جعفر سرقینی معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت

روی کرد فعالیتهای معدنی؛ آزاد دسازی پهنه‌های معدنی

در اجرای سیاستهای توسعه و گسترش فعالیتهای معدنی، آزادسازی نوزده پهنه‌های معدنی سراسر کشور بعد از کسر مناطق امید بخش شناسایی شده، آزادسازی گردید.

کد خبر: 960216030 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶ - ۱۲:۰۴ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،در اجرای سیاستهای توسعه و گسترش فعالیتهای معدنی، آزادسازی نوزده پهنه‌های معدنی سراسر کشور بعد از کسر مناطق امید بخش شناسایی شده، آزادسازی گردید.روی کرد فعالیتهای معدنی؛ آزاد دسازی پهنه‌های معدنی

روی کرد فعالیتهای معدنی؛ آزاد دسازی پهنه‌های معدنی

روی کرد فعالیتهای معدنی؛ آزاد دسازی پهنه‌های معدنی

روی کرد فعالیتهای معدنی؛ آزاد دسازی پهنه‌های معدنی

جعفر سرقینی معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت بیان کرد:بررسیها در حوزه فعالیت شاخص اکتشاف مواد معدنی نشان میدهد که بزرگ ترین اکتشافات سیستماتیک رقم خورده و پهنه‌های معدنی در اختیار بهره برداران دولتی و خصوصی قرار گرفته است.
سرقینی ادامه داد: دولت تلاش کرده است زیرساختهای قانونی توسعه معادن را فراهم نماید و آزاد سازی طرحهای معدنی را با سرعت بیش تری به انجام رساند.
وی افزود: تا پایان سال نودوپنج از صدوبیست و هفت پهنه معدنی آماده واگذاری، صد پهنه تاکنون واگذار شده است.
سرقینی اضافه کرد:آزادسازی محدوده‌های بلاتکلیف برای اکتشافات معدنی، سبب شد تا صدوبیست و هفت پهنه با مساحت چهارصدوهشتادوپنج هزار کیلومتر مربع کشف گردد که بخشی از عملیات اکتشافی اولیه با هم کاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام گردید.
وی خاطرنشان کرد: هم چنین ارایه مجوز به معدن کاران واقعی بکمک شورایعالی معادن نیز با شرایط بهتری انجام میشود.
معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت،معدن و تجارت تاکید کرد: درحال حاضر که ۲ سال از زمان آزاد سازی پهنه‌ها گذشته، به یقین چند معدن بزرگ مقیاس فلزی برای کشور کشف خواهد شد و دستاورد مهمی خواهد داشت.
وی اذعان کرد: یکی از دستاوردهای بخش معدن افزایش ۱. ۵ میلیارد تنی ذخیره قطعی فلزی جدید است و درعین حال ذخیره قطعی اکتشافی از سال های دور حدود پنجاه میلیارد تن ثبت شده بود.
امروزه اهد آزاد سازی بیش از هشتاد درصد از پهنه‌های بلوکه شده برای توسعه فعالیتهای اکتشافی و سرمایه گذاری های جدید معدنی کشور هستیم.
شفاف سازی در حوزه معدن با راه اندازی سامانه کاداستر
همچنین «اسدالله کشاورز باحقیقت» مدیر کل دفتر امور اکتشافات معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: شفافسازی در حوزه معدن با راه اندازی سامانه کاداستر معدنی محقق شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر صدوبیست و هشت پهنه اکتشافی به مساحت ۴۸۶ هزار کیلومترمربع در سطح کشور تعریف شده است که از این تعداد تاکنون ۱۰۴ پهنه به مساحت ۴۱۰ هزار کیلومترمربع به اشخاص حقوقی واگذار شده است.
کشاورز افزود: با شروع آزادسازی پهنه‌های معدنی و باز شدن کاداستر معدنی در زمانهای مقرر افراد میتوانند نسبت به ثبت محدوده‌های معدنی اقدام نمایند.
صلاحیت مالی و فنی شرط واگذاری پهنه معدنی
حسین نکاحی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی نیز بر این عقیده است که تنها کسانی که دارای صلاحیتهای مالی و فنی هستند میتوانند امکان ثبت محدوده‌های معدنی را داشته باشند.
بگفته نکاحی؛ بدیهی است که با آزاد سازی محدوده‌های معدنی باید اشتغالزایی لازم حاصل گردد.
افزایش ظرفیتهای معدنی تا پنجاه درصد وضع موجود
مهدی کرباسیان رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز بیان داشت:با توجه به ظرفیتهای بالای ایران در بخش معدن برای سرمایگذاری، در صورت اکتشافات وسیع قادر خواهیم بود ظرفیتهای معدنی را تا پنجاه درصد افزایش دهیم.
بگفته وی؛ در حال حاضر از میان پهنه اکتشاف دویست و پنجاه هزار کیلومتر مربع، حدود پنجاه هزار کیلومتر مربع آن انتخاب شده و دویست هزار کیلومتر بقیه را به وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کردیم که میتوانند آنها را آزاد سازی نمایند که این کار در حال انجام است.
تخطی از مقررات ایمنی؛ علت انفجار در معدن آزادشهر
معاون معدن و امور معدنی وزیر صنعت، تخطی از مقررات ایمنی را علت انفجار در معدن آزادشهر دانست.
جعفر سرقینی با اعلام استقرار و فعالیت گروههای امداد و نجات از شهرهای مختلف برای بازگشایی معادن و نجات محبوس شدگان اظهار داشت: سالانه هشتاد هزار تن ذغال سنگ از این معدن استخراج میشود و در آخرین ارزیابی ریسکی، وضعیت این معدن با ریسک پایین گزارش شده است.


سرقینی با اشاره به این که تخلف مقررات ایمنی منجر به بروز حادثه شده است، افزود:
دلیلی جز تخلف از مقررات ایمنی وجود ندارد.
وی ادامه داد: این معدن متعلق به بخش خصوصی است؛ البته بخشی از سهام معدن متعلق به صندوق مهر ایرانیان است و بقیه به ۲ شرکت سهامی عام تعلق دارد.
وی عنوان کرد: بیست و شش نفر از همکاران ما حین کار در تونل محبوس شده اند و افراد حاضر در بیمارستان هم کارانی هستند که برای امداد و نجات وارد تونل شدند، اما بدون توجه بوجود گاز، دچار گاز گرفتگی شده اند.
معاون وزیر صنعت در خاتمه خاطرنشان کرد : امداد در معادن ذغال سنگ خاص و ویژه است و باید با دقت حوصله عمل نمود تا مشکلی ایجاد نگردد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

سوالات آزمون نظام مهندسی برق اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ اردیبهشت ۹۶
1273 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0