کارشناسین ناظر هنوز در چهارباغ عباسی مستقر نشدهاند
خط یک مترو اصفهان در مسیر چهارباغ عباسی بصورت آزمایشی راهاندازی گردیده و مسئولین اصفهان میگویند بهرهبرداری از این خط نیازمند پایش و مانیتورینگ بناهای تاریخی قرار گرفته در محدوده تاریخی چهارباغ عباسی است؛ ولی یک نکته مغفول مانده: «نه تنها در حال حاضر از کارشناسین مانیتورینگ خبری نیست، بلکه حدود 8 روز از شروع کار آزمایشی و حرکتهای دقیقه به دقیقه مترو اصفهان از این خط نیز میگذرد!»
به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،خط یک مترو اصفهان در مسیر چهارباغ عباسی بصورت آزمایشی راهاندازی گردیده و مسئولین اصفهان میگویند بهرهبرداری از این خط نیازمند پایش و مانیتورینگ بناهای تاریخی قرار گرفته در محدوده تاریخی چهارباغ عباسی است؛ ولی یک نکته مغفول مانده: «نه تنها در حال حاضر از کارشناسین مانیتورینگ خبری نیست، بلکه حدود ۸ روز از شروع کار آزمایشی و حرکتهای دقیقه به دقیقه مترو اصفهان از این خط نیز میگذرد!»کارشناسین ناظر هنوز در چهارباغ عباسی مستقر نشدهاند
کارشناسین ناظر هنوز در چهارباغ عباسی مستقر نشدهاند
یک شنبه چهارم تیر نود و شش اعلام شد: «فاز سه خط یک مترو اصفهان پیش راهاندازی گردید» خطی که مسیر چالشبرانگیز ایستگاه تختی تا میدان آزادی در اصفهان را دنبال میکند، این یعنی عبور از چهارباغ عباسی و عبور از ایستگاههای انقلاب، سیوسه پل و شریعتی یک مسیر تاریخی را رد میکند.
بطور حتم پروژهی ساخت مترو اصفهان را یکی از قدیمیترین و البته جنجالی ترین پروژههای ساخت مترو در کشور میدانند، پروژهای که بهرهبرداریِ فقط یک فاز آن، حدود چهارده سال طول کشید و این عامل یعنی گذر مترو از چهارباغ عباسی که در فهرست آثار ملی ثبت شده، یکی از مانعهای بود که سبب شد عملیات آن با تاخیر به نتیجه برسد.
آن زمان (سال هشتاد و یک) با اینکه مدیر وقت میراث فرهنگی اصفهان میگفت؛ مخالفتاش را با عبور مترو از چهارباغ عباسی، حد فاصل میدان دروازه دولت تا سیوسه پل، در مکاتبات و جلسه های مختلف بمقامات ارشد استان، استاندار و مقامات مسوول سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام نموده و مسیر دیگری را موازی چهارباغ عباسی پیشنهاد داده، ولی سازمانهای نظام مهندسی اصفهان و قطار شهری اصفهان و حومه، عبور مترو از چهارباغ عباسی را تایید نمودند و اکنون این تائید به نتیجه رسیده و بناهای تاریخی قرار گرفته در این محدوده احتمالا میتواند لرزشهای عبور مترو از این منطقه را روزانه احساس کند.
به شهرداری نامه زدهایم تا پیش از کامل نشدن کارها، مترو راهاندازی نگردد
فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردش گری استان اصفهان، میگوید: راهاندازی آزمایشی مترو در محدودهی چهارباغ عباسی توسط شهرداری اصفهان شروع شده است، ولی با توجه به اینکه قرار بود پایش و مانیتورینگ بناهای تاریخی قرارگرفته در محدودهی چهارباغ عباسی ابتدا انجام و تمام مراحل تنظیم گردد، به شهرداری اصفهان نامه زدهایم تا پیش از اینکه کارها کامل نشود، راهاندازی بدون هماهنگی نباشد.
اللهیاری با اشاره به تغییر مسیر قطعی خط مترو که قرار بود از زیر میدان نقش جهان اصفهان عبور کند، ادامه میدهد: تونل مترو در مسیر چهارباغ در سالهای پیش حفر شده بود و چون کار راهاندازی تقریبا نهائی شده بود، بحث این بود تا از یک تیم تخصصی جهت مانیتورینگ منطقه استفاده گردد، تا در حین بهرهبرداری، پایش کامل بناهای تاریخی قرار گرفته در مسیر این خط مترو انجام و رفتارها و واکنشهای بناهای تاریخی در مسیر کنترل گردد.
وی با اشاره به اینکه تنظیم قرارداد و تفاهمات مقدماتی با چند دانشگاه مهم و مشاوران خارجی انجام و وارد فاز نهائی شده است، بیان میکند: با این وجود برای اطمینان بیش تر به شهرداری اعلام کردیم تا زمانیکه این کار نهائی نشده، بهرهبرداری شروع نشود، بنابراین ابتدا کارشناسین باید در منطقه مستقر شوند تا مارنیتورینگ هم زمان با حرکت انجام گردد.
اللهیاری ادامه داد: در تفاهم با شهرداری اصفهان، شرط بهرهبرداری از مترو خط یک اصفهان، انجام کار مانیتورینگ و پایش بناهای تاریخی محدوده است.
