سنگ‌ های مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز خراسان شمالی سنگ‌ های مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز خراسان شمالی

سنگ‌ های مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز خراسان شمالی

سنگ‌ های مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز خراسان شمالی ، است که این معادن با مشکلات مختلفی رویرو هستند که یا در سطح اندک در حال استخراج هستند و یا اینکه غیرفعال باقی مانده‌اند

کد خبر: 000712003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ مهر ۰۰ - ۵:۴۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، سنگ‌ های مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز خراسان شمالی ، است که این معادن با مشکلات مختلفی رویرو هستند که یا در سطح اندک در حال استخراج هستند و یا اینکه غیرفعال باقی مانده‌اند

سنگ‌ های مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز خراسان شمالی

سنگ‌ های مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز خراسان شمالی
رنگ پریدگی معادن پرتقالی مرمر
خراسان شمالی یکی از استان ‌هایی است که در آن معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا وجود دارد.
سنگ‌ های مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز این خطه است که این معادن با مشکلات مختلفی رویرو هستند که یا در سطح اندک در حال استخراج هستند و یا اینکه غیرفعال باقی مانده‌اند.
توان چندانی برای خرید سنگ مرمر وجود ندارد
مهدی سجادی، رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی ، از فعالیت اندک معادن مرمر در این استان خبر داد.
سجادی با اشاره به اینکه هفت تا هشت معدن مرمر در این استان وجود دارد، اظهار داشت: این معادن عمدتا در شهرستان ‌های بجنورد، شیروان و جاجرم قرار دارند.
سجادی با عنوان اینکه مرمر در قسمت ‌های داخلی ساختمان استفاده می گردد، گفت: از آنجایی که نرخ این نوع از سنگ ‌ها خیلی بالا است، در کشور توان خرید برای این نوع از سنگ ‌ها وجود ندارد.
به گفته وی، درحال‌حاضر هر تن از سنگ مرمر با نرخ ده میلیون تومان خرید و فروش می‌ شود.
تحریم‌ ها سبب کاهش صادرات سنگ مرمر گردید
سجادی افزود: عمده سنگ ‌های مرمر تولید شده در این استان در سال‌ های گذشته به خارج از کشور همچون چین صادر می‌شد ولی متاسفانه با اعمال تحریم ‌های ظالمانه فشار زیادی به این معدن کاران وارد شده است و مقدار صادرات این نوع از سنگ ‌ها خیلی کم شده است.
وی به ماشین‌آلات مورد نیاز برای برداشت و برش این سنگ ‌ها در استان نیز اشاره کرد و افزود: هزینه‌ های خرید این ماشین‌آلات بسیار بالا است و با این اوضاع تولید سنگ ‌های مرمر و فروش آن ها، تهیه آنها برای معدنکاران بسیار سخت است.
فعالیت نیمه جان معادن مرمر در استان
سجادی گفت: و از آنجایی که ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید سنگ‌ های معدنی در این معادن وجود ندارد، امر تولید نیز با خوبی و با ظرفیتی که باید وجود داشته باشد، انجام نمی‌ شود.
رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: متاسفانه درحال‌حاضر معادن مرمر در این استان به صورت نیمه تعطیل و نیمه جان هستند.
سنگ ‌های مرمر که تبدیل به پودر می‌شوند
ابوالفضل شهسوار یکی از دارندگان معدن مرمر پرتقالی در شهرستان بجنورد است ، با بیان اینکه حال معدن مرمر به خصوص معادن پرتقالی اصلا خوب نیست، افزود: به دلیل وضعیت خیلی بد فروش سنگ مرمر مجبور شده ام که یکی از معادن را واگذار کنم.
شهسوار ادامه داد: به دلیل وضعیت به وجود آمده هیچ کسی جرات نمی ‌کند که نزدیک به این معادن برای خرید سنگ مرمر شود.
وی در ارتباط با مشکل به وجود آمده، گفت: اما درحال‌حاضر هزینه انتقال هر تن سنگ از بندرعباس به چین(به علت اخذ عوارض گمرکی از سنگ‌های معدنی خام) ده برابر شده و بطور کلی برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد که این کار را انجام دهد.
وی ادامه داد: مشکل بوجود آمده سبب شده تا فقط سنگ ‌های درجه یک و دو از معادن مرمر پرتقالی خریداری می‌ شوند و سنگ ‌های درجه سه و چهار باقی می ‌ماند که در گذشته سنگ‌ های درجه سه و چهار نیز خریداری می‌شد. وی با اشاره به اینکه انباشت هزار تن سنگ درجه سه و چهار در معدن از نتایج عدم تمایل صادرکنندگان برای خرید این نوع از سنگ‌ ها هستند، گفت: دیگر جایی برای قرار دادن این سنگ ‌ها در معدن وجود نداشت و به همین علت تمامی آن سنگ‌ های باارزش را خرد و تبدیل به سنگ باطله کردیم.
وی افزود: سنگهایی که می ‌توانستیم ارزش افزوده‌ای زیادی با صادرات آن کسب کنیم تبدیل به سنگ باطله شده که در اموری همچون موزاییک کاری و سنگ کوبی استفاده می ‌گردد.
شهسوار ادامه داد: اخذ عوارض گمرکی از سنگ ‌های خام معدنی و نوسانات ارز سبب شده تا تولید را در این معدن به حدود یک چهارم برسانیم.
وی گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که نرخ خرید سنگ از معدن فقط ۲ برابر شده ولی انتقال آن از بندرعباس به چین چندین برابر شده است.
نبود صرفه اقتصادی برای انجام عملیات صیقل کاری
علی اصغر رضازاده، معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم‌چنین بیان کرد: به لحاظ وجود فعالیت‌ های تکنوتیکی در جغرافیای خراسان شمالی بخشی از سنگ ‌های مرمر تولید شده در این استان ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشند و جزء سنگ ‌های درجه سوم و چهارم باشند.
رضازاده افزود: زمانیکه مجوز برداشت به معدنکار ارائه می‌ گردد در این مجوز قید می ‌شود که چه مقدار از سنگ‌ های استخراج شده کوپ، چه مقدار گلدانی و چه مقدار نیز درجه سه و چهار هستند.
وی گفت: در گذشته تعدادی از معدن کاران سنگ ‌های درجه سه و چهار را به کارنجات مربوطه ارسال، در آنجا صیقل کاری و رزین کاری می ‌شد و سپس همانند یک سنگ مرمر درجه یک تحویل معدنکار داده می ‌شد.

