تحلیل

مناظره رهيافتي بین عباس آخوندی و وزیر سابق راه به‌جای دعوای رسانه‌ای/پاتک هلیوکوپتری وزیرراه به مبتكران مسکن مهر

وزیر راه وشهرسازی درچند ماه باقی مانده به پايان مسئولیتش، درتازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره مسکن مهر از یک واقعیت جدیدی رونمایی کرده و گفته است که برای ساخت مسکن مهر شهر پردیس دولت‌مردان قبلی سوار بر هلیکوپتر شده اند، رفته اند بالای سر شهر پردیس چرخی زده اند و بعد به این صرافت افتاده‌اند که زمین‌های این منطقه برای ساخت مسکن مهر خوب است و فورا مجوز ساخت هزاران واحد مسکونی در این شهر را صادرکرده‌اند.

کد خبر: 4816 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ دی ۹۵ - ۳:۴۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،اگر به عقبه مجموعه کنش‌ها و واکنش‌های پیرامون نقد مسکن مهر در دولت یازدهم نیم‌نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که رویه مشخص و قابل پیش‌بینی بر این روند حاکم بوده است؛ به طوری که عموما در مقابل نقدهای عباس آخوندی از مسکن مهر فوراً علی نیکزاد نیز دست به کارشده و در دفاع از عملکرد خود پاسخ‌هایی به وی داده است.پاتک هلیوکوپتری وزیرراه به مبتكران مسکن مهر

پاتک هلیوکوپتری وزیرراه به مبتكران مسکن مهر

مسکن مهر

پاتک هلیوکوپتری وزیرراه به مبتكران مسکن مهر

بازخوانی چگونگی نقد عباس آخوندی از مسکن مهر حاکی از آن است که طیف گسترده‌ای از نقدهای احساسی، سیاسی، کارشناسی و فنی و بعضا شخصی، معجون نقدهای وزیر راه وشهرسازی از مسکن مهر را تشكيل مي‌دهد؛ اما به طور کلی کنش‌ و واکنش‌های علی نیکزاد و عباس آخوندی مقابل تامل است.

مثلا عباس آخوندی می‌گوید: «مسکن مهر فاجعه است»؛ علی نیکزاد دو ساعت بعد فورا گفته: «نه اتفاقا مسکن مهر افتخار مدیریتی است». در جایی دیگر وزیرراه و شهرسازی فعلی گفته: «دولت قبل مسکن مهر را بمباران کرد» و به فاصله سه ساعت بعد معاون وزیر سابق راه وشهرسازی عنوان کرده: «هم ‌تراز کردن دولت دهم با تروریست‌ها دور از شأن آخوندی است». یا مثلا عباس آخوندی می‌گوید: «مسکن مهر شبیه مسجد ضرار و خبط مدیریتی در احداث آن صورت گرفته است» علی نیکزاد نیز فورا دست به کارشده و انتقادت اخیر رئیس جمهوری درباره مسکن مهر را دستمایه پاسخگویی به این نقد قرار داه است و گفته آدرس غلط درباره مسکن مهر به رئیس جمهوری داده اند».

درنهایت صبح امروز جدیدترین نقد عباس آخوندی که رسانه‌ها از آن به نقد هلی کوپتری عباس آخوندی از پروژه هاي مسكن مهر یاد کرده‌اند به تیتر یک و خبر جنجالی رسانه‌ها تبدیل شده است؛ چه اینکه عباس آخوندی افشاء کرده که« در دولت قبل افرادی که به‌عنوان مثال پول مردم را گرفتند تا در پردیس برایشان خانه بسازند، درحالی‌که خیلی خوب می‌دانستند که این شهر ظرفیت این مقدار خانه‌سازی را ندارد، با فوریت، با الحاق بخش‌هایی از پارک طبیعی خجیر و غیر آن به شهر که دارای شیب بیش از ۱۵درصدی است، محوطه وسیعی را به پردیس ملحق کردند. هم‌اکنون این الحاق از سویی مورد اعتراض سازمان محیط‌‌زیست و در دادگاه اقدام به اقامه دعوا کرده‌اند. دراین‌باره به نظریه دیوان عدالت اداری و سازمان محیط ‌زیست توجه کنید.»

