مراحل فاز های تحقیقات محلی در سایت یک پروژه تحقیقات محلی در سایت

مراحل (فاز های) تحقیقات محلی در سایت یک پروژه

کد خبر: 190720008 تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ تیر ۹۸ - ۱۱:۵۴ ق.ظ

مقدمه:

آگاهی کافی از شرایط زمین برای تحلیل، طراحی و ساخت پروژه ها بسیار مهم است. تاخیر در پروژه، خرابی ها و هزینه های بیش از حد ناشی از تحقیقات نامناسب خاک وجود دارد. از این رو، بررسی خاک باید بخشی از فرایند طراحی باشد.

مراحل فاز های تحقیقات محلی در سایت یک پروژه

مراحل فاز های تحقیقات محلی در سایت یک پروژه

مراحل(فاز های) تحقیقات محلی  در سایت یک پروژه

 

تحقیقات محلی در دنیای امروزی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار شده است زیرا بسیاری اوقات دیده شده که خسارت های عظیم پروژه به دلیل کامل نبودن تحقیقات اولیه می باشد لذا در دنیای امروز توجه بسیاری به امر می شود تا جایی که پیشنهاد می شود برای تحقیقات محلی بودجه ای به میزن ۳ تا ۱۰ درصد هزینه کل پروژه اختصاص داده شود.

آزمون نظام مهندسی عمران ۹۸

نظام مهندسی عمران نظارت

تحقیقات محلی به مجموعه ای از فعالیت های خاص سایت مربوط به طراحی و اجرا است تا شناسایی و درک نقص ها و آلودگی هایی که در سایت وجود دارد یا ممکن است وجود داشته باشد. تحقیقات محلی برای حمایت از تصمیماتی که با عدم قطعیت بیان می شود مورد نیاز است. گام به گام، مراحل در روند بررسی سایت اتخاذ می شوند. بررسی سایت باید در پنج مرحله انجام شود. که هر یک از این فاز ها در زیر توضیح داده می شود.

مراحل تحقیقات محلی:

مرحله اول – جمع آوری اطلاعات موجود:

  • نقشه ها – مجموعه ای از نقشه ها برای زمین شناسی، خطوط و ارتفاعات، آب و هوا، استفاده از توپوگرافی زمین، عکس های هوایی، لرزه خیزی منطقه ای، هیدرولوژی و غیره با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ساخته می شوند.
  • گزارش های موجود – اطلاعات موجود در سایت و یا سایت های اطراف را چک کنید.
  • برداشت های روزنامه – اینمورد ممکن است اطلاعات تاریخی را ارائه دهد، مثلا اگر در سایت در گذشته سیل آمده باشدیایک ساختمان در زیر سایت وجود داشته باشد مثل قنات یا…
  • طرح های سایت نشان دهنده نوع ساختار، مکان، اندازه، سطح ارتفاع نهایی، خاک برداری و خاک ریزی، و اهمیت ساختار است. به طور معمول، قبل از توسعه طرح ها و نقشه های سایت، تحقیقات خاک انجام می شود. گاهی اوقات این طرح ها و نقشه ها در دسترس هستند.

مرحله دوم – شناسایی مقدماتییا بازدید سایت:

این کار یک تصویر کلی از توپوگرافی و زمین شناسی سایت را فراهم می کند. لازم است بازدید از سایت با تمام اطلاعات جمع آوری شده در فاز یک را در مقایسه با شرایط فعلی سایت انجام دهید. یادداشت های بازدید سایت باید شامل موارد زیر باشد:

  1. عکس از سایت و محله آن.
  2. دسترسی به سایت برای افراد و تجهیزات. طرح کلیه نرده و حفاظ ها، محل قراردهی ابزارها، راه های عبوری وسایل نقلیه، پیاده رو ها، سیستم های زهکشی و غیره
  3. خدمات پایه مانند آب و برق.
  4. نقشه توپوگرافی و شامل تمام ساختار های موجود، خاک برداری، خاک ریزی، فرورفتگی زمین، قنات و غیره
  5. وضعیت ساختمان موجود در سایتیا نزدیک سایت. یادداشت ها باید شامل ترک های بیرونی و داخلی، هر شیب قابل توجه، نوع ساخت و ساز و غیره باشد.

مراحل فاز های تحقیقات محلی در سایت یک پروژه

مرحله سوم – جزییات و تفصیل خاک اکتشافی:

اهداف بررسی دقیق خاک عبارتند از:

  1. برای تعیین ساختار زمین شناسی که باید شامل ضخامت، دنباله و وسعت پوسته خاک باشد.
  2. برای تعیین شرایط آب زیرزمینی.
  3. برای انجام آزمایشات در محل.
  4. برای به دست آوردن نمونه هایدست خورده و دست نخورده برای آزمایش های آزمایشگاهی.

مرحله چهارم آزمایش های آزمایشگاهی:

اهداف آزمایش های آزمایشگاهی خاک عبارتند از:

  1. طبقه بندی خاک.
  2. تعيين مقاومت خاك، تنش تسلیم و جهت آن ، پاسخ تنش-کرنش، پارامترهاي نفوذپذيري، تراكم و نشست خاک.

مرحله پنجم – نوشتن گزارش:

گزارش باید شامل توضیحات واضح خاک ها در محل، روش های اکتشاف، چینه شناسی خاک، روش های انجام آزمایش های صحرایی و آزمایش های آزمایشگاهی و نتایج آن ها و محل آب های زیرزمینی باشد. این گزارش باید شامل اطلاعات و یا توضیحات هر خاک غیر معمول، جهت نیروی آب، هر شرایطخاک و آب زیرزمینی مانند حساسیت به یخ زدگی  و مناطق ورودی آب که ممکن است در طول ساخت و ساز مشکل باشد.

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ تیر ۹۸
1540 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0