جشن بزرگ مهندسان البرز برگزار گردید محمد قنبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

ساختمانهای فرسوده و غیر اصولی، بلای جان مردم کرج

درد مشترک ساختمانهای دیروز و امروز این کلان شهر یکی است، زیرا با نگاه منفعت طلبانه حادثه هایی که در کمین آن است، نادیده گرفته میشود

کد خبر: 960214007 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۶ - ۶:۳۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،درد مشترک ساختمانهای دیروز و امروز این کلان شهر یکی است، زیرا با نگاه منفعت طلبانه حادثه هایی که در کمین آن است، نادیده گرفته میشود ساختمانهای فرسوده و غیر اصولی، بلای جان مردم

ساختمانهای فرسوده و غیر اصولی، بلای جان مردم

سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز

ساختمانهای فرسوده و غیر اصولی، بلای جان مردم

محمد قنبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز بیان کرد: اکنون هشت هزار مهندس کنترل و ناظر در طرحهای عمرانی کلان شهرکرج فعالیت دارند، ولی متأسفانه در اجرای طرحهای عمرانی از نظر کارشناسی مهندسین این استان استفاده نمیشود بطوریکه شاهد ساخت طرحهای تجاری بلندمرتبه در شهر کرج بدون در نظر گرفتن پارکینگ هستیم. یکی از همان موردها بررسی در کمیسیون ماده صد و پرداخت نقدی تخلف است که مهندس ناظر آن نیز از تهران منتخب شده و حتی تحت نظر سازمان نظام مهندسی کرج نیست.
در صورتیکه حادثه‌ای مثل زلزله در البرز روی دهد، هفتاد درصد تلفات در سه روز بعد از زلزله به وجود می‌آید چرا که در بعضی مناطق مثل حسن آباد که بناهای چند طبقه غیر مقاوم ساخته شده، بدلیل رعایت نشدن اصول شهرسازی و نداشتن تجهیزات کافی، خدماترسانی به آسیب دیدگان احتمالی سخت است و این مهم موجب افزایش چشم گیر تلفات بعد از حادثه خواهد شد. از طرف دیگر، ساختمانهای مهم و خدمات رسان در البرز نیز در برابر حوادث احتمالی ایمن‌سازی نشده‌اند تا در مواقع بروز بحران بتوانند بوظیفه ذاتی خود عمل نمایند و خود دچار بحران میشوند.
وی گفت: پروانه ساختمانی که از طرف مهندس ناظر صادر شده، با ساختمانی که ساخته شده تفاوت چشم گیری دارد و در اجرای نقشه یک سازه، اعمال سلیقه میشود. روشن است که نظارت بر ساخت و الزام برعایت دقیق نقشه، از کنترل این سازمان خارج است و اگر نگاه درآمدی به کمیسیون ماده صد شهرداری عوض نگردد، تخلفهای سازندگان ادامه دار خواهد بود.
رشد قارچ گونه ساختمانهای غیر اصولی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز با ابراز نگرانی از رشد قارچ گونه ساختمانهای غیر اصولی ادامه داد: حدود اختیارات و وظیفه مهندس ناظر، جلوگیری از ساخت و ساز نیست بلکه دادن گزارش تخلف است. مالک توجهی به اخطار و توصیه مهندس ناظر و رعایت اصول شهرسازی ندارد زیرا میداند در کمیسیون ماده صد امکان پرداخت نقدی تخلف وجود دارد. نظام مهندسی در کمیسیون ماده صد دعوت میشود،ولی حق نظر دهی ندارد. آن چه اتفاق می‌افتد، این است که سازنده متخلف بدون رعایت اصول شهرسازی با کمک این کمیسیون، پایان کار دریافت میکند و حدود اختیار ما اجازه نمیدهد بتوانیم وارد عمل شویم.