رضازاده گفت: اما درحال‌حاضر رزین و صیقل کاری هزینه بالایی را می ‌طلبد و برای معدنکار صرفه اقتصادی ندارد که بر روی سنگ‌ های درجه پایین چنین عملیاتی را انجام دهد، در نتیجه این سنگ‌ها تبدیل به پودر شده و در صنعت موزاییک‌سازی استفاده می ‌گردد.
وی به تعرفه‌های گمرکی برای انجام صادرات این سنگ‌ها نیز اشاره کرد و افزود: اخذ این تعرفه به منظور جلوگیری از خام فروشی و ایجاد صنایع مورد نیاز برای این سنگ ‌ها است.
این مقام مسئول تصریح کرد: اما اتخاذ تعرفه‌های گمرکی سبب نشده تا به سیاست ‌های مورد نیاز برسیم. معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه به افزایش ده برابری تعرفه‌ های حقوق دولتی برای معادن اشاره کرد و افزود: درست است که نرخ سنگ ‌های معدنی افزایش یافته اما از سوی دیگر اعمال تحریم‌ ها و افزایش قیمت ‌ها سبب شده تا میزان تولید کاهش یابد و فعالیت برای آنها مقرون به صرفه نیست.
رضازاده گفت: تمامی موارد به وزارت خانه اعلام شده است ولی هنوز تصمیمی در این ارتباط گرفته نشده است.
وی گفت: سنگ تزئینی معدنی مرمر و مرمریت در این استان جزء بهترین سنگ ‌های تزئینی هستند اما هنوز هیچ برندی برای آنها تعریف نشده است.
رضازاده با اشاره به اینکه این استان دارای معادن خوبی از سنگ ‌های پرتقالی رنگ مرمر و کرم رنگ مرمریت است، گفت: نبود واحدهای فرآوری در این استان سبب شده تا این سنگ‌ها بدون نشان خراسان شمالی از استان به سایر استان ‌ها و خارج از کشور صادر گردند.
خروج سنگ‌ های مرمر از استان به صورت خام
رضازاده گفت: از سوی دیگر نبود واحدهای فرآوری موجب شده تا این سنگ‌ها به صورت خام از استان خارج گردد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر معادن مرمر در شهرستان بجنورد و مرمریت در شهرستان شیروان واقع شد اند، افزود: اما معمولا این معادن با تمام ظرفیت کاری خود کار نمی ‌کنند، هم اکنون معادن مرمریت و مرمر خراسان شمالی با پنجاه درصد ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند.
رضازاده گفت: با اتخاذ قانون عوارض بر صادرات مواد خام معدنی، معادن مرمر خراسان شمالی با ظرفیت کمتری نسبت به گذشته فعالیت خود را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه این قانون مشمول معادن خراسان شمالی نیز می ‌شود، گفت: اگر مرمر بصورت خام از کشور خارج شود باید بابت آن عوارض پرداخت گردد.
رضازاده در پاسخ به این پرسش که بنا به گفته معدن کاران مشتریان چینی و ایتالیایی سنگ‌ های مرمر فرآوری شده در داخل کشور را قبول ندارند، گفت: به دنبال آن هستیم تا یک واحد فرآوری برای مواد معدنی در این استان توسط بخش خصوصی راه‌اندازی نماییم ولی تاکنون سرمایه‌گذاری برای ایجاد این واحد تولیدی اعلام آمادگی نکرده است.
رضازاده با اشاره به اینکه نه معدن مرمر در این استان وجود دارد، تصریح کرد: میزان تولید آنها ۲ هزار تن در سال است این درحالی است که ذخایر مرمر در این معادن پانصد تا ششصد هزار تن است.
تامین زیرساخت ‌ها برای تعدادی از معادن استان
حاجی بگلو، مدیر کل صنعت، معدن وتجارت خراسان شمالی نیز بیان کرد: معادن مرمر، معادن هزینه بری هستند و برای تامین ماشین‌آلات مورد نیاز آنها باید هزینه ‌های زیادی را صرف کرد.
حاجی بگلو ادامه داد: به همین علت، استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این معادن کم‌تر است.
وی گفت: اما این سازمان در جهت تامین زیرساخت‌ های مورد نیاز معادن ورود پیدا کرده است و راه دسترسی، آب، برق و… مورد نیاز تعدادی از این معادن تامین شده است.
حاجی بگلو گفت: تاکنون برای تامین زیرساخت ‌های معادن مرمر مبلغ ببست و هشت میلیارد تومان هزینه شده است و قرار بر این است تا به تازگی حدود صد میلیارد تومان برای معادن استان هزینه گردد.
منبع: روزگار معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مهر ۰۰
497 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0