صد ساختمان غیردولتی در شرایط بحرانی مشابه ساختمان پلاسکو در تهران صد ساختمان غیردولتی در شرایط بحرانی مشابه ساختمان پلاسکو در تهران

صد ساختمان غیردولتی در شرایط بحرانی مشابه ساختمان پلاسکو در تهران

صد ساختمان غیردولتی در شرایط بحرانی مشابه ساختمان پلاسکو در تهران ، داریم که نیمی از آنها پس از حادثه پلاسکو پلمب شد و از نیمی دیگر استفاده می گردد

کد خبر: 991102003 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲ بهمن ۹۹ - ۸:۵۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، صد ساختمان غیردولتی در شرایط بحرانی مشابه ساختمان پلاسکو در تهران ، داریم که نیمی از آنها پس از حادثه پلاسکو پلمب شد و از نیمی دیگر استفاده می گردد

صد ساختمان غیردولتی در شرایط بحرانی مشابه ساختمان پلاسکو در تهران

صد ساختمان غیردولتی در شرایط بحرانی مشابه ساختمان پلاسکو در تهران
وجود صد ساختمان مشابه پلاسکو در تهران
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: صد ساختمان غیردولتی در شرایط بحرانی مشابه ساختمان پلاسکو در تهران داریم که نیمی از آنها پس از حادثه پلاسکو پلمب شد و از نیمی دیگر استفاده می گردد.
احمد خرم گفت: هزار باب ساختمان که هر کدام سی تا چهل واحد دارند و سرجمع سی تا چهل هزار واحد مسکونی و تجاری محسوب می‌ گردند، در خطر آتش سوزی قرار دارند.
خرم با اشاره به این که فاجعه بزرگ‌تر از آتش سوزی، زلزله است، بیام کرد: در تهران از خیابان انقلاب به پایین لایه‌های نرم شهر تهران است که سطح آب تحت الارضی آن بالاست و زیر آن لجن قرار گرفته، بنابراین ساختمان روی لایه‌ای بنا شده که زیر آن لجن وجود دارد و در صورتیکه زلزله شش ریشتری اتفاق بیافتد این لایه‌های لجنی و لایه‌هایی که ساختمان روی آن بنا شده به هم می‌خورند و ساختمان کاملاً پایین می ‌ریزد.
خرم ادامه داد: شرکت جایکای ژاپن در سال هشتاد و دو مطالعاتی در تهران انجام داد و به این جمع‌بندی رسید که صد‌ها هزار واحد مسکونی بر اثر زلزله شش ریشتری ویران و تعداد کشته شدگان میلیونی خواهد بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور افزود: نمی ‌دانم چرا این واقعیت را به مردم نمی ‌گوییم و می‌ ترسیم مردم نگران شوند، مردم از مجاری غیر رسمی اطلاعات غلط می‌گیرند و نگرانی آن ‌ها بیشتر می ‌شود بنابر این باید با مردم صحبت کرد و مشکل و راهکار را گفت و از خود مردم راه حل گرفت.
خرم گفت: اینکه مردم بدانند برای مقاوم سازی هشت درصد هزینه ساخت لازم است، بهتر از این است که یک زلزله شش تا هشت ریشتر ساختمان آن‌ها را ویران کند و علاوه بر هزینه ساخت، هزینه آواربرداری را هم متقبل گردند، در این صورت اکثر مردم دست به کار می ‌شوند.
وی افزود: بیش از پنجاه درصد ساختمان‌های دولتی شدیداً آسیب پذیرند و نیاز به مقاوم سازی در مقابل آتش سوزی دارند، گرچه در دو سه دهه قبل ساختمان‌ های خوب دولتی نیز ساخته شده است، اما این ‌ها مقاوم سازی را منتفی نمی‌کند.
وی تصریح کرد: ساختمان ‌های دولتی ردیف‌هایی برای مقاوم سازی دارند که هزینه نمی ‌شود، هر دستگاه دولتی می ‌تواند یک ردیف برای مقاوم سازی ساختمان اختصاص دهد و این مشکل را اساسی برطرف کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور افزود: در ۳ دهه قبل، مشاور مقاوم سازی نداشتیم، اما الان نیروی تخصصی در این زمینه داریم و به راحتی می‌توانیم طراحی و نظارت کنیم و مقاوم سازی اصولی و علمی با اجرای دقیق انجام دهیم.
خرم در پاسخ به این پرسش که آیا این ساختمان‌های غیر مقاوم فعلی را می‌توان مقاوم سازی کرد؟ اظهار داشت: یکی از تخصص ‌ها در صنعت ساختمان، بررسی و مقاوم سازی ساختمان‌ های غیر مقاوم است، بطوریکه ضعف کار را با تست‌های غیر مخرب متوجه می‌ شوند و با طرح و محاسبه جدید و با استفاده از نرم افزارها، راه حل ارائه می ‌کنند.
وی ادامه داد: برای ترمیم و ارتقاء عمر ساختمان با استفاده از نرم افزار‌های موجود می ‌توان فهمید چه مصالحی را چگونه استفاده کرد تا عمر ساختمان یا جاده دن تا پانزده سال بیشتر شود.
وی عنوان کرد: عمر ساختمان ‌ها در دهه پنجاه در کشورمان سی سال بود و امروز به بیست و سه تا بیست و چهار سال رسیده، در حالی که در اروپا و امریکا عمر ساختمان‌ ها در دهه پنجاه، ۳۰ سال بود و امروز از مرز ۱۲۰ سال عبور کرده.
وی بیان کرد: ما راه سخت و طولانی داریم تا عمر ساختمان‌ها در کشورمان از مرز پنجاه سال عبور کند و باید این راه را برویم که با استفاده از روش‌ های سنتی امکان پذیر نیست.
خرم گفت: باید صنعتی سازی در کشور راه بیافتد، در حالی‌که در حال حاضر، متأسفانه کم‌تر از پنج درصد ساخت و ساز‌ها در کشورمان صنعتی سازی می‌ شود و بقیه بصورت سنتی احداث می‌شوند.
وی با اشاره به این که برای صنعتی شدن باید گام‌ های جدی برداریم و هم اکنون فاصله زیادی با آن داریم، ادامه داد: ۶ نسل ساخت و ساز داریم که کشور ما در نسل سوم قرار دارد و این یعنی ما در نسل پیش صنعتی هستیم.
وی گفت: نسل چهارم ساخت وساز صنعتی‌سازی و نسل پنجم، هوشمند سازی و نسل ششم، ساختمان ‌های سبز و نسل هفتم ساختمان‌ های بهداشتی، سبک و ایمن و نمای مادام العمر با استفاده از نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی است که هنوز دنیا وارد آن نشده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ بهمن ۹۹
523 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0