برش
وجود مراکز تجاری فرسوده فاقد تجهیزات ایمنی و ساخت ساختمانهای جدید غیراصولی در کرج که احتمال وقوع حادثه های ناگوار و جبران نشدنی را میدهند، نگرانی و دغدغه همیشگی مردم این کلان شهر شده است. هر چقدر ساختمانهای فرسوده‌ای که حالا زمین گیر شده‌اند، روز به روز خمیده‌تر میشوند، طرحهای بلند مرتبه کرج بدون نظارت مهندسین شهر قد میکشند. درد مشترک ساختمانهای دیروز و امروز کرج یکی است چرا که نگاه منفعت طلبانه مالکین موجب نادیده گرفتن حوادثی است که جان و مال مردم را تهدید میکند. هرچند با نظر زیباسازی، نمای معماری بسیاری از این مراکز پرتردد تغییر یافته، ولی واضح است که نمای آلومینیوم فقط پوششی برای مخفی کردن مشکل فرسودگی است تا چشم را فریب دهد. نمیتوان در مرکز شهر، ساختمانهای فرسوده با احتمال خطر ریزش را بحال خود رها نمود. منطقی نیست با تغییر نمای کهنه به کامپوزیت، مقاومسازی را فراموش نمود. شاید مالکین خصوصی بناهای پرتردد و سست تجاری منتظرند در آینده‌ای دور، از ارزشهای تاریخی شهر بشمار بیایند و میراث فرهنگی، نوسازی ساختمان را بعهده بگیرد. با وجود این آن چه ذهن مردم را درگیر خود کرده این است که چرا ایمن نبودن مراکز قدیمی و مجهز نبودن ساختمانهای جدید با بیتفاوتی مسئولین کرج رو برو است و در صورت بروز حادثه، میزان تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی با وسعت کرج هم خوانی دارد؟
مشکلات ساخت و ساز
همچنین «کاظم جمالی» رئیس اداره بررسی علل حریق و حوادث سازمان آتش‌نشانی کرج تصریح کرد: در این شهر مراکز فراوانی داریم که فرسوده و سست هستند و هر لحظه میتوانند حوادثی بمراتب تلختر از پلاسکو را رقم بزنند. ساختمانهایی که هر روز در آن ها رفت و آمد داریم و به ذهن مان خطور نمیکند که چقدر خطرناک هستند. مانند «بازار انقلاب» که از سال هشتادویک بارها بمنظور حفظ جان و سرمایه شهروندان به استناد تبصره ذیل بند چهارده  ماده پنجاه و پنج قانون شهرداریها و حساسیت مقوله ایمن‌سازی مجموعه‌های تجاری در مقابل آتش سوزی و حوادث، مکاتبات متعددی بمنظور اعزام کارشناس، تهیه و ارائه دستورالعملهای ایمنی، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان با مدیریت آن مجموعه و پاساژهای کرج داشته‌ایم. ولی متأسفانه تاکنون نه تنها هیچ اقدامی انجام نپذیرفته، بلکه پاسخ مکاتبات سازمان هم داده نشده است. از آن جا که سازمان آتش‌نشانی صرفاً یک سازمان خدماتی و فاقد هرگونه قدرت اجرایی است، از نظر قانونی فاقد ابزاری برای مجاب کردن هیئت مدیره آن مراکز بمنظور اجرای دستورالعملهاست.
کمبود تعداد تجهیزات آتش‌نشانی
«سهراب شهبانی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرج همچنین در مورد تأثیر تجهیزات بر کنترل حوادث اظهار داشت: بیست و نه ایستگاه در این شهر وجود دارد. هرچند در بخش ایمنی شهر، تجهیزات و منابع لازم موجود است اما کافی نیست. ما نردبان و بالابر داریم اما طبق آن محدوده جغرافیایی کافی نیست. استاندارد به ما میگوید حداقل در شهر کرج هشت نردبان و بالابر باید وجود داشته باشد که اکنون فقط ۱ عدد تهیه شده و تعداد محدود تجهیزات، مشکل اصلی ماست.
