پیشنهاد سپرده گذاری ۱ درصد درآمد نفتی در بانکها برای پرداخت تسهیلات مسکن پیشنهاد سپرده گذاری ۱ درصد درآمد نفتی در بانکها برای پرداخت تسهیلات مسکن

پیشنهاد سپرده گذاری ۱ درصد درآمد نفتی در بانکها برای پرداخت تسهیلات مسکن

پیشنهاد سپرده گذاری ۱ درصد درآمد نفتی در بانکها برای پرداخت تسهیلات مسکن ، از طرف رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام شد. سهم مسکن از تولید ناخالص داخلی یازده درصد است

کد خبر: 991116005 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۶ بهمن ۹۹ - ۱۰:۴۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پیشنهاد سپرده گذاری ۱ درصد درآمد نفتی در بانکها برای پرداخت تسهیلات مسکن ، از طرف رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام شد. سهم مسکن از تولید ناخالص داخلی یازده درصد است

پیشنهاد سپرده گذاری ۱ درصد درآمد نفتی در بانکها برای پرداخت تسهیلات مسکن

پیشنهاد سپرده گذاری ۱ درصد درآمد نفتی در بانکها برای پرداخت تسهیلات مسکن

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان داشت:
پیشنهاد سپرده گذاری ۱ درصد درآمد نفتی در بانکها برای پرداخت تسهیلات مسکن
احمد خرم پیشنهاد کرد: سهم مسکن از تولید ناخالص داخلی یازده درصد است پس اگر تنها ۱ درصد از فروش نفت و درآمدهای نفتی در بانک ها سپرده گذاری و به بخش مسکن تخصیص پیدا کند مشکلات بانکها برای تسهیلات دهی به بخش مسکن حل خواهد شد.
در شرایطی که یازده درصد از تولید ناخالص ملی متعلق به بخش مسکن است اما این حوزه به گفته مقامات بلندپایه وزارت راه و شهرسازی در خوشبینانه ترین حالت تنها از هفت درصد تسهیلات بانکی بهره می‌ گیرد. در حقیقت منابع داخلی بانک ‌ها در ۶ ماهۀ ابتدایی سال پاسخ‌گوی تنها ۴ درصد از تقاضای ساخت مسکن بوده است.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها در این مورد گفته است بخش مسکن از معدود بخش ‌هایی است که عوامل کافی برای تولید وجود دارد و همه نهاده‌های آن داخلی است و از هیچ عامل خارجی تأثیرپذیر نخواهد بود، بنابراین اگر اعتمادآفرینی انجام شود، بخش مسکن می‌تواند سهم خود در تولید را به دست بیاورد.
امسال بانک مسکن سقف تسهیلات مسکن را در تهران به دویست و پنجاه میلیون تومان در ابتدای سال جاری رساند و همین اقدام ترغیب سازندگان را در پی داشت. این اقدام نشان داد که تسهیلات تا چه حد می تواند در رونق ساخت و افزایش عرضه مسکن کمک کند.
به گفته اکثر کارشناسان اقتصادی در یک اقتصاد سالم بانک‌ ها تمایل دارند تسهیلات بیشتری به بخش مسکن بدهند زیرا علاوه بر تضامین رایج، سند یک واحد مسکونی نیز بعنوان تضمین در نزد بانک قرار می ‌گیرد و همین امر میزان نکول این تسهیلات را نسبت به سایر وام‌ های بانکی کاهش خواهد داد.
در میان بانکهای کشور، تنها بانکی که بصورت تخصصی به حوزه مسکن تسهیلات پرداخت میکند بانک مسکن است اما این اقدام به تنهایی مشکلات را نمی تواند مرتفع کند.
حتی پیشتر محمود محمودزاده معاون وزیر مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر بانک ‌ها توجهی به حوزه مسکن که یک پیشران اقتصادی است ندارند و از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن صرف نظر می ‌کنند گفته بود که متاسفانه بر خلاف تاکید رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی، نه تنها ارائه بیست درصد تسهیلات پرداختی بانک به حوزه مسکن محقق نشد، بلکه این آمار از ۱۳.۵ درصد در سال نود و هفت به هفت درصد در سال نود و هشت کاهش پیدا کرد.
احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه اگر میخواهیم یک بار برای همیشه مشکل اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی به حوزه مسکن را برطرف کنیم می توانیم ۱ درصد از درآمدهای نفتی و فروش نفت را در بانکها سپرده گذاری کنیم.
خرم با تاکید بر اینکه سهم مسکن از تولید ناخالص داخلی یازده درصد یعنی بالغ بر چهل میلیارد دلار است ادامه داد: اگر بگوییم از چهل میلیارد دلار درآمد نفتی ۱ میلیارد دلار آن را سپرده گذاری کنیم و وام بانکی پرداخت شود سخن بیهوده ای نیست.
*سهم بانکها در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن ۶٫۷ درصد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه در حال حاضر سهم بانکها در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن ۶٫۷ درصد است در حالی که باید حداقل این سهم به بیست درصد برسد، گفت: اینکه بانکها چرا به بخش مسکن تسهیلات پرداخت نمی کنند باید اذعان کرد که به غیر از بانک مسکن که بانک تخصصی است سایر بانکها علاقه ای و یا منابعی برای پرداخت تسهیلات ندارند بنابراین پیشنهاد میکنیم تا دولت تنها یک درصد از درآمدهای نفتی را در بانک ها سپرده گذاری و به بخش مسکن تسهیلات پرداخت کند.
خرم در پاسخ به این پرسش که نرخ سود تسهیلات نیز در برخی بانک ها به خصوص بانک های خصوصی بالا است، تصریح کرد: دولت سالانه هفتاد هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت میکند در حالی که درصد مشخصی از مردم کشور نیاز به این یارانه و سوبسید ندارند بنابراین اگر یک درصد این یارانه را که حدود هفت هزار میلیارد تومان خواهد شد به بخش مسکن اختصاص دهد آن وقت می توان نرخ سود تسهیلات به بخش مسکن را به چهار تا پنج درصد کاهش دهیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: رسیدن سهم مسکن در دریافت تسهیلات بانکی به بیست درصد می تواند مشکلات بخش مسکن و ساخت و ساز را مرتفع کند.
منبع: هیبنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ بهمن ۹۹
457 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0