حضور افراد دارای صلاحیت در اجرای کار ساختمان براساس ماده چهار قانون نظام مهندسی حضور افراد دارای صلاحیت در اجرای کار ساختمان براساس ماده چهار قانون نظام مهندسی

حضور افراد دارای صلاحیت در اجرای کار ساختمان براساس ماده چهار قانون نظام مهندسی

حضور افراد دارای صلاحیت در اجرای کار ساختمان براساس ماده چهار قانون نظام مهندسی ، الزامی است. صلاحیت حرفه ای افراد حوزه ساخت وساز را وزارت راه و شهر سازی توسط نظامهای مهندسی و کاردانی و انبوه سازان به افراد و شرکتها می دهند

کد خبر: 991029013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ دی ۹۹ - ۱۱:۴۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، حضور افراد دارای صلاحیت در اجرای کار ساختمان براساس ماده چهار قانون نظام مهندسی ، الزامی است. صلاحیت حرفه ای افراد حوزه ساخت وساز را وزارت راه و شهر سازی توسط نظامهای مهندسی و کاردانی و انبوه سازان به افراد و شرکتها می دهند

حضور افراد دارای صلاحیت در اجرای کار ساختمان براساس ماده چهار قانون نظام مهندسی

حضور افراد دارای صلاحیت در اجرای کار ساختمان براساس ماده چهار قانون نظام مهندسی
یک کارشناس:
ساخت و ساز توسط افراد بدون صلاحیت انجام می گردد
یک کارشناس مسکن با عنوان اینکه متاسفانه ماده چهار قانون نظام مهندسی به صورت کامل اجرا نمی گردد، عنوان کرد: به اکثر مالکانی که جواز ساختمانی میگیرند اجازه داده میشود کار ساخت را هم خودشان انجام دهند که این روال تقریبا در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.
شهاب سعادت نژاد بیان داشت: همان‌گونه که برای انجام هر کاری نیاز به داشتن جواز و پروانه اشتغال به کار آن رشته و شغل الزامی است و تمامی اصناف و مشاغل دارای مجوز هستند برای اجرای کار ساختمان هم براساس ماده چهار قانون نظام مهندسی مصوبه سال هفتاد و چهار باید از افراد دارای صلاحیت استفاده گردد.
سعادت نژاد ادامه داد: صلاحیت حرفه ای افراد حوزه ساخت وساز را وزارت راه و شهر سازی توسط نظامهای مهندسی و کاردانی و انبوه سازان به افراد و شرکتها می دهند و این افراد و شرکت‌ها براساس شیوه نامه های موجود و در حد صلاحیت و ظرفیت خود مجاز به انجام ان کار هستند.
وی گفت: متاسفانه تا کنون اجرای این ماده مهم قانونی بصورت کامل اجرایی نشده و به اکثر مالکانی که جواز ساختمانی می گیرند اجازه داده میشود کار ساخت را هم خودشان انجام دهند که این روال تقریبا در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.
رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران، با تاکید بر اینکه اساسا تمام امور ساخت و ساز باید توسط افراد و شرکت‌هایی که دارای تخصص و مجوز و صلاحیت ساخت هستند انجام گردد، افزود: به کارگیری مجری ذی صلاح درساخت وسازها در شهر تهران تا سال نود و دو، تقریبا انجام نمی شد واین مهم الزام آور نبود. پس از آن نیز بصورت موردی استفاده از سازنده دارای صلاحیت در پروژه ها انجام پذیرفت.
وی گفت: هم اکنون نظام مهندسی مطابق قانون و مقررات ملی ساختمان از مالکان میخواهد کار ساخت و ساز را توسط افراد و شرکت‌های دارای صلاحیت انجام دهند و از آنجا که بازوی اجرایی این کار شهرداری است، توقف پروژه های بدون سازنده دارای صلاحیت باید ازطرف شهرداری تهران صورت گیرد.
سعادت نژاد گفت: براساس جلسات مکرر انجمن سازندگان با شهرداری و شورای شهر و برگزاری جلسات مشترک با افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران شورای شهر و پیگیری‌های مدیران سازمان نظام مهندسی استان تهران، تفاهم نامه ای بین نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر تهران مبنی بر الزام به ثبت و حضور سازندگان دارای صلاحیت و حضور سرپرستان کارگاه در زمان شروع به کار در گروه های ساختمانی گروه های «ج» و «د» در شهر تهران و تمامی کار های منطقه دو در شهریور ماه نود و نه انجام گرفت.
وی گفت: این مصوبه در کمیته پنج نفره استان تهران نیز تصویب و توسط وزارت راه و شهر سازی ابلاغ شد، اما متاسفانه با گذشت چند ماه از انجام تفاهم نامه جدید هم‌چنان شاهد شروع به کار تعداد زیادی از پروژه های ساختمانی بدون حضور و استفاده از خدمات سازندگان ذیصلاح هستم.
بازرس انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه متاسفانه شهرداری تهران هیچگونه بر خوردی با تخلفات مربوط به عدم استفاده از سازندگان دارای صلاحیت انجام نمی دهد، ادامه داد: این مساله سبب پایین آمدن کیفیت ساخت، کاهش عمر مفید و نا ایمن بودن ساختمان‌ها در کلان شهر تهران شده که در نتیجه این امر در هنگام بروز بحرانهایی مانند زلزله مردم نمی توانند به خانه هایی که با هزینه های بالایی آنهارا خریداری کرده اند اعتماد کنند. در چنین شرایطی احتمال ریزش ها و وقوع حوادث ناگوار جانی درزمان وقوع حوادث غیرمترقبه بسیار بالا است.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ دی ۹۹
486 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0