بی‌شک این نقد هم بی‌پاسخ نخواهد ماند و براساس روال معمول مطمین باشید که همین الان علی نیکزاد و کارشناسان به تکاپو افتاده‌اند تا به این نقد هليكوپتري پاتک بزنند و باید دید آنها براي پاسخ به این نقد آخوندي چه چیزی در چنته دارند؛ اما سوال این است که ماحصل این جدل‌های رسانه ای چیست؟

به باور بسیاری از کارشناسان با توجه به کنش‌ها و واکنش‌های مکرر علی نیکزاد و عباس آخوندی درباره مسکن مهر و با درنظرگرفتن نارضایتی‌های متقاضیان مسکن مهر از روند این پروژه‌ها، بسیاری معتقدند شاید بد نباشد به جای نقدهای مکرر از مسکن مهر و مجادله‌های لفظی که بعضا از سوی هر دو طرف رنگ و بوی سیاسی و شخصی به خود می‌گیرد و به‌ناچار از مسیر نقد کارشناسی و فنی دور می‌شود، به طوری که حتی می‌توان واژه دعوای رسانه ای به آن اطلاق کرد بهتر باشد برای بازکاوی طرح مسکن مهر و نیز راه‌های برون رفت از چاله‌اي كه اين پروژه در آن افتاده و همچین به منظور شفاف‌سازی ابعاد مختلف آن يك نشست «مناظره رهيافتي بین عباس آخوندی و علی نیکزاد» و با حضور کارشناسان و متخصصان امر و اقشار دانشجویی برگزار شود.

هرچند که وزیر راه وشهرسازی موضوع طرح مسکن مهر را فراتر از علی نیکزاد می‌بیند و براین باوراست که اگر به قول خودش اینجا فرنگ بود به خاطر گمراه ‌کردن عامدانه و آگاهانه مردم درطرح مسکن مهر، می‌بایست احمدی نژاد را به دادگاه کشاند.

از سوی دیگر وزیر راه وشهرسازی همچنین قاطعانه می‌گوید چهار دولت آتی گرفتار مسکن مهر خواهند بود که در این صورت یعنی ما حدودا تا دو دهه دیگر گرفتار مسکن مهر خواهیم بود. بدین ترتیب می‌توان گفت، طرح این ادعا و سایر نقدهای مختلفی که تاکنون مطرح شده برگزاری یک مناظره درباره مسکن مهر را به یک گزینه اجتناب ناپذیر تبدیل می‌کند. البته بهتر است به جای مناظره بگوییم «نشست رهیافتی»، چه اینکه با شنیدن کلمه مناظره درباره مسکن مهر فورا زورآزمایی‌های سیاسی و جنگ و جدل و دفاع از عملکرد‌های جناجی در ذهن متبادر می‌شود.

درواقع به اعتقاد بسیاری اگر دو طرف مدعی مسکن مهر یعنی وزیر فعلی و پیشین مسکن مهر قادر باشند که فارغ از نگاه‌های سیاسی و در یک فضای کارشناسی به گفت وگو و تبادل نظر با یکدیگر بپردازند، شاید دربردارنده نتایج بهتری برای جامعه باشد. نبايد فراموش كرد كه پروژه مسكن مهر اميد‌هاي بسياري را برانگيخت و نتايج مثبتي براي برخي و نوميدي بسياری براي برخي ديگر به بار آورد و هزينه سنگيني به اقتصاد ملي تحميل كرد، براین اساس بدون شك لازم است كه از اين هزينه سنگين درس‌هاي مديريتي و فني لازم گرفته شود و بديهي است كه راه درس آموزي از اين پروژه ويژه مجادله و دعواهای رسانه اي نيست بلكه نشست‌هاي رهيافتي حضوري روي ميز كارشناسي قاعدتا بهتر است و چه بهتر كه اين مناظره‌هاي رهيافتي با حضور وزراي مسئول پیشین و فعلی آغاز شود.

پاتک هلیوکوپتری وزیرراه به مبتكران مسکن مهر

منبع: صما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ دی ۹۵
1148 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0