تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای پیش‌گیری از زنجیره انتقال ویروس کرونا تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای پیش‌گیری از زنجیره انتقال ویروس کرونا

تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای پیش‌گیری از زنجیره انتقال ویروس کرونا

تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای پیش‌گیری از زنجیره انتقال ویروس کرونا ،عنوان شد، دوره‌های آموزشی مهندسان مجازی برگزار می‌گردد

کد خبر: 990228001 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹ - ۹:۵۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای پیش‌گیری از زنجیره انتقال ویروس کرونا ،عنوان شد، دوره‌های آموزشی مهندسان مجازی برگزار می‌گردد

تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای پیش‌گیری از زنجیره انتقال ویروس کرونا

تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای پیش‌گیری از زنجیره انتقال ویروس کرونا

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بیان مرد:
دوره‌های آموزشی مهندسان مجازی برگزار می‌گردد/تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای پیش‌گیری از زنجیره انتقال ویروس کرونا/ حل فصل اختلافات در روند برگزاری دوره ها با نظر دفتر مقررات ملی
حامد مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از برگزاری دوره های آموزشی مهندسان به شکل مجازی (الکترونیکی) خبر داد و افزود: چنان‌چه ابهامی در روند برگزاری دوره‌ها بروز کند، بمنظور ایجاد وحدت‌رویه، نظر دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ملاک عمل است.
وی، ضمن تشریح اهمیت برگزاری دوره های آموزشی صدور، تمدید و ارتقاى پروانه های اشتغال بکار مهندسان و کاردان‌ها، تصریح کرد: با تاكيد معاون مسکن و ساختمان مبنی بر از سرگیری فعالیتهای آموزشی، در تاریخ بیست و سوم فروردين امسال، طی نامه شماره ۴۲۰/۳۲۷۴ امکانات برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی از استان ‌ها استعلام گردید.
وی اظهار داشت: بعد از بررسی پاسخ‌های رسیده و با توجه به سياست ‌هاى ستاد ملّی مبارزه با کرونا در ارتباط با رعایت فاصله اجتماعی و بمنظور پیش‌گیری از زنجیره انتقال ویروس، مجوز اجرای دوره های آموزشی مهندسان توسط مجریان آموزشی سراسر کشور که دارای زیرساخت مناسب سخت افزاری و نرم افزاری هستند در پانزده بند، به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ گردید.

مديركل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، ادامه داد: تمامی مجریان دوره‌های آموزشی می ‌توانند با رعایت موارد فوق به عنوان حداقل تمهیدات پیش‌بینی شده، نسبت به ثبت‌نام و ارائه آموزش‌های مجازی تا پایان تیر ماه نود و نه اقدام کنند. هم چنین، اداره کل استان باید در پایان خرداد ماه گزارش عملکرد مجری تا آن زمان را جهت بررسی به دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ارسال کند تا بعد از بررسی عملکرد و کیفیت خدمات ارائه شده، شرایط و ضوابط ادامه فعالیت از تیر ماه نود و نه به بعد به آنها، ابلاغ گردد.
مانی فر با اشاره به این مطلب که در صورت برخورد فعال ادارات کل، سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان استان‌ ها و مجریان برگزاری دوره‌ها، با آموزش های مجازی، تهدید کووید ۱۹ می‌تواند تبدیل به فرصتی برای تحول در آموزش مهندسان و استمرار آموزش‌ های غیرحضوری در آینده شود، ادامه داد: طبق تشخیص و ابلاغ ستاد ملّی مبارزه با کرونا از هر زمان که آموزش ‌های حضوری در مراکز آموزشی شروع گردد، در مورد ادامه برگزاری دوره‌ها به شکل الکترونیکی یا حضوری تصمیمات لازم اتخاذ و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی، ضمن استقبال از ارائه نظرات و پیشنهادات استان‌ها در راستای بهبود فرایند آموزش ‌های مجازی، گفت: چنانچه ابهامی در روند برگزاری دوره‌ها بروز کند، بمنظور ایجاد وحدت‌رویه، نظر دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ملاک‌عمل است.

به گفته وی، جرئیات پانزده بند ابلاغ شده شامل موارد زیر است:

– برنامه زمان‌بندی برگزاری تمام دوره های آموزشی خرداد ماه و تیرماه در اسرع وقت تهیه و حداکثر تا تاریخ دهم خرداد جهت اطلاع و پایش به این دفتر ارسال گردد.

– سامانه آموزش مجازی مجریان باید از لحاظ بستر اینترنتی، ظرفیت مجاز سرور، سهولت ثبت‌نام و اخذ اطلاعات دانش پذیر، امنیت اطلاعات، کیفیت تصاویر ویدیویی و صوتی توسط شورای عالی انفورماتیک مورد بررسی و تایید قرار گرفته باشد.