صدوپنج مرکز تجاری اخطار دریافت نمودند
«سید جواد موسوی» سخن گوی سازمان آتش‌نشانی کرج نیز در مورد مراکز تجاری و اداری کرج که بدون سامانه ایمنی اطفای حریق هستند،بیان داشت: در شهر کرج حدود صدوپنج پاساژ و بازارچه و ساختمان بلند مرتبه اداری داریم که هر سال به آن ها تذکر میدهیم اما هیچکدام رعایت نمیکنند و هیچکس اقدامی در راستای ایمن‌سازی محل کسب خود انجام نمیدهد. اگر خدایی ناکرده حادثه‌ای مانند پایتخت روی دهد، ما مستند داریم که به این صدوپنج مورد تذکر داده‌ایم. این مکانها مدام مورد بررسی قرار میگیرند و اکثراً یا پایان کار ندارند یا تشکیل پرونده داده‌اند ولی پایان کار نگرفته‌اند. لذا بمنظور حفظ امنیت شهروندان ضروری است مشکلها با الزام قضایی و صنفی رفع گردد. «پاساژ آزادی» کرج که در خیابان «بهشتی» قرار دارد، ساختمانی چهل و پنج ساله بدون سامانه اطفای حریق و پله اضطراری است. این مجتمع تجاری بزرگ در وسط و یکی از پر رفت و آمدترین نقاط شهر است که موارد ایمنی لازم در آن رعایت نگردیده است. تقریباً بیشتر واحد‌های آن تجاری است و بیش تر مورد توجه صنف پوشاک و لباس فروشان بوده است. هم چنین بدلیل قدمت ساخت پاساژ، سازه و استحکام بنای آن نیز نمیتواند مطمئن باشد. در حادثه آتش‌سوزی که دو سال پیش دراین محل تجاری روی داد، فرسودگی سامانه برق دلیل بروز حادثه تعیین شد.لذا نبود سامانه اطفای حریق، راه پله اضطراری، بافت و سازه فرسوده، وجود صنف لباس فروشان و کهنگی تأسیسات در چنین مجموعه‌ای، لزوم توجه مسئولین و تصمیمگیری فوری برای آن را افزایش میدهد تا جان و مال مردم و کسبه از خطر و خسارت در امان بماند.
معضل معبرهای باریک در بازار روز کرج
از سویی، «بازار روز ملاصدرا» یا «بازار روز کرج» برخلاف نمای زیبای آنکه از چوب و سقف کاذب برای پوشش آن استفاده شده در کوچه‌ای باریک واقع است و عبور خودروی آتش‌نشانی و امداد‌رسانی در صورت بروز آتشسوزی احتمالی در آن دشوار است. «اسماعیل صدیق» رئیس هیئت امنای بازار با اشاره بقدمت چهل ساله و وجود سیصدوسه غرفه و چهار سالن پلکانی در بازار روز کرج عنوان کرد: شیرهای آتش‌نشانی و کپسول اطفای حریق در این بازار قرار گرفته، اما حتی با نگاهی گذرا میتوان مشاهده نمود که سقف ایرانیت و ساخت سوله‌ای این بازار ناامن و ناپایدار است. هم چنین فروشنده ها با چیدن بساط و اجناس به بیرون از فروشگاه، کوچه بازار را تصاحب کرده‌اند و حتی ره گذران برای عبور از آن جا با مشکل روبرو هستند.
لازم به ذکر است، مالکیت این بازار متعلق بشهرداری کرج و سرقفلی واحدهای تجاری بخریداران واگذار شده است. در این بازار ششصد کسبه و فروشنده پوشاک، قماش، پرده، حوله و لوازم آرایشی و آشپزخانه در فضایی کوچک و محدود فعالیت دارند.
منبع: ایران

 

کانال آموزش الکترونیک در تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ اردیبهشت ۹۶
1459 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0