رعایت پروتکل های بهداشتی توسط پیمانکاران، توصیه عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان گیلان رعایت پروتکل های بهداشتی توسط پیمانکاران، توصیه عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان گیلان

رعایت پروتکل های بهداشتی توسط پیمانکاران، توصیه عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان گیلان

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان گفت: پیمان‌کاران پروتکل ‌های بهداشتی مربوط به کارگاه ‌های ساخت و ساز را رعایت کنند

کد خبر: 990201005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ اردیبهشت ۹۹ - ۶:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان گفت: پیمان‌کاران پروتکل ‌های بهداشتی مربوط به کارگاه ‌های ساخت و ساز را رعایت کنند

رعایت پروتکل های بهداشتی توسط پیمانکاران، توصیه عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان گیلان

رعایت پروتکل های بهداشتی توسط پیمانکاران، توصیه عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان گیلان

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان و عضو هیات رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از تهیه و گرداوری پروتکلی جامع مبتنی بر توصیه ها و دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی توسط سازمان نظام مهندسی خبر داد و گفت: پیمان‌کاران و متولیان کارگاه های ساختمانی باید پروتکل بهداشتی مربوط به کارگاه های ساخت و ساز را رعایت کنند.

مجتبی احمدزاده گفت: سازمان نظام مهندسی هم‌چنین در این پروتکل توصیه ها و دستورالعملهای ایمنی و بهداشتی را برای کنترل و پیش‌گیری کرونا مد نظر قرار داده تا دست اندرکاران این بخش برای مقابله با بحران در گارگاههای مرتبط با حوزه ساخت مسکن رعایت کنند.

احمدزاده با عنوان این که پیچیدگی بیماری کرونا نه تنها در حوزه پزشکی، بلکه یکی از مسائل چندسطحی ‌و درهم تنیده در حوزه علوم اقتصادی، اجتماعی و انسانی بشمار می‎آید، افزود: انتخاب و ارائه بهترین راهبرد قابل پذیرش و اجرا در کاهش هزینه‌های سلامت، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، امنیتی، رویارویی از آسیب در پایین ترین حد ممکن، نیازمند نگرشی جامع، سیستماتیک و چند ‌وجهی است، بگونه ای که راه حلها از منظرهای مختلف به این مساله در تقابل با یک‌دیگر قرار نگیرند.

احمدزاده اظهار داشت: زمان اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند -طرحی که بنا دارد شرایط تدریجی بازگشت جامعه به شرایط عادی را فراهم کند- بسیار مهم بوده و نباید با عجله و شتاب برای مشاغل پر خطر آغاز کرد و باید اطمینان یافت که ویروس تحت کنترل و انتشار آن به شکل پایداری کاهش یافته باشد.
وی ادامه داد: در همین راستا، سازمان نظام مهندسی ضمن تهیه و گرداوری پروتکلی جامع برای اجرا در کارگاههای مرتبط با حوزه ساخت مسکن، تا به حال، خود را مکلف به استفاده از همه ظرفیتهای علمی، فنی مادی و معنوی در انجام وظایف قانونی و ذاتی خود در عرصه های اقتصادی و اجتماعی کرده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان، تلاش در یادگیری قوانین، وظایف، نکات ایمنی و الزامات کارگاهی و هم‌چنین مطالعه ‌و آگاهی در مورد روش‌های صحیح کار کردن در محیط‌های مختلف را منجر به رشد فرهنگی جامعه و جلوگیری از بروز خطرات و حوادث حین کار عنوان و بیان کرد: سازمان نظام مهندسی گیلان نیز در همین زمینه قدم هایی را برداشته است.

