قرارگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در زیر مجموعه نظام فنی و اجرایی کشورقرارگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در زیر مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور ریاست گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

قرارگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در زیر مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور

ریاست گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: نمی‌ توان فقط برای حذف نگاه  نظارتی وزارت راه و شهرسازی از این سازمان، سازمانی مردم‌ نهاد و غیردولتی را زیرمجموعه نظامی دولتی قرار داد.

کد خبر: 970424001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷ - ۹:۰۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ریاست گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: نمی‌ توان فقط برای حذف نگاه  نظارتی وزارت راه و شهرسازی از این سازمان، سازمانی مردم‌ نهاد و غیردولتی را زیرمجموعه نظامی دولتی قرار داد.

قرارگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در زیر مجموعه نظام فنی و اجرایی کشورقرارگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در زیر مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور

قرارگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در زیر مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور

قرارگیری سازمان نظام  مهندسی ساختمان در  زیر مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور

طاهره نصر در مورد قرارگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در زیر مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور، عنوان کرد: مدتی است جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان مورد بحث قرار گرفته است که این سازمان می ‌تواند زیر مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور قرار گیرد. در طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز این مورد عنوان گردیده است.
بایدها و نبایدها
نصر با اشاره به بایدها و نبایدهای قرارگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در زیرمجموعه نظام فنی و اجرایی کشور، ادامه داد: بیش از پنج دهه از عمر نظام فنی اجرایی در کشور می‌ گذرد. سال‌ ها پیش، در سال شانزده هجری شمسی، بمنظور هماهنگ کردن فعاليت ‌هاي عمراني و ضرورت تهيه برنامه ‌هايي براي رشد اقتصادي و اجتماعي كشور شوراي اقتصادي تشكيل گردید. در سالیان بعد و با روی کار آمدن برنامه‌های عمرانی کشور، و هم چنین با توجه به تحول اقتصادی کشور مقرر گردید اجراي برنامه از طريق همكاري بين دواير دولتي و سازمان‌ هاي وابسته به دولت از يك سو و سازماني خاص به نام سازمان برنامه از سوی ديگر انجام گيرد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: به اين ترتيب در شهريور ماه سال بیست و هفت اداره‌اي به نام اداره دفتر كل برنامه تاسيس گردید كه بعدا اين اداره سازمان موقت برنامه ناميده ‌شد. در نهايت براساس قانون برنامه عمراني ايران، مصوب بیست و ششم بهمن سال بیست و هفت سازمان برنامه بوجود آمد.
نصر با عنوان این ‌که از تكاليفي كه در برنامه اول براي سازمان جديد پيش‌بيني شده بود، تهيه برنامه تفصيلي و امكان‌سنجي اجراي طرح ‌ها بود، اظهار داشت: در برنامه سوم عمرانی، نظام برنامه‌ریزی تحول یافت؛ بگونه‌ ای که دستگاه‌ هاي اجرايي و وزارتخانه‌ها به‌ طور مستقيم وارد فرآيند برنامه‌ريزي شدند. سازمان برنامه از حالت اجرايي خارج گردید و اجراي طرح‌ هاي عمراني به دستگاه‌ ها و وزارتخانه‌ها محول گردید.
وی افزود: تحولات در سال ‌های بعدی نیز با چالش ‌هایی همراه بود؛ بطوریکه در حال حاضر از مهم ‌ترين وظايف اين سازمان می‌ توان به راهبري و رصد توسعه كشور؛ انجام مطالعات و بررسي‌ هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور؛ انجام مطالعات و بررسي‌ هاي علمي براي بهبود نظام ‌هاي برنامه‌ ريزي و بودجه ‌ريزي؛ تهيه و تنظيم راهبردهاي توسعه و برنامه‌ هاي كوتاه‌مدت، ميان ‌مدت و بلند مدت؛ ارائه پيشنهاد خط ‌مشي‌ها و سياست‌ هاي مربوط به بودجه كل كشور به مراجع ذي ربط؛ تهيه و تنظيم بودجه سنواتي و ارائه آن به مراجع ذي ربط؛ نظارت مستمر بر اجراي برنامه‌ها و بودجه و پيشرفت دوره‌اي سالانه آن ها و ارائه گزارش‌ هاي لازم؛ تهيه و گرداوری طرح آمايش سرزميني؛ ارزيابي عملكرد مديريت؛ مديريت، هدايت و راهبري نظام فني و اجرايي كشور و تشخيص صلاحيت، رتبه ‌بندي و ارزشيابي مهندسين مشاور و پيمانكاران در سطح كشور؛ هماهنگي و راهبري روش‌ ها و برنامه ‌هاي آماري در چارچوب نظام آماري كشور؛ تهيه نقشه و ارائه اطلاعات مكاني كشور اشاره کرد.
رییس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: از سویی، سازمان نظام مهندسی ساختمان را باید سازمانی غیردولتی و مردم‌نهاد دانست که در جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال هفتاد و چهار بصورت رسمی تاسیس گردید. مهم‌ ترین اهداف این سازمان به گونه­ ای تبیین شده است که مهندس فنی و متخصص ساختمان در راس هرم سازندگی قرار گیرند و صاحبان مهارت‌ های فنی در سطوح میانی و کارگران فنی بدنه هرم فنی ساخت و ساز ساختمان‌سازی در ایران را تشکیل دهند.

قرارگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در زیر مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور

نصر گفت: در همین راستا ایجاد یک جامعه حرفه‌ای مولد ثروت، رفاه، دانش و هنر برای اعضای آن؛ مراقبت از ایمنی، بهداشت و آسایش محیط‌ های مسکونی و مدیرت خردمندانه توسعه سالم فضاهای زیستی به کمک مهندسان طراح و نظارت کلی سازمان نظام مهندسی ساختمان؛ ارتقای توان سازندگی و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه‌ای و ایجاد بستری برای رقابت‌ های بین ‌المللی از مهم‌ ترین اهداف این سازمان است.
وی افزود: با گذشت بیش از پنج دهه از عمر نظام فنی اجرایی کشور، توجه به بازنگری در ساختارهای این نظام ضروری است، هرچند در این بازه زمانی پروژه‌ های شاخص عمرانی کشور در این ساختار صورت گرفته است.
️نایب رییس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: از سویی دیگر قانون سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز با بیش از ۲ دهه فعالیت، نیاز به تغییرات و اصلاحاتی دارد که شاید مهم‌ ترین مورد آن، ناشی از افزایش تعداد مهندسان این سازمان باشد.
نصر خاطر نشان ساخت: برای ایجاد تغییرات در دو نظام فوق، مواردی می­تواند مدنظر قرار گیرد که هریک می­ تواند به فرضیاتی منجر شود.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

شش اشتباه موثر در عدم قبولی در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ تیر ۹۷
1737 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0