یکی از علل بیکاری فارغ التحصیلان نبود فرصت ‌های برابر برای فارغ‌التحصیلان یکی از علل بیکاری فارغ التحصیلان نبود فرصت ‌های برابر برای فارغ‌التحصیلان

یکی از علل بیکاری فارغ التحصیلان نبود فرصت ‌های برابر برای فارغ‌التحصیلان

یکی از علل بیکاری فارغ التحصیلان نبود فرصت ‌های برابر برای فارغ‌التحصیلان ، است. پشت پرده پول‌ های رد و بدل شده در نظام مهندسی چیست؟

کد خبر: 000811002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ آبان ۰۰ - ۹:۳۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، یکی از علل بیکاری فارغ التحصیلان نبود فرصت ‌های برابر برای فارغ‌التحصیلان ، است. پشت پرده پول‌ های رد و بدل شده در نظام مهندسی چیست؟

یکی از علل بیکاری فارغ التحصیلان نبود فرصت ‌های برابر برای فارغ‌التحصیلان

یکی از علل بیکاری فارغ التحصیلان نبود فرصت ‌های برابر برای فارغ‌التحصیلان
پشت پرده پول‌ های رد و بدل شده در نظام مهندسی
دانش‌آموخته دکتری شهرسازی از وجود فساد مالی و جابجایی پول ‌های هنگفت در سامان نظام مهندسی می‌گوید.
بیکاری فارغ‌التحصیلان مشکلی در سطح کلان کشوری است که یکی از علل آن نبود فرصت ‌های برابر برای فارغ‌التحصیلان است. به طوری که کارشناسان رشته‌های معماری و شهرسازی معتقدند در حالی که نظام مهندسی مجری اصلی طرح ‌های شهرسازی شامل پروژه‌های نظارت، طراحی و اجراست؛ اما محدود به افرادی خاص است و فرصتی یکسان برای اشتغال فارغ‌التحصیلان فراهم نمی ‌کند.
عرفان پاکزاد با عنوان اینکه درصد کمی از فارغ‌التحصیلان رشته‌ های معماری و شهرسازی می‌توانند در رشته خودشان مشغول به کار گردند، ادامه داد: رانت‌ هایی که در نظام مهندسی وجود دارد، یکی از اصلی‌ترین علل بیکاری فارغ‌التحصیلان این رشته‌هاست.
دانش‌آموخته دکتری معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه مشکل این است که نظام مهندسی برای فارغ‌التحصیلان جوان فرصت اشتغال فراهم نمی ‌کند، تصریح کرد: به این معنا که فارغ‌التحصیلان در آزمون شرکت کرده و پروانه نظام مهندسی می‌گیرند؛ اما کاری برایشان تعریف نشده است. درست این بود که منبع اصلی درآمد رشته‌ های معماری و شهرسازی از نظام مهندسی باشد.
پاکزاد در ادامه گفت: در حالی که برخی افراد بیست سال پیش و وقتی که اشباعی نبوده و بازار کار بهتر بوده توانستند پروانه نظام مهندسی بگیرند. این افراد در این سال‌ ها برای خودشان سابقه کار و رزومه فراهم کرده‌اند. در حالی که ممکن است طرح‌ های خود را بخوبی انجام نداده باشند؛ اما به دلیل سابقه کار و ارتباطاتی که در این سال‌ها به دست آورده‌اند، طرح‌ های جدید را برای خود می‌گیرند.
به گفته وی، برخی پروژه‌هایی که از طریق نظام مهندسی به شهرسازان داده می‌شود، با رانت است و بدون ارتباط یا رشوه برخی کارها را نمی ‌توان انجام داد
این مدرس دانشگاه با ذکر مثالی یادآور شد: برخی افراد برای پروژه‌ای که در واقع پنجاه میلیون هزینه دارد، از شهرداری بودجه صد میلیونی می‌گیرند یا پیرمرد هفتاد ساله‌ای که هیچ نرم افزاری بلد نیست، پروژه میلیاردی را می‌گیرد و با استخدام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با حقوق حداقلی پروژه را پیش می‌ برد. این رانت و فسادی است که در زمینه شهرسازی وجود دارد.
پاکزاد با تاکید بر اینکه سیستم تخصیص پروژه‌ها از سوی نظام مهندسی اشتباه است، گفت: شهرسازان باید در نظام مهندسی، پروژه تعریف شده داشته باشند. به نظر من نظام مهندسی اگر به کسی پروانه می ‌دهد باید پروژه هم بدهد نه این که سالانه دو هزار نفر پروانه بگیرند؛ اما پروژه ‌ها را همان قبلی‌ها بردارند در حالی که کارنامه روشنی هم ندارند.
وی با تصریح بر اینکه فرصت‌ های کمی برای فارغ‌التحصیلان معماری و شهرسازی وجود دارد، افزود: فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها گزینه ‌های محدودی دارند، به این معنا که این افراد یا می‌توانند استخدام سازمان‌ها مانند شهرداری و راه و شهرسازی شوند که تعداد خیلی محدودی را جذب می ‌کنند یا وارد شرکت ‌های خصوصی ‌شوند که سطح درآمد بسیار پایینی دارد.
وی با تاکید بر این که داشتن مدرک ارشد، هیچ مزیتی برای اشتغال نسبت به کارشناسی ندارد، تصریح کرد: به همین علت، ارشد خواندن به امید بازار کار، تصمیم درستی نیست. بنظر من کارشناسی ارشد پلی برای دکتری است.
این مدرس دانشگاه در پایان با بیان اینکه نبود اشتغال یکی از دلایل مهاجرت نخبگان است.، افزود: اگر فارغ‌التحصیلان بتوانند در کشور خودشان شغل و درآمد خوبی داشته باشند، علتی برای مهاجرت ندارند. همچنین این اتفاقات، انگیزه دانشجویان را از بین می‌برد که سم مهلکی برای نظام آموزشی است.
منبع: پایگاه خبری دانشجویان ایران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ آبان ۰۰
449 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0