الزام احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ ‌اسلامی در ساخت‌ وساز‌های شهری الزام احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ ‌اسلامی در ساخت‌ وساز‌های شهری

الزام احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ ‌اسلامی در ساخت‌ وساز‌های شهری

الزام احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ ‌اسلامی در ساخت‌ وساز‌های شهری ، یکی از ویژگی ‌ها و جلوه‌ های مشهود هویت تاریخی هر شهر در بافت‌های سنتی آن مشخص گردیده است

کد خبر: 010220001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۱ - ۱۰:۰۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، الزام احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ ‌اسلامی در ساخت‌ وساز‌های شهری ، یکی از ویژگی ‌ها و جلوه‌ های مشهود هویت تاریخی هر شهر در بافت‌های سنتی آن مشخص گردیده است

الزام احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ ‌اسلامی در ساخت‌ وساز‌های شهری

الزام احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ ‌اسلامی در ساخت‌ وساز‌های شهری
احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ ‌اسلامی در ساخت‌ وساز‌های شهری ضروری است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس بیان کرد: یکی از ویژگی ‌ها و جلوه‌ های مشهود هویت تاریخی هر شهر در بافت‌های سنتی آن مشخص گردیده و با گذشت زمان چنین بافت‌ هایی حکم شناسنامه‌ی شهر را دارند.
مجتبی زور بخش اظهار داشت: معماری سنتی و اصیل ایرانی که بازتاب آن در مکانهای تاریخی شیراز از جمله مجموعه کریم خان زند و مسجد وکیل هویدا است، تجلی هنر، ذوق و خرد هنرمندانی است که خشتهای این بناها را برای رسیدن به آرامش درونی بهره برداران، بر روی هم چیده اند.
زوربخش با بیان اینکه تجلی تفکر و هنر خاص در بناهای تاریخی ما به روشنی مشخص است، ادامه داد: هنرمندانی نابغه با دانش و تفکر منحصر به فرد خالق این آثار به غایت زیبا در حوزه معماری سنتی ایرانی بوده اند.
وی تصریح کرد: معماری با سایر هنرهای ایرانی تارهای به هم تنیده و یک‌پارچه ای هستند که از یک‌دیگر تأثیر پذیرفته اند و در این مورد ویژگیهای معماری ایرانی در مقایسه با معماری سایر ملل دارای جایگاه خیلی والایی است.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، معماری ایرانی دارای ویژگیهای خاصی است که این هنر اصیل را از هنرهای دیگر متمایز می کند که از جمله مهم‌ترین این ویژگیها می توان به داشتن محاسبات دقیق و کاربردی قبل از ساخت و به هنگام طراحی، اهمیت ویژه در رعایت اصولی فنی و حرفه ای در کار، ساخت ایوانها و ستونهای مقاوم و رواق هایی بسیار زیبا اشاره کرد.
زوربخش اظهار داشت: این نوع معماری در عین سادگی دارای پیچیده گی و ظرافتهای بی‌شماری است که با اندکی دقت میتوان این ظرایف را در نوع طراحی و ساخت بناهای ایرانی مشاهده کرد البته فرمهای زیبای به کار رفته در نوع گچ بریهای ایوانها و طاقچه ها همگی از تعالی این هنر اصیل گواهی می دهد.
وی افزود: در معماری اسلامی، استخوان‌بندی بنا مهم‌ترین قسمت و تزئین و پرداخت رویه‌ های بنا، از گیراترین عناصر به حساب می آید.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: در دنیای اسلام، مسجدها دارای بدیع‌ترین و پیچید‌ترین معماری‌ های دست انسان بوده و در کشور ما نیز مسجدهایی با هنر و معماری اسلامی خلق شده اند که مسجد وکیل شیراز از جمله شاهکارهای این آفرینش است.
احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ ‌اسلامی در ساخت‌ وساز‌های شهری ضروری است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس افزود: معماری مساجد ، شناسنامه هنرمندان مسلمان در هر دوره از تاریخ بوده و در حقیقت در مساجد، دین با هنر ملاقات می کند و مهم‌ترین نمودهای هنر اسلامی ، در معماری این اماکن تجلی می یابد.
معماری منحصر به فرد مسجد وکیل شیراز و ستونهای مارپیچ آن از جمله جاذبه هایی است که مورد ستایش مهندسین معمار جامعه قرار گرفته و هنر مهندسی را می‌توان در این اثر تاریخی به وضوح مشاهده کرد.
وی بر لزوم استفاده اصولی از خدمات مهندسی و توجه به احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ ‌اسلامی در ساخت‌ وساز‌های شهری بمنظور ساخت بناهای با ارزش و حفظ ارزش ‌های فرهنگی جامعه و ایجاد فضای مناسب برای زندگی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه، در عصر حاضر، معماری ایرانی به علل متعدد از جمله تأثیر‌پذیری و تقلید نانسنجیده از معماری غرب، از حقیقت و اصالت خود فاصله گرفته است، عنوان کرد: متاسفانه امروز جای معماری فاخر و بلند‌آوازه ایرانی اسلامی که قدمتی هزار ساله دارد در ساخت و سازها و ابنیه های ما خالی است و در بسیاری موارد فاصله گرفتن از این سبک معماری و هویت واقعی، به ایجاد ظاهر آشفته و نامتوازن نمای ساختمان‌ها و‌ فضاهای شهری منجر شده است.
منبع: ایران آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اردیبهشت ۰۱
726 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0