توجه به مخاطرات وقوع پس لرزه های زمین لرزه استان آذربایجان شرقی علی بیت اللهی

توجه به مخاطرات وقوع پس لرزه های زمین لرزه استان آذربایجان شرقی

ریاست بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که زمین لرزه استان آذربایجان شرقی در سراب و میانه با بزرگی ۵.۹ در شهرهایی همچون اردبیل، تبریز، سراب، مشکین شهر و میانه و شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان حس شده است، بر لزوم توجه مسئولان و مردم به رخداد پس لرزه‌ها تاکید کرد.

کد خبر: 191109001 تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ آبان ۹۸ - ۹:۰۳ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که زمین لرزه استان آذربایجان شرقی در سراب و میانه با بزرگی ۵.۹ در شهرهایی همچون اردبیل، تبریز، سراب، مشکین شهر و میانه و شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان حس شده است، بر لزوم توجه مسئولان و مردم به رخداد پس لرزه‌ها تاکید کرد.

توجه به مخاطرات وقوع پس لرزه های زمین لرزه استان آذربایجان شرقی

توجه به مخاطرات وقوع پس لرزه های زمین لرزه استان آذربایجان شرقی

مردم و مسئولان مخاطرات وقوع  پس‌لرزه‌های زمین لرزه استان آذربایجان شرقی را جدی بگیرند.

علی بیت اللهی، ریاست بخش زلزله مرکز تحقیقات راه وشهرسازی، با اشاره به این که این زمین لرزه در حوالی شهرهای ترک و ترکمانچای رخ داده است، از ثبت این زمین لرزه در سایت ‌های معتبر بین‌المللی با بزرگی شش ریشتر خبر داد و افزود: از زمان رخداد زلزله تا به حال بیش از پنجاه پس لرزه به وقوع پیوسته است که ۳ پس لرزه با بزرگی چهار و ۴.۵ ریشتر ثبت شده است.

وی، جهت گسیختگی زلزله را از شرق به غرب اعلام کرد و گفت: به علت کوهستانی بودن این منطقه، در جاده های دسترسی استان همچون سراب به بستان آباد، اردبیل به سراب و میانه به بستان آباد در مسیر گذر کوهستانی، احتمال ریزش و یا انسداد موقتی جاده‌ها وجود دارد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: حوالی مرکز زمین لرزه تا شعاع سی کیلومتری حدود صد و بیست روستا واقع شده است که جمعیتی در حدود پنجاه هزار نفر را در خود جای داده است. هم چنین، ۳ شهرِ سراب، ترکمانچای و ترک نیز سه شهر واقع در شعاع موثر این زمین لرزه هستند.

بیت اللهی در مورد پیش‌بینی و برآورد اولیه از خسارت وارد شده به واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده، بیان داشت: با توجه به نوع ساخت و ساز منطقه و پراکندگی مراکز جمعیتی آن، برآورد اولیه این است که بیش از دویست واحدمسکونی خسارت دیده باشند در بازدیدهای میدانی که با دقت بیشتری انجام می‌ شود برآورد دقیق خسارات معین می گردد.

توجه به مخاطرات وقوع پس لرزه های زمین لرزه استان آذربایجان شرقی

وی خاطر نشان ساخت: با توجه به اصول مدیریت بحران ضرورت دارد که هوشیاری خود را حفظ کنیم. به عموم مردم و مسئولان این ناحیه توصیه می ‌کنیم که مراقب پس لرزه‌های این زلزله باشند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: محدوده آسیب‌دیده از زمین لرزه از نظر زمین‌شناسی بر روی بسترهای سنگ آذرین قرار دارد که چنین زمین ‌هایی انرژی و تنش را در خود ذخیره می‌ کنند و اگر به مرز شکنندگی و شکست برسند، استعداد ایجاد پس لرزه‌های بزرگ ‌تر را دارند.

وی هم‌چنین اظهار داشت: حدود صد هزار نفر جمعیت در شعاع موثر این زمین لرزه حدود سی کیلومتری واقع شده اند و در شعاع محسوس زلزله جمعیت بیش از این تعداد است. به طوری‌که در شهرهایی همچون اردبیل، تبریز، سراب، مشکین شهر و میانه و شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان این لرزش حس شد و مردم دچار وحشت شده اند. بنابراین توجه به مخاطرات وقوع پس لرزه‌ها ضروری است.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی چیست؟

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ آبان ۹۸
556 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0