کند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیان کرد: نگران توسعه شهر یاسوج هستیم، همان گونه که اعضای شورا و مدیران شهرداری در زمینه توسعه شهر نگرانی دارند و به همین علت اعلام می کنیم که آماده هستیم تا در زمینه خدمات شهری و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان همکاری نزدیک تری با شورا و شهرداریها داشته باشیم.
هیات رییسه شورای شهر یاسوج، با رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان دیدار و گفتگو کردند.
ابراهیم مهرجو رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در این جلسه، ضمن تقدیر و تشکر از حاضرین در نشست، با اشاره به اینکه اولویت سازمان نظام مهندسی ساختمان نظارت بر اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان است، افزود: امروزه کار در شهرداری سازمان نظام مهندسی بسیار سنگین و پیچیده است.
مهرجو ادامه داد: جامعه مهندسی و دستگاه های ذی ربط استان درگیر مسائل مربوط به ساخت و ساز هستند تا بتوانند جهت رفاه حال مردم کیفیت مطلوبی را فراهم کنند.
وی ادامه داد: شوراها بعنوان نمایندگان واقعی مردم در حوزه توسعه شهری پتانسیل و ظرفیت بسیار قوی برای شهرها محسوب می گردند که همکاری سازمان نظام مهندسی با این مجموعه طبق همین ظرفیت و توانمندیها می تواند در مباحثی همچون رعایت اصول فنی و مهندسی، طراحی و نظارت و اجرای صحیح ساخت و ساز ها ثمرات بسیار قوی در حوزه توسعه شهری داشته باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، با اشاره به وجود ۴۴۳۶ عضو در رشته های هفت‌گانه (عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی، نقشه برداری و شهرسازی ) در استان، گفت: باید از پتانسیل مهندسان استفاده گردد تا کارها تخصصی و کارشناسی صورت گیرد و هم‌چنین این سازمان ظرفیت مناسبی برای دست‌یابی به اهداف مدنظر شورا و شهرداری جهت ارتقاء کیفی زندگی شهروندان را دارا است.
وی ادامه داد: نگران توسعه شهر یاسوج هستیم، همان‌گونه که اعضای شورا و مدیران شهرداری در زمینه توسعه شهر نگرانی دارند و بهمین علت، اعلام می کنیم که آماده هستیم تا در زمینه خدمات شهری و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و ارتقاء ساخت و ساز و ایمن سازی ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان همکاری نزدیک تری با شورا و شهرداری ها داشته باشیم.
وی افزود: اگر شورای شهر و نظام مهندسی در کنار هم قرار گیرند در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی در این شهر خواهیم بود.
مهرجو، با توجه به اینکه عالی ترین‌ مقام نظارت بر ساخت و ساز استان است، گفت: عمده مشکلات موجود در حوزه ساخت و ساز و توسعه شهری به علت رعایت نکردن قانون و عدم استفاده صحیح از ظرفیتهای قانونی است اگر تمام قوانین حتی قوانین ناقص بررسی و اجرا گردد، شاهد کاهش قابل توجه مشکلات خواهیم بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، هم‌چنین به اقدامات صورت گرفته در نظام مهندسی ساختمان استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: با توجه این که دو نقشه ای بودن ساختمان یکی از معضلات ساخت ساز در استان است، سازمان در همین راستا برای حذف دو نقشه ای بودن پروانه ها تاکنون نشست های مکرری با شهرداری و معاونت پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان تشکیل داده که امیدواریم این نشست ها، تداوم داشته باشد تا بتوانیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.
مهرجو تصریح کرد: طبق ماده هفت مبحث دوم مقررات ملی ساختان و آئین نامه ماده سی و سه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان استفاده از مجریان ذی صلاح در پروژه های ساختمانی الزامی و اجباری است که سازمان نیز اقدام به تشکیل این کمیته در سازمان بر اساس مصوبه هیات مدیره کرد، چرا که حضور مستمر مجریان ذیصلاح در پروژه ها تخلفات ساختمانی را کاهش میدهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به فعالیت کمیته نظارت عالیه نیزاشاره کرد و گفت: کمیته نظارت عالیه برای ارتقای وضعیت کیفی ساخت و سازها در سازمان نظام مهندسی ایجاد شده است.
وی در خاتمه با اشاره به وضعیت جامعه در ایام شروع کرونا، توسعه و بسط خدمات الکترونیکی را یک ضرورت توصیف کرد و ادامه داد: هیات مدیره دوره هشتم سازمان از ابتدای شروع کار خود جهت حذف بروکراسی اداری این موضوع را جز اهداف اصلی خود قرار داد و تاکنون نیز توانسته است در این زمینه کارهای خوبی را انجام دهد.
