نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

درمورد آزادی بیان مهندسین ساختمان

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی «اظهارنظر اعضای نظام مهندسی ساختمان درمورد مقاومت ساختمان‌ های استان زلزله‌ زده کرمانشاه» را ممنوع کرده است. آنطور که خبرگزاری‌ها اعلام کرده ‌اند معاونت وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای به تاریخ بیست و نهم آبان ماه امسال ، از ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کل کشور خواسته است که همه اعضای نظام مهندسی را از اظهار نظر «غیرکارشناسی» در مورد مقاومت ساختمان‌ ها در ایران منع کند.

کد خبر: 960912002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ آذر ۹۶ - ۵:۵۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی «اظهارنظر اعضای نظام مهندسی ساختمان درمورد مقاومت ساختمان‌ های استان زلزله‌ زده کرمانشاه» را ممنوع کرده است. آنطور که خبرگزاری‌ها اعلام کرده ‌اند معاونت وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای به تاریخ بیست و نهم آبان ماه امسال ، از ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کل کشور خواسته است که همه اعضای نظام مهندسی را از اظهار نظر «غیرکارشناسی» در مورد مقاومت ساختمان‌ ها در ایران منع کند.درمورد آزادی بیان مهندسین ساختمان

عدم کمبود قانون در حوزه ساخت ایمن ، متهم نظارت است

عدم کمبود قانون در حوزه ساخت ایمن ، متهم نظارت است

درمورد آزادی بیان مهندسین  ساختمان

به دنبال وقوع زلزله در استان کرمانشاه (بیست و یکم آبان نود و شش) و آسیب جدی برخی پروژه‌های مسکن مهر این استان، اظهارنظر درمورد میزان مقاومت مسکن مهر در مقابل زلزله نه تنها در شبکه ‌های اجتماعی و فضای مجازی که حتی در رسمی ‌ترین نشست های دولتی بالا گرفت. از جمله این اظهارنظر‌ها، فرازی از سخنان اسحاق جهانگیری معاونت اول ریاست ‌جمهوری بود که با واکنش‌ های متفاوت و تندی نیز روبرو شد. جهانگیری گفته بود که بیش تر خانه‌ های تخریب شده متعلق به مسکن مهر بوده است. در این میان، برخی اعضای نظام مهندسی استان کرمانشاه و سایر استان ‌ها درمورد این مساله اظهارنظر کرده بودند که گویا به مذاق مسوولین دولتی خوش نیامده و منجر به نگارش این نامه شده است.
می ‌توان از لابه‌لای سطور این نامه که طی آن یک مقام «دولتی» به رییس یک نهاد «غیردولتی» دستور منع اظهارنظر می ‌دهد، نگرانی مسوولین وزارت راه و شهرسازی درمورد مسائل امنیتی روزهای اول وقوع زلزله در کرمانشاه را خواند، ولی با در نظر گرفتن این نکته مدیریتی که باید کار را به کاردان سپرد، بهتر بود امور امنیتی به اهلش سپرده می ‌شد.
اگر چه تا به حال، مسوولین نظام مهندسی ساختمان دست‌کم در رسانه ‌ها، به این نامه واکنشی نشان نداده‌اند، ولی به ‌طور قطع، مساله دستور کتبی یک مقام دولتی به ریاست یک نهاد غیردولتی از جنبه حقوقی قابل بررسی و تامل است. در عین حال، همان طور که وزیر محترم راه و شهرسازی به تازگی در مطلبی درمورد مداخلات خیرخواهانه در زندگی زلزله‌ زدگان هشدار داده است، بی‌ شک مداخله در امور یک نهاد غیردولتی از طرف دولت هم پسندیده نیست. نکته جالب اینست که به گفته ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، از سوم آبان ماه امسال، «طرح مهندس-خبرنگار» با هدف ترویج مقررات ملی ساختمان و افزایش توان فنی و اجرایی مهندسین صنعت ساختمان، با راه‌اندازی سامانه جامع مهندس-خبرنگار در این سازمان شروع و از مهندسین عضو دعوت شده تا از نقاط ضعف و قوت پروژه‌های ساختمانی در سطح شهر یا پروژه‌ هایی که خود ناظر، طراح یا مجری آن هستند، فیلم کوتاه یا عکس تهیه کرده و به سامانه مهندس-خبرنگار بفرستند.

درمورد آزادی بیان مهندسین ساختمان

از طرف دیگر، در نامه ذکر شده، استفاده از عبارت «اظهارات غیرکارشناسی» درمورد اعضای نظام مهندسی، از دقت لازم برخوردار نیست. اگر چه ممکن است، اظهارات یک کارشناس در مورد مساله‌ ای خاص، مقرون به صحت نباشد یا از جامعیت لازم بی‌ بهره باشد، ولی قطعا «غیرکارشناسی» نیست و همان طور که از یک مهندس ساختمان انتظار می ‌رود، اظهارات او مبتنی ‌بر اصول علمی است.
بدون شک، در شرایطی که تجربه کشورهای موفق حاکی از اهمیت نهادهای مدنی و غیردولتی در مناسبات دنیای مدرن و گره‌ گشایی از معضلات اقتصادی-اجتماعی است و نمونه عینی آنرا در زلزله اخیر کرمانشاه مشاهده کردیم، استقبال از اظهارنظر مهندسین فعال در بخش خصوصی درمورد مقاومت ساختمان‌ ها با هدف رفع نقایص موجود در ساختمان‌ سازی نه تنها مذموم نیست که باید آنرا به فال ‌نیک گرفت. ممانعت از انتشار «شایعه» در جامعه با ممنوعیت اظهارنظر متخصصین و پاک کردن صورت مساله، تحقق نمی‌ یابد؛ بلکه با خالی کردن میدان از متخصصین، فضای سرایت شایعه را بیش از گذشته فراهم می ‌آورد.
منبع : تعادل

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ آذر ۹۶
843 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0