ارتقای سطح مشارکت کمیته‌های فرعی کمیته فنی فناوری اطلاعات علی آذرکار دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات

ارتقای سطح مشارکت کمیته‌های فرعی کمیته فنی فناوری اطلاعات

سطح مشارکت کمیته‌ فرعی 7 («مهندسی سامانه‌ها و نرم‌افزار»)، کمیته فرعی 27 («فنون امنیت اطلاعات») و کمیته فرعی 40 («مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و حکمرانی فناوری اطلاعات»)،پس از پیگیری‌های لازم با سازمان ملی استاندارد ایران از ناظر (O) به مشارکت‌کننده (P) ارتقا یافت.

کد خبر: 960704018 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ مهر ۹۶ - ۱۰:۰۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران علی آذرکار دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات با اعلام این خبر گفت: این سطح مشارکت از زمان شکل‌گیری و تشکیل ساختار اولیه کمیته فنی فناوری اطلاعات در سال ۱۳۸۸ تا کنون (به جز مقطع کوتاهی)، در وضعیت O بوده که بر اثر فعالیت‌های انجام شده طی سال گذشته، پیگیر‌ی‌ها و اصرار هیات‌رئیسه مبنی بر حضور فعال‌تر در فعالیت‌های کمیته‌های فرعی، سطح مشارکت سه کمیته مذکور به P ارتقا یافت. این ارتقا هفته گذشته رسماً توسط سازمان ایزو پذیرفته و به سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد.ارتقای سطح مشارکت کمیته‌های فرعی کمیته فنی فناوری اطلاعات

ارتقای سطح مشارکت کمیته‌های فرعی کمیته فنی فناوری اطلاعات

ارتقای سطح مشارکت کمیته‌های فرعی کمیته فنی فناوری اطلاعات

ارتقای سطح مشارکت کمیته‌های  فرعی کمیته فنی فناوری اطلاعات

شایان ذکر است که در ساختار ISO/IEC JTC1، اعضای مشارکت‌کننده نقش اثرگذاری در فرآیند تدوین استانداردها (از زمان ارائه پیشنهاد اولیه برای تدوین استاندارد تا زمان بازنگری آن در مقاطع چهار ساله) داشته و تعهداتی را متقبل می‌شوند. این اعضا دارای حق رای بوده و بنابراین آرای آن‌ها در تصویب یا رد یک استاندارد مهم و موثر است. موضوع مهم‌تر این است که اعضای مشارکت‌کننده می‌توانند خبرگانی را برای مشارکت در تیم تدوین استانداردها معرفی کنند. این فرصتی است که متخصصین داخلی می‌توانند از آن هم برای معرفی توان داخلی و هم برای انتقال دانش خبرگان خارجی، از آن بهره ببرند.
آذرکار اعلام کرد سطح مشارکت تنها کمیته فعال دیگر، یعنی کمیته فرعی ۳۹ («پایداری برای فناوری اطلاعات و از طریق آن»)، نیز در آینده نزدیک از ناظر به مشارکت‌کننده ارتقا پیدا خواهد کرد.
آذرکار اشاره کرد که با توجه به فراخوان اعلامی، افراد و سازمان‌هایی برای تشکیل سایر کمیته‌های فرعی نیز با کمیته فنی فناوری اطلاعات در حال پیگیری هستند. در حال حاضر، تشکیل کمیته‌ فرعی ۲۹ («کدینگ اطلاعات صوتی، تصویری، چندرسانه‌ای و ابررسانه‌ای») توسط هیات‌رئیسه مصوب شده و پیگیری‌های لازم برای سامان‌دهی دبیرخانه متناظر در دست انجام است. پیشنهاد تشکیل کمیته فرعی ۲۸ («تجهیزات اداری») نیز به دبیرخانه کمیته اصلی واصل شده که باید در هیات‌رئیسه طرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

ارتقای سطح مشارکت کمیته‌های فرعی کمیته فنی فناوری اطلاعات


دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات از تمامی نهادها و سازمان‌هایی که به طور تخصصی در حوزه‌های معینی از فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، درخواست کرد برای فعال‌سازی کمیته‌های فرعی مرتبط با حوزه تخصصی خود اقدام کنند. از آنجا که دبیرخانه کمیته‌های فرعی، نقش مهمی در سازمان‌دهی متخصصین و خبرگان و هدایت فعالیت‌های آنها دارد، لازم است از زیرساخت‌های لازم برای این منظور برخوردار باشد. بخش قابل توجهی از مسئولیت‌های دبیرخانه متوجه «دبیر کمیته فرعی» است. دبیر عهده‌دار گردآوری نظرات متخصصین در خصوص اسناد ارسالی از کمیته اصلی (ISO/IEC JTC1)، اصلاح، جمع‌بندی و انعکاس آن‌ها به کمیته اصلی (از طریق مجاری مشخص شده) است.
نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند برای پذیرش مسئولیت‌های دبیرخانه‌ای کمیته‌های فرعی، می‌توانند درخواست‌های خود را به آدرس jtc1@tehrannsr.org  ارسال کنند.

منبع: سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی لرستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ مهر ۹۶
1292 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0