وی، با تاکید بر این که میزان مشارکت، تعهد و نقش پذیری افراد در تمام بخشهای جامعه از جمله مشاغل مرتبط با ساختمان و کارفرمایان در کنترل و پیش‌گیری از بحران کرونا، معیار ارزیابی در موفقیت گذر از این بحران است، ادامه داد: حسن انجام کار و برخورداری از اخلاق حرفه ای ضمانت اجرایی برای رعایت دستورالعملها و پروتکلهای بهداشتی این حوزه است.
احمدزاده، تامین ایمنی، آسایش، بهداشت، بهره دهی مناسب و صرفه اقتصادی فرد و جامعه را از اصلی ترین اهداف مقررات ملی ساختمان عنوان و تصریح کرد: ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا مورد توجه در این آیین نامه قرار گرفته است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان گفت: سازنده و سایر کارفرمایان کارگاه های ساختمانی موظفند برای تأمین ایمنی، بهداشت کار، حفاظت محیط زیست؛ وسایل و تجهیزات لازم را تهیه و در اختیار نیروهای کار قراردهند.

وی افزود: هم‌چنین باید چگونگی کاربرد این وسایل را به کارگران آموزش دهند و برای به کارگیری وسایل و تجهیزات رعایت مقررات نظارت کنند؛ ضمن آن که کارگران نیز باید خود را ملزم به استفاده و نگه‌داری از وسایل مذکور و اجرای دستورالعمل های مربوط بدانند.

احمدزاده تصریح کرد: مهندس ناظر موظف به نظارت بر اجرای مقررات مربوط به حفظ و تأمین ایمنی، بهداشت کار و حفاظت محیط زیست از سوی سازنده در کارگاه است و هرگاه در ارتباط با عملیات ساختمانی، مواردی را خلاف این مبحث مشاهده کند، باید ضمن تذکر کتبی به سازنده، مراتب را به مرجع رسمی ساختمان اعلام کند.
به گفته وی؛ شهرداری و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان و هم‌چنین سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز باید برعملکرد سازنده و مهندس ناظر نظارت نمایند و در صورت بروز تخلف باید مراتب از طریق شورای انتظامی بررسی گردد.

احمدزاده، هم‌چنین سلامتی و ایمنی از جمله تامین امکانات، تجهیزات و آموزش برای مقابله با کرونا در کارگاه های ساختمانی را الزامی خواند و ادامه داد: پیش بینیهای لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا از جمله تامین نیروی کار و مصالح، رویارویی با ابتلای نیروی کار به این بیماری از مواردی است که در این پروتکل به آن توجه شده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان، نصب راهنمای کنترل محیطی و تابلوهای آموزشی پیش‌گیری از انتقال بیماریهای تنفسی، نصب دستوالعملهای بهداشتی، وجود مواد شوینده، گندزدا، امکانات و تجهیزات نظافت به مقدار کافی در محل شستشو، نظافت و گندزدایی مستمر سرویسهای بهداشتی، استفاده از هواکش و سیستم تهویه مناسب در سرویسهای بهداشتی و ممانعت از ادامه فعالیت کارکنان بیمار و مشکوک به بیماریهای تنفسی را از عمومی ترین، ساده ترین و در عین حال موثرترین نکات بهداشتی برای مقابله با کرونا در محل کارگاههای ساختمانی عنوان کرد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان افزود: هم‌چنین در اختیار قراردادن دو ماسک N از نوع نود و پنج، به ازاء هر شیفت کاری و در صورت عدم دسترسی استفاده از هر نوع ماسک موجود، استفاده از دستکش لاتکس در محیط کار تا حد امکان، رعایت فاصله دومتری نیروها از همدیگر، ضد عفونی کردن تمام سطوح پرتماس محل کار و ممانعت از ایجاد شرایط ازدحام در محل کارگاه از دیگر مواردی است که به متولیان کارگاه های ساختمانی توصیه می گردد.

وی، هم‌چنین کنترل منابع آب بهداشتی در کارگاه ها و اطمینان از سلامت و قابل شرب بودن آب مصرفی، در نظر گرفتن رختکن مناسب برای لباسهای آلوده و تمیز کارگران بصورت مجزا و توجه به کارگرانی که بیماری های زمینه ای ریوی دارند طبق دستور پزشک و پرونده پزشکی آن ها در شرایطی که ویروس کرونا هنوز وجود دارد، را از موضوعات قابل توجه برای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری دانست.

سازمان نظام مهندسی گیلان بیش از بیست و دو هزار عضو دارد

منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ اردیبهشت ۹۹
406 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0