امکان راهاندازی خط یک مترو اصفهان بعد از تائید میراث استان
از طرف دیگر با شروع کار آزمایشی فاز سه خط یک مترو اصفهان، اداره امور فرهنگی و روابط عمومی ادارهی کل میراث فرهنگی استان اصفهان در بیانیهای با عنوان «امکان راهاندازی خط یک مترو اصفهان بعد از تائید ادارهکل میراث فرهنگی استان» درمورد راهاندازی آزمایشی خط یک مترو اصفهان گفته است: «بدون شک امکان راهاندازی خط یک مترو اصفهان که کار ساخت آن با هم کاری متعهدانه اداره کل میراث فرهنگی استان و مدیریت شهری تا به حال به پیش رفته، بعد از تائید و کسب اطمینان ادارهکل میراث فرهنگی استان از وضعیت حفاظت بناهای تاریخی در مسیر بویژه در محورتاریخی “چهارباغ عباسی”میسر خواهد بود.
با توجه به تشکیل جلسات متعدد هماندیشی میان مسئولین و کارشناسین ارشد سازمان میراث فرهنگی و ادارهکل میراث فرهنگی استان با حضور مسئولین و کارشناسین ارشد مدیریت شهری اصفهان درمورد حفاظت از مجموعههای میراث فرهنگی در مسیر مترو، پیشنهاد گردید تا کمیتهای علمی متشکل از کارشناسین نهادهای علمی کشور هم چون؛ دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه اصفهان با نظارت کارشناسین ۲ مجموعه، قبل و بعد از راهاندازی مترو به پایش وضعیت بناها و مجموعه های تاریخی درمسیر بپردازند.
بنابراین با توجه به لزوم تکمیل این مطالعات بویژه درمورد نحوه حفاظت و پایش آثار تاریخی هم چون؛ مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) یا (مدرسه چهارباغ)، بازارتاریخی هنر، کاخ هشت بهشت و پل تاریخی سی وسه پل، درخور است تا هرگونه اقدام درمورد آغاز بهره برداری از خط یک مترو، بعد از کسب اطمینان از حفاظت و پایش دائمی این بناها و مجموعه های تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صورت پذیرفته تا شهروندان محترم اصفهانی با آرامش و سلامت خاطر بتوانند از این سیستم حمل و نقل عمومی شهری استفاده نمایند.»
فعالیت کمیته متخصصین در رابطه با ایستگاهها و تطبیق آن با معماری اصفهان!
این در حالیست که در آئین افتتاح فاز سوم خط یک مترو اصفهان، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، عنوان کرده؛ ابر پروژهی مترو به عنوان پروژهای که بیش از پانزده سال از اجرای آن سپری شده بود، یکی از مطالبات جدی مردم اصفهان از دولت یازدهم بود.
زرگر پور با اعلام اینکه ۳ ایستگاه در خط یک مترو از لحاظ فنی، مهندسی و اجرایی جزو مشکلترین ایستگاهها بشمار میرفت، گفته: مسائلی از قبیل گذشتن از زیر رودخانه زاینده رود و مسائل ترافیکی و مشکلات فنی وجود داشت که مدیریت شهری و مسئولان مترو با صبوری، حساسیت و رعایت دقیق مسائل فنی همت نمودند که این ایستگاهها را به اجرا برسانند که خوشبختانه بخوبی انجام شده و همه ی استانداردهای فنی رعایت شده است.
استانداراصفهان به ویژگیهای قطار شهری اصفهان اشاره کرده و افزوده؛ به مجردی که قطار از نزدیکی بناهای تاریخی عبور میکنند، تمهیداتی اندیشیده شده است که کوچک ترین لرزشی به بناهای تاریخی وارد نشود و این نشان میدهد که در همهی مراحل فنی دقت ویژهای انجام شده است که خیلی مهم و قابل تقدیر و تشکر است.
وی عنوان کرد: کمیته ای از متخصصین مختلف وجود دارد که در رابطه با معماری ایستگاهها و تطبیق آن با معماری غنی و گران قدر اصفهان فعالیت میکند و این نشان میدهد که نه تنها از بعد فنی بلکه از بعد زیبا سازی و ظاهر سازه هم دقت لازم انجام گردیده است.
ولی مطابق صحبتهای انجام شده از طرف الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، این گروه هنوز در منطقه مستقر نشدهاند تا کار مانیتورینگ را شروع نمایند.
بررسیها در دیگر خطهای مترو اصفهان ادامه دارند؟
از طرف دیگر بخش دیگری از مسیر شمالی جنوبی خط یک مترو از زیر زاینده رود گذر میکرد که گزارش سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در سال هشتاد و هشت، انحراف دستگاه حفاری تونل شرقی خط شمال بجنوب در نزدیکی سیوسهپل را تأیید کرد. تخریبی که احداث این خط مترو، آثار و بافت عهد صفوی اصفهان را تهدید میکرد سبب شد، بهرهبرداری بخشی از آن، زمان طولانی تری را به خود اختصاص دهد. داستانی که شهردار اصفهان در حال حاضر بیم آن را دارد در خط دو مترو نیز تکرار گردد.
منبع : ایسنا
دانلود رایگان راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی