پلاسکو هنوز می ‌تواند نفس بکشد کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی

“پلاسکو” هنوز می ‌تواند نفس بکشد

 مالک می ‌خواهد "پلاسکو" را از پای بست بسازد ولی کسبه، سازمان نظام مهندسی و میراث فرهنگی حرف دیگری برای باقیمانده‌ های پلاسکو دارند؛ «پلاسکو می ‌تواند بدون تخریب و بازسازی بار دیگر سرپا گردد.»

کد خبر: 961226006 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ اسفند ۹۶ - ۱۱:۴۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، مالک می ‌خواهد “پلاسکو” را از پای بست بسازد ولی کسبه، سازمان نظام مهندسی و میراث فرهنگی حرف دیگری برای باقیمانده‌ های پلاسکو دارند؛ «پلاسکو می ‌تواند بدون تخریب و بازسازی بار دیگر سرپا گردد.»

پلاسکو هنوز می ‌تواند نفس بکشد

پلاسکو هنوز می ‌تواند نفس بکشد

“پلاسکو” هنوز می ‌تواند  نفس بکشد

با فروریختن ساختمان، اولین حرف و ذهنیت همه، ریزش کامل “پلاسکو” بود، ذهنیتی که حتی در اولین نگاه به باقیمانده ‌های “پلاسکو” نمی ‌توان از ذهن دور کرد، شاید بهمین علت است که مالک اصلی “پلاسکو” هم هنوز از شوک ریختن بخش کوچکی از پلاسکو که می ‌توان آن را ورودی این بنای ارزشمند دانست در نیامده و هر بار قصد دارد از راهی جدید کلنگ تخریب این بنا را به زمین بکوبد.
برای اولین بار فکرش را با تهیه ‌ی طرحی که مبنای آن تخریب باقیمانده ‌های پلاسکو بود شروع کرد و بدنبال آن حتی در رسانه‌ ی ملی هم اعلام شد قرار است جای پلاسکو را ساختمانی بلندتر بگیرد، ساختمانی تجاری با ارتفاعی بیش از سیزده طبقه و البته به اعلام ناامین بودن باقیمانده‌ های “پلاسکو”.
حرکت بعدی مالک شروع حرکت لودرها بصورت شبانه در پارکینگ معروف به “اکبر” متعلق به خاندان سردار “معتمد” بود، محوطه ‌ای که به علت داشتن یکی دو بنای تاریخی ارزشمند با مخالفت میراث فرهنگی مواجه و حتی با حکم دادستانی بصورت شبانه کارش متوقف گردید.
پارکینگ “اکبر” و عرصه خانه سردار “معتمد” که چندین بار توسط مالک پلاسکو گودبرداری گردید
اولین بحث ‌ها با صحبت ‌های مهدی حجت، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی در هجدهم دی و در جمع خبرنگاران شروع شد، زمانیکه او از کلنگ‌زنی ساختمان بیش از ده طبقه جدید «پلاسکو» خبر داد؛ ساختمانی که طبق صحبت‌ هایش قرارست یک پارکینگ و زیرزمین ۵ طبقه زیرِ پلاسکوی کنونی و ساختمانی ۸ طبقه روی زمین ساخته شود تا یکی از معدود لکه‌های تاریخی باقیمانده در این منطقه از تهران قدیم نیز زیرساخت‌ و سازها مخدوش گردیده و نادیده گرفته شود.
اقدامی که نه تنها باقیمانده‌ های ارزشمند پلاسکو یک خاطره‌جمعی در شهر بطور کلی از بین می ‌برد، بلکه یکی از بزرگ ترین محوطه‌ های تاریخی قرار گرفته در قلب تهران یعنی مدرسه و کلیسای ژاندارک را نیز زیر سایه خود می ‌برد!
البته مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی از آغاز مطرح شدن این مباحث مخالفت‌شان را با آن اعلام کردند و حتی به حرایم و ضوابط میراثی اشاره کردند.
ورودی پلاسکو از بخش شمالی که هنوز سالم است
اسکندرمختاری، کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی در همان زمان بیان داشت: «اگر ایمن نیستند امکان ایمن‌ کردن آن‌ ها وجود دارد، چرا این کار را انجام نمی ‌دهید؟ بهتر است پیش از تخریب و ساخت پاساژی جدید در مرکز شهر، نگاهی به نمونه‌ های مشابه همچون پاساژ «نور» در تقاطع طالقانی و ولیعصر(عج) یا پاساژ فردوسی در این خیابان بیندازید، آن ‌ها نمونه‌ های نادرستی از انجام این اتفاق هستند.»
