محمدرضا صالحی

تاکید استاندار استان خراسان شمالی بر مرمت واحدهای مسکن مهر آسیب دیده از زلزله

محمدرضا صالحی در دیدار صبح دوشنبه با معاونین وزیر مسکن و شهرسازی که در پی وقوع زمین لرزه شنبه شب به بجنورد سفرنموده اند، با اشاره به اینکه زمین لرزه شنبه شب بیش ترین خسارات را به روستاهای بخش مرکزی بجنورد و بخش مانه شهرستان مانه و سملقان وارد کرد، بیان کرد: واحدهای مسکن مهر در شهرک گلستان بجنورد هم دچار خساراتی شد که ارزیابی سریع خسارات و تسهیل شرایط اعطای وام و کمکهای مدنظر دولت مورد انتظار است.

کد خبر: 960225026 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶ - ۵:۰۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،محمدرضا صالحی در دیدار صبح دوشنبه با معاونین وزیر مسکن و شهرسازی که در پی وقوع زمین لرزه شنبه شب به بجنورد سفرنموده اند، با اشاره به اینکه زمین لرزه شنبه شب بیش ترین خسارات را به روستاهای بخش مرکزی بجنورد و بخش مانه شهرستان مانه و سملقان وارد کرد، بیان کرد: واحدهای مسکن مهر در شهرک گلستان بجنورد هم دچار خساراتی شد که ارزیابی سریع خسارات و تسهیل شرایط اعطای وام و کمکهای مدنظر دولت مورد انتظار است.تاکید استاندار استان خراسان شمالی بر مرمت واحدهای مسکن مهر

تاکید استاندار استان خراسان شمالی بر مرمت واحدهای مسکن مهر

تاکید استاندار استان خراسان شمالی بر مرمت واحدهای مسکن مهر

تاکید استاندار استان خراسان شمالی بر مرمت واحدهای مسکن مهر

صالحی با اشاره بحضور دکتر ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر کشور در مناطق زلزله زده بجنورد گفت: حفظ آرامش مردم و اطمینان بخشی به آنها درمورد تلاش جدی دستگاههای متولی در ارائه خدمات و جبران خسارات و نیز لزوم فرهنگسازی در جامعه درمورد مقاومسازی بناها و بیمه کردن ساختمانها ۲ نکته مهم دیگری است که باید مورد عنایت باشد.
وی گفت: در روستاهای زلزله زده با پایان آواربرداری و عملیات اسکان اضطراری مقرر شد تغذیه اضطراری تا هفتادودو ساعت و پخت و توزیع رایگان نان اجرایی گردد و هلال احمر برای مسکن مهر در گلستان شهر بجنورد هم برپایی چادرهای اسکان موقت را انجام داده است.
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی هم در این دیدار عنوان کرد: طرح مسکن مهر اگرچه بد اجرا شد، ولی از آنجایی که جزو تعهدات دولت جمهوری اسلامی در قبال بخشی از مردم قرار داشت، دولت یازدهم هم خود را متعهد به حل مشکلات آن میداند و در همین راستا، حل مشکلات موجود و ترمیم آسیبهای واردشده با هم یاری و مشارکت خود اهالی را وظیفه خود میدانیم.
حامد مظاهریان تصریح کرد: با توجه به شرایط روی داده در اثر زمین لرزه اخیر استان خراسان شمالی، مقرر شد تیمهای ارزیاب خسارت با مشارکت نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی بواحدهای مسکن مهر بجنورد مراجعه نمایند و برآورد خسارات و مستندسازی از آنها را انجام دهند.
در این جلسه همچنین محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به استقرار پنج دستگاه شتاب سنج زلزله در استان خراسان شمالی ابراز کرد: با توجه به داده های بدست آمده و شدت پس لرزه های روزهای اخیر، احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ دیگری در این منطقه ضعیف است.
احمد مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر هم در این جلسه، شیوههای کمک به بازسازی واحدهای آسیب دیده در زلزله اخیر بجنورد را توضیح داد و از آمادگی این وزارت خانه برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات ممکن در این خصوص خبر داد.
زلزله ای شنبه شب با قدرت ۵٫۷ ریشتری ساعت ۱۰و ۳۰ دقیقه و ۵۸ ثانیه شب، استان خراسان شمالی را لرزاند که کانون آن در شهر پیش قلعه حدفاصل دو شهرستان بجنورد و مانه و سلمقان بود.


شدت این زمین لرزه بقدری بود که در سایر شهرستانهای این استان هم احساس شد.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار میگیرد که در این زون گسلهای فعال و مهمی وجود دارد، این گسلها برخی مواقع با حرکاتی که انجام میدهند موجب وقوع زمین لرزههای مخرب میشوند.
مهمترین گسلهای استان خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود صدوهفتاد کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر میکند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای پنجاه و پنج تا پنجاه کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
طبق آمارهای موجود درسده اخیر سیزده زمین لرزه با قدرت بیش از ۵٫۵ ریشتر در استان خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت ۶٫۲ درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال هفتاد و پنج بود که خسارات جانی و مالی زیادی بدنبال داشت.
منبع: جماران

 

 

دانلود کتاب راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ اردیبهشت ۹۶
1261 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0