چهار هزار نفر عضو نظام مهندسی ساختمان استان سمنان مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان

اصول پدافند غیرعامل در ساخت ‌و سازهای استان سمنان جدی‌ گرفته ‌نمی ‌شود

مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان بیان کرد: اصول و دستور‌العمل ‌های پدافند غیرعامل در مراحل فنی ساخت‌ و سازها در این استان توجه بیش تری می ‌طلبد.

کد خبر: 960626018 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ شهریور ۹۶ - ۳:۲۰ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان بیان کرد: اصول و دستور‌العمل ‌های پدافند غیرعامل در مراحل فنی ساخت‌ و سازها در این استان توجه بیش تری می ‌طلبد.اصول پدافند غیرعامل در ساخت ‌و سازهای استان سمنان

اصول پدافند غیرعامل در ساخت ‌و سازهای استان سمنان

اصول پدافند غیرعامل در ساخت ‌و سازهای استان سمنان جدی‌ گرفته ‌نمی ‌شود

اصول پدافند غیرعامل در ساخت ‌و سازهای استان سمنان جدی‌ گرفته ‌نمی ‌شود

ایرج کارخایی گفت: در مراحل اجرایی ساخت و سازها در استان سمنان، اصول و دستورالعمل ‌هایی که در مبانی پدافند غیرعامل در قانون الزام شده است باید جدی ‌تر گرفته شود.

کارخایی با اشاره به این که رعایت اصول پدافند غیرعامل در ساخت و سازها بویژه در طرحهای دولتی بعهده مسکن و شهرسازی، شهرداری ‌ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان ناظران ساخت و سازها ست، بیان کرد: از طرف وزارت مسکن و شهرسازی رعایت مبحث بیست و دو در ساخت و سازها الزامی شده است که اصول پدافند غیرعامل مبحث بیست و یک است.
وی، رعایت اصول پدافند غیرعامل بویژه در طرحهای عمرانی بخش دولتی را الزامی عنوان و تصریح کرد: رعایت این اصول به نوعی پیش گیری و پیش‌ بینی برای اصول دفاعی در شرایط بحرانی است تا دست کم دستگاههای اجرایی و خدماتی در امان بمانند.
کارخایی با اشاره به ماده دویست و پانزده برنامه توسعه کشور مبنی بر لزوم ارایه پیوست پدافند غیرعامل در کنار پیوستهای زیست محیطی برای تمام طرح‌ ها عمرانی دولتی، عنوان کرد: طبق مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در اردی بهشت نود و شش تمام استانداری ‌ها و دستگاه‌ های اجرایی، موظف و مکلف به رعایت الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در مراحل ساخت و توسعه عمرانی هستند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان درمورد روند اجرایی الزام پیوست پدافند غیرعامل در ساخت و سازها ،تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان تخصیص اعتبار به طرح‌ های عمرانی در سطح بالا، به نحوه اجرای پیوست پدافند غیرعامل طرح‌ ها نیز توجه دارد و تخصیص اعتبار متناسب با آن اجرا می‌ شود و از این طریق، کارفرما ملزم به رعایت و اجرای این اصول در ساخت‌ و سازهاست.
او گفت: در استان سمنان حدود دو سال است پیوست پدافند غیرعامل در اجرای طرحهای عمرانی بزرگ با نظارت اجرا می ‌شود که طرحهای آبرسانی همچون سد کالپوش، توسعه دانشگاه‌ ها مانند دانشگاه گرمسار و شاهرود و نیروگاههای انرژی برق، مسایل و اصول پدافند غیرعامل مورد توجه بوده و بر اجرای آن نظارت گردیده است.

اصول پدافند غیرعامل در ساخت ‌و سازهای استان سمنان


کارخایی با اشاره بفعالیت دو شرکت مشاور برای اجرای اصول پدافند غیرعامل در استان سمنان، خاطر نشان ساخت: دو شرکت بومی استان در اجرای طرحهای شهرسازی و راه سازی فعالیت دارند و به دستگاههای اجرایی مرتبط استان سمنان، مشاوره‌ های تخصصی در زمینه اصول پدافند غیرعامل ارایه می ‌دهند.
وی ادامه داد: در جریان ساخت و سازها، رعایت مسایلی همچون مکان‌ یابی، بررسی و پیش ‌بینی مخاطرات، پوشش طبیعی و دفاعی بنا، ملاحظات مصون ‌سازی در برابر خطرات بیرونی و رعایت اصول حفاظتی بویژه در روزنه‌ های ورودی بنا برای خروج از دسترسی دشمن، از مباحث پیش گیرانه پدافند غیرعامل برای محافظت ‌های بیش تر در زمان بحران است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان با اشاره به جایگاه و ماموریت‌ های گسترده پدافند غیرعامل در حوزه های مختلف که رسالت اصلی آن حفظ و حراست از جان و مال مردم ، زیرساخت ‌ها و سرمایه ‌های کشور و کاهش آسیب پذیری و افزایش پایداری ملی و تداوم خدمات ‌رسانی در زمان بحران است، یاد آور شد: حوزه پدافند کالبدی و فنی یکی از مهم ترین بخش‌ های کاری پدافند غیرعامل است که باید برای رعایت الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در تمامی طرح ‌های عمرانی و توسعه ‌ای و ساخت‌ و سازها، تدابیر لازم را اتخاذ و نظارت عالی داشته باشد.
وی اظهار داشت: وجود اسناد ، قوانین و مقررات بالادستی متعدد مانند اساس نامه سازمان پدافند غیرعامل مصوب فرماندهی معظم کل قوا ، اسناد راه بردی نظام در حوزه دفاعی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ، قوانین برنامه چهارم و پنجم و ششم توسعه ، مبحث بیست و یک مقررات ملی ساختمان ، مصوبه اخیر شورایعالی معماری و شهرسازی کشور مبنی بر لزوم رعایت پدافند غیرعامل در طرحهای توسعه و عمران شهری، نقطه قوتی برای تحقق چشم‌ انداز پدافند غیرعامل است که ضرورت دارد دستگاه‌ های متولی اقدامات لازم بمنظور اجرا و عملیاتی کردن آن‌ ها تلاش کنند.
پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات پیش گیرانه دفاعی و غیرنظامی است که به جنگ ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای اصول آن می‌ توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی کشور در شرایط بحرانی جلوگیری نمود، اصول پدافند غیرعامل در ۳ حوزه تخصصی سایبری، زیستی و فنی تعریف شده است که تهدیدات بیولوژیک و بیوتروریسم در حوزه زیستی قرار میگیرد.
تهدیدهای حوزه پدافند غیرعامل اکنون در ۳ گروه تهدیدهای نظامی، زیستی و سایبری تقسیم ‌بندی می‌ شود.

منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود سوالات آزمون نظام مهندسی اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ شهریور ۹۶
1205 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0