بعد از آن نیز سپیده سیروس ‌نیا، معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با عنوان این ‌که «آن‌ ها – مالک پلاسکو- از شهرداری استعلام گرفته‌ اند، ما نیز به شهرداری اعلام کرده ‌ایم که باید تابع چه شرایطی باشند، اظهار داشت: بخش شمالی پلاسکو عملا در آتش ‌سوزی آسیبی ندیده است، آن باید حفظ و بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد. هم چنین نظر شورای فنی در مورد بخش تخریب شده مبنی برای نصب یک المان یا یادمان از این ساختمان و شهدای آتش‌ نشان پلاسکو بود.
سیروس نیا با عنوان این ‌که در بخش فروریخته ساختمان که مساحتی حدود نهصد و پنجاه و پنج مترمربع را در بخش جنوبی بنا را شامل می ‌شود، ترجیح است تا نمادی از حادثه و یادآوری شهدای پلاسکو استقرار یابد و در ادامه تاکید می‌ کند: میراث فرهنگی این مصوبه را بیست و دوم آبان به شهرداری اعلام کرده‌ است ولی با این وجود چیزی بعنوان نقشه هنوز برای ما فرستاده نشده است
سیروس نیا با عنوان این‌ که در استعلام انجام شده، در باره بخش شرقی نیز استعلام گرفته شده است، در توضیح شرایط اعلام شده از طرف میراث فرهنگی به شهرداری منطقه دوازده توضیح می ‌دهد: بخش شمالی پلاسکو قبلا خانه “سردار معتمد” بوده است و اکنون به پارکینگ تبدیل شده است. آن ملک ارزشمند است حتی گفته می ‌شود آن اولین دفتر مهندسی “مارکوف” بود، طبق این اساس اعلام کرده‌ایم عملا ساخت ‌و ساز در این بنا نیز ممنوع است و آن باید به حالت اولیه برگردانده شود.
وی با اشاره به موقعیت ‌های بناهای تاریخی قرار گرفته در محدوده‌ ی پلاسکو گفت: این ساختمان حریم درجه ۲ از مدرسه “ژاندارک” و “مشیرالدوله” است، هم چنین یک بخش از لاله ‌زار نیز در این حریم قرار می ‌گیرد حتی پارکینگ “اکبر” که اکنون یکی از بناهای مورد نظر برای اضافه شدن به پلاسکو است در حریم بناست که نهایتا می‌ توانیم تا ارتفاع دوازده متر برای آن در نظر بگیریم.
وی بیان داشت: طبق مصوبه ‌ی شورای فنی، ساخت ‌و ساز در محدوده پارکینگ ممنوع است، هم چنین این عملیات در ضلع شمالی بنا ممنوع اعلام شده است. بخش شمالی مرکز تجاری پلاسکو شامل هفتاد و پنج درصد از کل عرصه است که هیچ صدمه ‌ای ندیده و قابل بهره ‌برداری است بنابراین در این بخش از عرصه، تخریب و بازسازی مجاز نیست.
نشانه‌ گذاری ‌ها و بررسی کارشناسان سازمان نظام مهندسی در پلاسکو
با این وجود اگر هیچکدام از این صحبت‌ ها برای مالک “پلاسکو” محلی از اعراب نداشته باشد، او قرارست با نامه سازمان نظام مهندسی چه کند؟ نامه‌ ای که پس از انجام بررسی ‌های کامل کارشناسی توسط کارشناس رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران که برای اولین بار در هجدهم دی ماه نود و پنج و بعد از بروز حریق به درخواست دادستانی تهران و برای دومین بار در دهم دی سال جاری به درخواست کسبه پلاسکو انجام شد و در هیچکدام اعلامی مبنی بر نا ایمن بود این بنای ارزشمند صورت نگرفت «اسکلت برج شمالی و جنوبی پلاسکو دارای درز انقطاع بوده و به لحاظ سازه ‌ای مستقل از هم اجرا شده است. مقاومت حد جاری شدن و نهائی فولاد مصرفی در سازه ساختمان معادل فولاد متعارف در پروژه‌ های ساختمانی بوده و حریق ساختمان جنوبی، تغییری در مشخصات فیزیکی ساختمان ایجاد نکرده است. بتن مصالح موجود در ساختمان دارای مقاومت مطلوب است.
بارگذاری ساختمان برای بار ثقلی امکان‌ پذیر و بدون مشکل بوده، لکن در مورد بهسازی لرزه‌ ای و مقاوم‌ سازی ساختمان در مورد زلزله بایستی تمهیدات جدی انجام گردد.»
البته نباید اعلام علی اصغر مونسان، معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نادیده گرفت؛ وی پس از انتشار این صحبت‌ ها اعلام کرده بود؛ «علی ‌القاعده باید برای ساخت پلاسکو از سازمان میراث فرهنگی هم مجوز گرفته شود و اگر از ما استعلام گرفته شود، ما نظرات خود را اعلام می ‌کنیم.»

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ اسفند ۹۶
812 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0