تخلف مهندسان ناظر در کمیسیون ماده 100 ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

«کیفیت ساخت ‌و ‌ساز» متولی ندارد

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به مورد غفلت ماندن ماندن مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان بیان کرد: در حال حاضر محدوده فعالیت در شهرداری و سازمان نظام مهندسی تا زمانیست که ساختمان پایانکار میگیرد ولی بررسی مشکلات و مسائل در زمان بهره ‌برداری مورد غفلت مانده است.

کد خبر: 960512002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۲ مرداد ۹۶ - ۷:۵۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به مورد غفلت ماندن ماندن مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان بیان کرد: در حال حاضر محدوده فعالیت در شهرداری و سازمان نظام مهندسی تا زمانیست که ساختمان پایانکار میگیرد ولی بررسی مشکلات و مسائل در زمان بهره ‌برداری مورد غفلت مانده است.کیفیت ساخت ‌و ‌سازمتولی ندارد

کیفیت ساخت ‌و ‌سازمتولی ندارد

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

کیفیت ساخت ‌و ‌سازمتولی ندارد

حسن قربانخانی گفت: مبحث بیست و دوم مربوط به بخش تعمیر و نگه داری ساختمان است و شهروندان در کل دنیا هزینه یی را بابت تعمیر و نگه داری ساختمانها اختصاص میدهند ولی در ایران، سازمان نظام مهندسی به این حوزه وارد نشده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران عنوان کرد: آمار و ارقام دقیقی از تعداد بناهای فاقد ایمنی شهر تهران وجود ندارد زیرا این موضوع تا به حال بصورت جدی بررسی نشده زیرا شاخصهایی را در این حوزه تعریف نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: امروز مدیران برجها و ساختمانهای بزرگ باید افرادی باشند که صلاحیت لازم را داشته باشند و اصول فنی را در مورد تعمیر و نگه داری بدانند.
بگفته وی اگر بخواهیم حوادثی همچون پلاسکو تکرار نگردد باید به بحث تعمیر و نگه داری اهمیت بدهیم.
قربانخانی افزود: اگر در ساختمان پلاسکو بازدیدهای دوره‌ یی انجام و موارد دارای نقص حل میشد احتمالا این اتفاق نمی‌افتاد و درصورت رخداد هم به این شدت و گستردگی نبود.


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از شرایط کنونی ساخت و ساز اظهار داشت: پرسش اصلی این است که متولی کیفیت ساخت و ساز چه کسی است؟ این سوال برای سازمان نظام مهندسی هم بی‌جواب است.
وی با اشاره به بحث استاندارد ساختمانها تصریح کرد: عضوهای سازمان نظام مهندسی وظیفه دارند از مصالح استاندارد استفاده کنند.
او گفت: در بخش ساختمان، بیش از نود محصول استاندارد اجباری وجود دارد ولی امروزه در بسیاری از کارگاهها محصول استاندارد استفاده نمیشود چون استفاده از محصول استاندارد هزینه بیش تری دارد ضمن این که با توجه به این که سازندگان، بیمه تضمین کیفیت را نمیدهند، افراد دارای صلاحیت معمولا در کشور ساختمان نمیسازند. قربانخانی بیان داشت: در حال حاضر شناسنامه فنی ملکی نداریم که بعد از ساخت مشخص گردد چه کسی این ساختمان را ساخته و از چه مصالحی استفاده کرده است و در بازار هم از محصولات استاندارد استفاده نمیشود.
این مسئول عنوان کرد: میانگین عمر مفید ساختمان در ایران تقریبا سی سال و در جهان حدود نود سال است و براساس محاسبات اگر یک سال عمر مفید ساختمانها افزایش یابد، هر ساله چهار هزار میلیارد تومان ثروت کشور حفظ میشود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطر نشان کرد: اگر به میانگین جهانی نزدیک شویم از هدررفت منابع جلوگیری میشود.
وی افزود: از طرف دیگر مصرف انرژی در کشور خیلی بالاست؛ به ‌طوریکه حدود ۵ برابر میانگین جهانی انرژی مصرف میکنیم که بخشی از این هدررفت مربوط به ساختمانهای مسکونی و بخشی به ساختمانهای دولتی و اداری اختصاص دارد.
منبع : تعادل

 

کانال تلگرام نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مرداد ۹۶
996 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0