از جمله این فعالیتها به شرح زیر است.
*ثبت نقشه بصورت الکترونیکی
*ارجاع نقشه به دفاتر طراحی
*سیستم ارجاع نظارت طبق قانون نظام مهندسی
*کنترل تعداد کار مهندسین
*مشاهده ارجاعات روزانه توسط اعضا بر روی سایت سازمان
رستگار نائب رئیس سازمان نیز در این جلسه در مورد ساختمان‌های عدم سابقه، گفت: مهندسین طراح و ناظر باید به صورت کامل جزئیات اجرایی این ساختمان‌ها را بررسی نمایند. هزینه های مرتبط از مالک دریافت نماید.
ضمنا وی در مورد کمیسیون ماده ۱۰۰، بیان کرد: علی‌رغم صداهای مثبت از این کمیسیون باید به پرونده هایی ورود پیدا کند که حداقل مجوز ساخت و ساز از شهرداری و نقشه های ساخت اولیه آنها به تائید نظام مهندسی رسیده باشد.
خورشیدی، دبیر سازمان در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر ویژه از اعضای محترم شورای شهر، بیان کرد: اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج تاکنون همکاری و تعامل بسیار سازنده ای با سازمان داشتند و از آن نظر که زنجیره مدیریت شهری که ادراه کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، شورای شهر و شهرداریها و دیگر دستگاه های اجرایی و خدمات رسان حلقه هایی از زنجیره مورد نظر هستند؛ تعهد و مسئولیتی واحد دارند که آن هم تامین امنیت و رفاه عمومی و دفاع از حقوق شهروندی است، لذا کوچک‌ترین اختلال و یا مسامحه در همکاری هر کدام از حلقه های زنجیره مورد نظر می تواند منجر به ایجاد ضعف و گسستگی در دست‌یابی به اهداف مورد نظر خواهد شد.
خورشیدی ادامه داد: بنابراین با توجه به لزوم و اهمیت موضوع و نقش اعضای شورای های اسلامی شهر بعنوان منتخبین عموم مردم و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان منتخبین جامعه مهندسی و تفاوت در نوع مطالبه گری جامعه نسبت به آنها لازم است در راستای اهداف مشترک و در پاسخ به اعتماد جامعه هدف تلاش دو چندان داشته و فارغ از هر نوع اعمال سلیقه های شخصی با تشکیل نشست های هماهنگی مشترک با تقویم زمانی مشخص بعنوان بازوان پرتوان تسهیل کننده و فراهم آورنده ارائه خدمات هر چه بیشتراز طرف دیگر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باشند.
در خاتمه، ضمن تقدیر از همکاری روسا و اعضای محترم شورای شهر اظهار امیدواری کرد: همکاری هر چه بیشتر شهرداری‌ها و اداره کل راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان بعنوان مجری و ناظرین بر اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موجبات ارتقاء سطح کیفی ارائه خدمات فنی و مهندسی توسط قشر فرهیخته و متخصص جامعه مهندسی استان، بالطبع آن ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و صنعت ساختمان به عنوان سرمایه ملی در استان را موجب آورند.
رئیس شورای شهر یاسوج در این نشست، ضمن عرض تبریک به مهرجو ریاست جدید سازمان افزود: جای خوشحالی دارد که در جمعی حضور یافته ایم که دغدعه ایمن و رفاه مردم را دارند ، خداوند هر چه برای ما قرار داده است خوبی هاست برای ما مهم است که چقدر درک معرفت از این نعمت ها را داشته باشیم، خوشحال هستیم که قریب ۴۵۰۰ نفر از فرزندان این مردم که در این تشکیلات فعالیت دارند.
محمدرحیم دهراب پور گفت: فرصت بهترین نعمت و غنیمت است باید از فرصتها سود برد و براحتی از دست نداد‌، امروزه ارزش آدم ها به این نیست که خوب زندگی کند این هنر نیست و لذتی ندارد مهم این است که چقدر در خدمت جامعه و مردم باشیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه هر چیزی که انسان را خوشحال کند خیر و خدمت است و توصیه میکنم از این فرصت استفاده کنید، باید خدا را شاکر باشیم که نعمت انقلاب و بر پای نگه داشتن دین در این زمان انجام می گردد.
محمدرحیم دهراب پور گفت: مردمی هستند که ما فرزندان آنها هستیم این مردم حق دارند که خدمت به آنها داده شود و راضی نگه داشته شوند، کسب رضای خداوند در گروی رضایت مردم است مردمی که در دوران انقلاب هر وقت احساس خطر برای انقلاب می کنند جان بر کف می شوند.
وی ادامه داد: تابلوی ما که همان مدیریت شهری است باید تعریف شود شهر مربوط به شورا و شهرداری نیست این مدیریت مربوط به همه آن است و نیاز است که تعامل باشد مثل کارخانه ای می ماند که اگر جایی حتی جزیی لنگ شد کل کارخانه از کار می افتد.
وی افزود: بر قانون ایراد وارد است اما در مجلس لوایح را طوری تنظیم و ادعا می کنند که سرنوشت مردم در دست خودشان است اما این دروغ است این بحث در کل کشور است.
وی گفت: مدیریت شهری بنا به گفته قانون یعنی استاندار ، و من اعتقاد دارم مدیریت شهر نباید در دست دولت باشد و این نقد بر قانون شورا وارد است، شهردار شهر وقتی توسط شورا تعیین می گردد، دیگر نباید استاندار تایید کند این مشکل اساسی کل شورای شهر است و وقتی این اتفاق رخ می دهد باید تعامل کرد در بحث تعامل باید مهربانی از دو طرف باشد.
رئیس شورای شهر یاسوج در ادامه با تاکید بر اینکه محور مدیریت شهر استانداری و زیر مجموعه ایشان است، گفت: وقتی تفکر شورایی قابل قبول آقایان نباشد ببینید چه بر سر شهرهای استان می آید، بخش دیگر مدیریت شهری راه و شهرسازی است، شهرداری یک بهره بردار است ،راه و شهرسازی که متاسفانه بیشتر سرانه های شهر را خودسرانه تغییر کاربری میدهند و به افراد خاص می دهند.
وی افزود: این ظلم است من روشن می گویم که مدیری که نظر دیگران را برای بقای خود جلب کند خیانت می کند و این تفکر در حال انجام است این بازی گری و معامله است.
وی گفت: کار شما در سازمان حساسیت ویژه می طلبد ارزش شهر به کام و زیبا سازی است من معتقد هستم این امر وظیفه شما است، شهر ما زیاد نقص دارد نه طرح ها از طریق راه شهرسازی و شهرداری خوب اجرا می گردد و نه نظارت کافی است.
رئیس شورای شهر یاسوج تاکید کرد: بخشی از معابر شهر گم شده است من معابر ۴۰ متری سراغ دارم که الان بیست متر است هشت متر است یکی از مشکلات کلان شهرهای قدیمی بافت قدیم آنها است و مشکل یاسوج در بافتهای جدید است الان امام حسین، امام علی و جهاد شهرک نیست محله است با این معابر و امکاناتی که دارد که این هم خیانتی است که تعاونی های ما در زیر چتر نهاد های مقدس انجام دادند.
وی ادامه داد: این خیانت به شهر است که تعاونی فلان نهاد برای جیب خودشان به اسم یک نهاد مقدس هنوز هم بهره برداری می کنند ،الان این افتضاحاتی که در کوی امام حسین، کوی امام علی، کوی جهاد با اسامی مقدس با استفاده از همین جایگاه ها به وجود آمده و هنوز هم دم می زنند نتیجه کار همین افرادی است که در سایه نام یک نهاد مقدس انجام می دهند، در ۴۵ متری فضای سبز را بین خودشان تقسیم کردند و می برند.
وی تصریح کرد: شهر یاسوج یک لکه ننگ و سیاهی است در قلب زیبایی زاگرس است ما زیاد دغدغه داریم یاسوج می توانست یکی از زیباترین شهرهای دنیا باشد، مهم است انسان درست عمل کند، ما هیچ مشکلی نداشتیم اما مشکل خود انسان ها هستند و من با کارهایی که میشود دلم گرفته است، فرصتها از دست مان رفته است ما خواهش داریم این شهر را از این حالت خارج کنید.
وی با انتقاد از انتخاب معاون جدید عمرانی گفت: من تاسف می خورم که استان با ۴۵۰۰ مهندس فعال و کارکشته در سازمان نظام مهندسی وجود دارد معاون عمرانی استاندار سه تا چهار سال یک معاون معیوب و علیلی باشد و الان یکی از جای دیگری آورده اند که معلوم نیست کی خواهد چکار کند.
مسعود خوبانی در این نشست بیان کرد: هیات رئیسه سازمان همیشه پای کار بودند همان‌طوری که مستحضر هستید باتوجه به چشم انداز خوب شهر یاسوج می طلبد که در مورد ساخت و سازها فکری نو اندیشید.
وی ادامه داد: با توجه به نفوذ مالکین نابهنجاری های زیادی بخصوص در بحث ساخت و سازها در سطح شهر یاسوج جدید به وجود آمده است، ایراداتی در مورد نظارت ها وارد هست.
خوبانی با عنوان اینکه نظارتها کم‌رنگ شده است، تصریح کرد: یکسری اقداماتی انجام شده که باید جلوگیری گردد، ۹۰ درصد شهر به سمت ساخت و سازهای چند طیفه گرایش پیدا کرده است.
وی گفت: شهر متعلق به همه ما است و اگر جایی کاری خارج از عرف انجام گیرد، شهر آسیب می بیند انتظار داریم هیات رئیسه جدید بیشتر حساسیت به خرج دهند.
سخنگوی شورای شهر افزود: ما دوست نداریم تخلفات افزایش پیدا کند تا در کمیسیون ماده صد احکامی به ضرر شهروندان صادر شود به هر حال مردم توانیی آنچنانی ندارند.
خوبانی افزود: ارباب رجوع های نظام مهندسی از بروکراسی های اداری در سازمان گلایه دارند، بر اعمال هزینه های نظام مهندسی نیز ایراداتی وجود دارد و من آن را یک نوع بی عدالتی می بینم که امیدوار هستم تجدید نظر کنند.
وی تصریح کرد: شهروندی چند سال پیش ساختمان احداث کرده است، سازمان نظام مهندسی به نرخ روز با آنها محاسبه می کند، ما به عنوان نمایندگان مردم که از ما انتطاراتی دارند نظرات آنها را منعکس کنیم.
سخنگوی شورای شهر یاسوج ادامه داد: وقتی پروانه یک ساختمان در شهرداری بیست میلیون تومان باشد در نظام مهندسی که متعهد هیچ‌گونه خدمات شهری نیست چهل میلیون مطالبه می کنند این بی عدالتی است، فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد است و انتظار داریم شما نیز مراعات حال مردم را کنید.
خوبانی ادامه داد: الان بابد سازمان نظام مهندسی نقش پر رنگی در طرح تفضیلی آینده داشته باشد و باید یکی از اصلی ترین اعضا باشد و نراتت کارشناسی خود را ارائه دهند.
وی در مورد زمین سازمان نظام مهندسی بیان کرد: ما همکاری های لازم را در شورا داشتیم، زمینی هم مصوب کردیم اما متاسفانه شهرداری ما به سمت و سویی حرکت می کند که راضی نیستیم.
سخنگوی شورای شهر یاسوج ادامه داد: شهردار ادم با اخلاقی است، اما آنطور که ما انتظار داشتیم در بحث تعامل با سازمان خیلی ورود نکرد و آن طور که ما قول داده بودیم کاری انجام نشده است متاسفانه در بحث و اقلیت و اتنخابی که کردیم انتخاب ما تخصصی نبوده است ما هم منتقدیم در یک مقطعی ما اجبارا رای دادیم گفتیم شاید اتفاقات خوبی رخ دهد که متاسفانه رخ نداد حالا کارهایی شده اما اصلا مطلوب ما نبوده است.
علی اکبری تبار، نائب رئیس شورا در این نشست، گفت: در بحث دفترچه عوارض شهر که تا یک ماه آینده در دستور کار قرار می گیرد دوست داریم از پیشنهادات سازمان استفاده کنیم ما نیاز به کمک به تخصص سازمان داریم.
وی گفت: ۳ تا چهار نفر از اعضای شورا عضو سازمان هستند ما توقع داریم این جلسات، بیشتر شود تا بحث‌ها تخصصی تر گردد.
اکبری تبار ادامه داد: توقع داریم در بحث حذف کاغد، سامانه بین شهرداری و سازماناه اندازی گردد، در کمیسیون ماده ۱۰۰ می خواهیم بیشتر بررسی گردد، چون الان دستی صورت می گیرد احتمال تخلفات وجود دارد ممکن است بهره برداری گردد تا سو استفاده ها به حداقل برسد.
در بحث مهر اجاره‌ای خیلی از مسائل در شهرداری خط دهی میشود راه‌کاری پیدا شود تا فساد کم‌تر شود مهر دوستان سازمان نظام مهندسی در برخی اوقات دست بچه های شهرداری است مهر خیلی از بچه های سازمان دست کارشناسان شهرداری است.
کنترل ساخت و ساز خوب است که خلاف ضوابط نباشد قبول داریم برخی کم کاریها توسط عوامل اجرایی شهرداری است ولی وقتی مهندس ناظر وقتی تخلف را می بیند نباید تایید کند که انتظار داریم این نظارت ها بیشتر گردد.
منبع: بشار نیوز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ دی ۹۹
421 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0