مشارکت مرتع داران در اقتصادی کردن طرحهای منابع طبیعی فارس مدیرکل منابع طبیعی فارس بیان کرد:

مشارکت مرتع داران در اقتصادی کردن طرحهای منابع طبیعی فارس

 مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان فارس بر ضرورت اقتصادی کردن طرحهای مدیریت منابع طبیعی با مشارکت مرتع داران تاکید کرد.

کد خبر: 961220004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶ - ۱۲:۰۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان فارس بر ضرورت اقتصادی کردن طرحهای مدیریت منابع طبیعی با مشارکت مرتع داران تاکید کرد.

مشارکت مرتع داران در اقتصادی کردن طرحهای منابع طبیعی فارس

مشارکت مرتع داران در اقتصادی کردن طرحهای منابع طبیعی فارس

مرتعداران در اقتصادی کردن طرحهای منابع طبیعی فارس  مشارکت نمایند

مهرزاد بوستانی در همایش ناظرین نظام مهندسی، انجمن صنفی مرتع داران صندوق سرمایه گذاری و تعاونیهای فراگیر منابع طبیعی با اشاره به نامگذاری هفته‌ ی منابع طبیعی امسال با عنوان “منابع طبیعی با مردم و برای مردم ” به نقش موثر تشکل های مردمی در حفظ، توسعه و احیای عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد.
بوستانی با عنوان این که سرمایه های اصلی منابع طبیعی مردم و مشارکت آنها دراجرای طرحها است، ادامه داد: با برنامه ریزیهای انجام شده تا به حال برای دو میلون و پانصد هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی فارس طرح مرتع داری تهیه و نظارت بر اجرای این طرحها نیز در حال انجام است .
وی از به کار گیری نیروهای کارشناس ناظر بر طرح های مرتعداری در استان با هدف اصلاح و احیای مراتع خبر داد و افزود: خوشبختانه استان فارس یکی از استان های پیشرو در این برنامه است و این اقدام بهترین و مطمئن ترین راه برای تحقق مدیریت اصولی بر مراتع است.
بوستانی بر لزوم اصلاح و بازنگری طرحهای مدیریت منابع طبیعی تاکید کرد و ادامه داد: بیش تر طرحهای مرتعداری تهیه شده به دلایلی از جمله وضعیت معیشتی نامناسب دامداران و اقتصادی نبودن طرحها و به دنبال آن عدم سود آوری برای مرتع داران فاقد موفقیت لازم بوده اند که لازم است با انجام بازنگری در طرحهای گذشته و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن ها آسیب شناسی لازم در این مورد انجام شود.

مشارکت مرتع داران در اقتصادی کردن طرحهای منابع طبیعی فارس

مدیرکل منابع طبیعی فارس با اشاره به سیاستهای جدید سازمان جنگل ها طی سالیان اخیر مبنی بر ضرورت مشارکت مردمی و جوامع محلی در اجرای طرحهای منابع طبیعی به ویژه مرتعداری ،برتوجه به دانش بومی و نیز دانش نظری-علمی و فنی در تحقق اهداف این طرحها تاکید کرد.
وی، اقتصادی کردن طرحهای مدیریت منایع طبیعی را عامل اصلی موفقیت آن ها ذکر و تصریح کرد:با مشارکت فعال مرتع داران در طرحهای مختلف منابع طبیعی از جمله کشت گیاهان دارویی و گونه های جنگلی و بومی در مناطق سازگار، انجام فعالیت های حفاظتی در جنگل، بیابان و مشارکت در انجام طرحهای آبخیزداری علاوه برتقویت انگیزه و جلب مشارکت آنها بسیاری از مشکلات نیز حل و فصل خواهد شد.
بوستانی با اشاره به فعالیت ۴ هزار و دویست نفر عضو تعاونیهای فراگیر در این استان، ابراز امیدواری کرد که با جلب مشارکت مجریان و بهره برداران و همکاری ناظرین طرحهای مرتع داری بتوان در جهت بهبود مدیریت منابع طبیعی استان تلاش بیش تری کرد .
رئیس اداره امور مراتع منابع طبیعی فارس نیز افزود: تجربه نشان داده است عامل نظارت به عنوان یکی از عوامل موثر در اجرای صحیح طرح های مرتع داری شناخته شده است.
محمد صالحی گفت: هم اکنون حدود شصت و پنج نفر کارشناس در سطح استان عهده دار امر نظارت بر طرح های مرتع داری هستند؛ این نیروها برای فعالیت در بخشهای مختلف مرتع داری، آبخیزداری، استعداد یابی، بیابانزدایی و غیره آموزش ‌های لازم را کسب کرده اند.
صالحی هم چنین با تاکید بر استفاده از پتانسیل و ظرفیت های علمی کارشناسان ناظر بخش خصوصی و اعضای نظام مهندسی در راستای نظارت برطرحهای منابع طبیعی تصریح کرد: با این اقدام میتوان برای پویایی طرحها، سیاست گذاری های کلان و نیزبدنه تشکیلاتی هیات مدیره و تعاونیهای فراگیرمنابع طبیعی استان با مشارکت مردم و مرتعداران قدم های بلندی برداشت .
ریاست صندوق سرمایه گذاری منابع طبیعی فارس هم در این جلسه ضمن تشریح فعالیت ها و اقدامات انجام شده در راستای تقویت بنیه مالی تعاونیهای فراگیر منابع طبیعی در استان خاطر نشان کرد: عوامل اصلی و تاثیرگذار در عدم اجرای صحیح طرح های مرتع داری، ضعف در آموزش مجریان و بهره برداران و این مهم مستلزم افزایش آگاهی و بینش بهره برداران و مجریان و هم چنین نظارت دقیق بر اجرای آنها است.
شاه امیری یاد آور شد: شرط اقتصادی کردن طرح ‌های منابع طبیعی و تعاونیها تنها فعالیت در بخش دام و مرتع نیست، بلکه باید از ظرفیتهای دیگری از جمله حوزه گیاهان دارویی، صنعتی و گلخانه ها برای اقتصادی کردن تعاونیها استفاده کرد.

منبع : فارس آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اسفند ۹۶
1058 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0