– برگزاری دوره های آموزشی باید با امکانات Learning Center در نرم افزار آموزش مجازی شامل ایجاد پایگاه جزوات دوره، فایلهای فشرده راهنما، ارائه فیلم‌ها و کلیپهای آموزشی و ایجاد فوروم تخصصی هر دوره و بصورت آنلاین (Online) انجام گردد.

– مجری آموزش باید پیش از برگزاری دوره، آموزشهای لازم مرتبط با شیوه آموزش الکترونیکی را بصورت فایل و یا فیلم الکترونیکی تهیه و در اختیار مدرسان و دانش پذیران قرار دهد.

– مجری آموزش باید از مدرسان دارای مهارت و توانمندی در ارائه دوره آموزشی مجازی استفاده و شیوه های جلب مشارکت شامل تمرینها، آزمون مختصر (Quiz) بین فصول، پیش آزمون و … را گرداوری و اجرا کنند.

– بمنظور انجام نظارت عالیه بر حسن اجرای دوره ها، ارزیابی و نظارت مستمر بر کیفیت و کمیت دوره های آموزشی، نحوه تدریس مدرسان، محتوای آموزشی ارائه شده از طرف آن ها و هم‌چنین عملکرد، امکانات و تجهیزات مجریان آموزش، میبایست امکان دسترسی به سامانه آموزش الکترونیکی از سوی مجری برای اداره کل راه و شهرسازی و کمیته آموزش و ترویج سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و این دفتر فراهم شود و فیلم ضبط شده هر دوره حداکثر پس از یک هفته بعد از برگزاری به دفتر ارسال گردد.

– بمنظور شناسایی نقاط قوت و نقاط قابل بهبود مجری در زمینه بهره گیری مناسب و بهره ورانه از ظرفیت آموزشهای الکترونیکی، عملکرد مجری مستمراً توسط اداره کل و کمیته آموزش و ترویج مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز تذکر و راهنماییهای لازم ارائه و در رابطه با نحوه همکاری و ادامه برگزاری دوره ها توسط اداره کل اتخاذ تصمیم گردد.

-به استناد به بخشنامه شماره ۹۱/۴۲۰/۵۱۲۹۱ مورخ هفدهم آبان نود و یک، غیبت بیش از حد مجاز دانش‌پذیر در دوره‌های الکترونیکی موجب محرومیت از دوره خواهد شد.

-ضمن تاکید بر رعایت کامل سرفصل دوره‌های آموزشی و ارائه آن توسط مدرسان، با تشخیص و اجازه کمیته آموزش و ترویج استان، مدرسان میتوانند نسبت به برگزاری فشرده دورها اقدام کنند بگونه ای که حداقل هشتاد و پنج درصد زمان مصوب دوره را مفید برگزار کرده باشند.

-بمنظور تسریع در ارائه خدمات آموزشی، در صورت کمبود مدرس واجد شرایط در استانها، استفاده از خدمات آموزشی مدرسان سایر استانها مشروط به هماهنگی و اطلاع کمیته های آموزش و ترویج هر دو استان بلامانع است.

-به استناد بخشنامه شماره ۸۹/۴۲۰/۵۰۴۰۶ مورخ شانزدهم آذر هشتاد و نه، در صورت عدم برگزاری دوره آموزشی در استان، شرکت در دوره آموزشی سایر استانها با هماهنگی و اطلاع کمیته های آموزش و ترویج هر دو استان امکان‌پذیر است. گواهینامه موفقیت در آزمون پایان دوره آموزشی توسط استان مقصد برای پذیرفته شدگان در دوره صادر خواهد شد. سازمان نظام مهندسی ساختمان استان می‌تواند با هماهنگی اداره کل، صدور گواهینامه ها را بصورت الکترونیکی انجام دهد.

-میزان شهریه دوره های آموزشی الکترونیکی به روال معمول شهریه دوره های حضوری تعیین می گردد.

-مدرسان باید به منظور ایجاد جذابیت هرچه بیشتر برای دانش پذیران و اطمینان از حضور مستمر آن ها در دوره، نسبت به ایجاد فضای مشارکت از طریق پرسش و پاسخ و تا حد امکان اخذ آزمون مختصر (Quiz) اقدام کنند.

-سنجش پایان دوره های آموزشی باید به صورت الکترونیکی و حداکثر تا ۱ هفته بعد از اتمام دوره برگزار گردد. سنجش پایان دوره باید از کل محتوای دوره آموزشی باشد و تمام سرفصلهای دوره را پوشش دهد.
تبصره: سنجش پایان دوره های آموزشی HSE پس از هماهنگی با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی از طریق آن سازمان اجرا خواهد شد لیکن تا آن زمان و ابلاغ به استان‌ها براساس روال معمول همچنان از سوی مجری اجرا می گردد، لذا رعایت محتوای آموزشی ابلاغی HSE از سوی مدرسان مورد تاکید است.

– سوالات و پاسخنامه شرکت کنندگان باید در سامانه سنجش پایان دوره ذخیره گردد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ اردیبهشت ۹۹
322 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0