توقف احداث صد برج در تهران عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خبر داد:

عبور از نسل دوم ساخت و ساز؛ افق پیش روی سازمان نظام مهندسی

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد جایگاه سازمان نظام مهندسی در صنعت ساختمان بیان داشت: نظام مهندسی مجموعه ای است از قوانین، مقررات، آیین نامه ها، استانداردها و تشکلات مهندسی، حرفه ای و صنفی که برای نیل به اهداف عالیه از جمله ارتقا کیفیت ساخت و ساز و داشتن ساختمانهای با کیفیت و ایمن برنامه ریزی شده اند.

کد خبر: 960712014 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶ - ۳:۴۰ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد جایگاه سازمان نظام مهندسی در صنعت ساختمان بیان داشت: نظام مهندسی مجموعه ای است از قوانین، مقررات، آیین نامه ها، استانداردها و تشکلات مهندسی، حرفه ای و صنفی که برای نیل به اهداف عالیه از جمله ارتقا کیفیت ساخت و ساز و داشتن ساختمانهای با کیفیت و ایمن برنامه ریزی شده اند.عبور از نسل دوم ساخت و ساز افق پیش روی سازمان نظام مهندسی

عبور از نسل دوم ساخت و ساز افق پیش روی سازمان نظام مهندسی

عبور از نسل دوم ساخت و ساز افق پیش روی سازمان نظام مهندسی

عبور از نسل دوم ساخت و ساز؛ افق  پیش روی سازمان نظام مهندسی

علی نبی زاده گفت: جایگاه سازمان نظام مهندسی در صنعت ساختمان را وظایف آن مشخص میکند. طبق این اساس وظیفه اصلی و در نتیجه جایگاه واقعی سازمان نظام مهندسی ساختمان عبارت است از نظارت بر عملکرد مهندسین محاسب، مجری و ناظر. بعبارت بهتر، سازمان نظام مهندسی چگونگی کیفیت اجرای عملیات ساختمانی توسط مهندسین ۷ رشته را بصورت نظارت عالیه رصد میکند.
نبی زاده عنوان کرد: از سال نود و یک به بعد که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران توانست در تعامل با شهرداری تهران اختیارات قانونی خود را کسب کند، موفقیت این سازمان در انجام وظایفش پررنگتر شده است، نتیجه این که امروز شاهد ارتقای کیفیت در صنعت ساخت و ساز هستیم، از جمله اینکه کیفیت طراحی نقشه ها افزایش یافته، حضور مجریان ذیصلاح در پروسه ساخت و ساز پررنگتر شده است و ناظر با اختیارات قانونی خود نقش موثری در ارتقای کیفیت عملیات ساختمانی دارد.
وی ادامه داد: امروز میتوانیم به جرأت ادعا کنیم سازمان نظام مهندسی با احیای جنبه نظارتی خود سبب ارتقای کیفیت ساخت و ساز شده است تا جاییکه با اطمینان میگوییم در بحث آیین نامه های مربوط به زلزله، طراحی ساختمانهای جدیدالاحداث ایمنی لازم را برخوردار هستند.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد وظایف سازمانهای نظام مهندسی هم افزود: یکی از وظایف مهم سازمانهای نظام مهندسی، بحث آموزش به مهندسین جدیدالورود است. از همین رو، در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، کمیسیون آموزش و پژوهش تشکیل گردیده که دوره های مورد نیاز مهندسان را رصد و اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی مورد نیاز بصورت غیراجباری میکند.
وی هم چنین در مورد انتقاداتی که به سازمان نظام مهندسی مطرح میشود، تصریح کرد: یکی از علل انتقاداتی که مطرح میشود اینست که در قانون نظام مهندسی که در سال هفتاد و چهار گرداوری شده خلأهایی وجود دارد که سبب اعتراض مهندسین و حتی مالکان شده است.
او گفت: خوشبختانه قانون نظام مهندسی در مجلس در حال بررسی و خلأهای آن در حال اصلاح است که با حل شدن خلأها مسلما بسیاری از مشکلات و انتقادات هم بر طرف خواهد شد. بعبارت دیگر، اگر سازمان نظام مهندسی جنبه کنترلی خود را داشته باشد و سایر وظایفی که در قوانین پیشین بعهده سازمان نهاده شده به سایر نهادها و سازمانهای ذی ربط و ذی مدخل سپرده شود این موضوع کمک میکند انتقادات کاهش یابد.
نبی زاده تاکید کرد: از طرف دیگر، تا یک دهه قبل قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بطور کامل در تهران اجرا نمیشد و شهرداری از اجرای کامل قانون امتناع میکرد. ولی از دهه نود به بعد با افزایش تعامل میان شهرداری و نظام مهندسی، این سازمان هم چون نهالی نوپا در حال پا گرفتن است. طبیعتا هر پروژه ای که شروع میشود در ابتدای کار اشکالات و انتقادات زیادی را بدنبال خواهد داشت.

عبور از نسل دوم ساخت و ساز افق پیش روی سازمان نظام مهندسی


عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که ما منکر اشکالات و ضعفها نیستیم، خاطر نشان ساخت: هم شورای مرکزی و هم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با آغوش باز از انتقادات استقبال میکنند و معتقد هستیم این اشکالات باید در فضایی آرام مطرح و برای حل آن ها برنامه ریزی گردد.
نبی زاده در بخش دیگر اظهاراتش یاد آور شد: سالها فرهنگ غلطی بر عرصه ساخت و ساز در کشور ما حاکم بود. برای مثال گوبرداریهای عمیق بیست متری بدون هیچگونه پایدارسازی و محاسبه ای توسط افراد بدون صلاحیت انجام میشد. امروز اگر قرار است این فرهنگ تغییر کند و افراد ذیصلاح وارد میدان شوند طبیعتا باید هزینه ای مضاعف پرداخت گردد که این موضوع مورد انتقاد عده ای واقع شده است.
نبی زاده مطرح کرد: خوشبختانه امروز فرهنگ غلط حاکم بر عرصه ساخت و ساز کم کم درحال تغییر است و معتقد هستیم مسیری که در آن گام گذاشته ایم مسیر درستی است.
وی در مورد نقش سازمان نظام مهندسی در تغییر فرهنگ غلط حاکم بر عرصه ساخت و ساز هم ابراز داشت: سازمان برای تغییر این فرهنگ دو سری کنترل را در پروژه های ساختمانی مورد توجه قرار داده است؛ کنترل نقشه پیش از اجرای ساختمان و کنترل و بازرسی در حین اجرا.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه با اعلام این که سازمان نظام مهندسی در این مسیر با چالشهای زیادی مواجه است، گفت: متاسفانه نهادهای ذیمدخل از جمله شهرداری در این موضوع حمایتهای لازم را از سازمان نظام مهندسی ندارند با این وجود همه سعی ما در این مسیر کنترل و بازرسی بیش تر در پروسه ساخت، در نتیجه افزایش کیفیت ساختمانها ست. از همین رو افرادی که منصف باشند اقرار میکنند کیفیت ساخت و ساز طی دو سه سال اخیر افزایش چشم گیری داشته است.
نبی زاده در بخش دیگر اظهاراتش با اشاره به موضوع مجریان ذیصلاح هم اظهار کرد: با توجه به این که شهرداری نپذیرفته نام مجری ذیصلاح در پروانه ساختمانی درج گردد، نظام مهندسی ساختمان تهران ناظران خود را ملزم کرده ساخت و ساز در پروژه های تحت نظارتشان را حتما با حضور مجریان ذیصلاح جلو ببرند.
وی در مورد دلیل ممانعت شهرداری از درج نام مجری در پروانه ساختمانی هم افزود: شهرداری یک رای دیوان عدالت اداری را دستاویزی برای اجرایی نشدن مجری ذیصلاح قرار داده است. این رای یک بند از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را ملغی کرده در حالیکه در بندهای دیگر مجدد به موضوع مجریان ذیصلاح تاکید کرده است.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که جنبه های کنترلی سازمان نظام مهندسی و حضور مجریان ذیصلاح در پروژههای ساختمانی سبب ارتقای کیفیت ساخت و ساز میشود، تصریح کرد: از این رو شهرداری باید این موضوع را بپذیرد که عدم حضور مجریان ذیصلاح هم برای شهرداری بار مسئولیت دارد هم برای سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر.
وی در ادامه اظهاراتش در مورد افق پیش روی سازمانهای نظام مهندسی ادامه داد: کشور ما در حال حاضر در نسل دوم ساخت و ساز قرار دارد و ما شاهد هستیم ساخت برجهای بیست طبقه تا ده سال بطول می انجامد این در حالیست که سایر کشورهای پیشرفته دنیا وارد نسل چهارم و حتی پنجم ساخت و ساز شده اند و برجهای عظیم تنها در عرض سی روز ساخته میشوند! این موضوع نشان میدهد افق پیش روی سازمان نظام مهندسی باید عبور از نسل دوم و ورود به نسلهای سوم، چهارم و پنجم ساخت و ساز است.
نبی زاده طرح کرد: موضوع دیگر، ارتقای کیفیت ساخت و ساز است که باید افق پیش روی سازمان قرار گیرد. سازمان نظام مهندسی جنبه نظارت عالیه دارد و ما ترفندهای مختلف را بکار میگیریم تا در این زمینه گام های مثبتی برداریم. من معتقد هستم اگر حمایت نهادهای ذیمدخل از جمله وزارت راه و شهرسازی و همراهی ارگانهایی مانند شهرداری به تلاشهای سازمان نظام مهندسی اضافه گردد، مطمئنا این سازمان در ارتقای کیفیت ساخت و ساز در کشور نقش اساسی را ایفا خواهد کرد.
منبع : خبرگزاری پانا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مهر ۹۶
1050 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0