ساختمان ‌های نوساز فروریخته شده در زمین لرزه ی کرمانشاه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

اکثر ساختمان ‌های نوساز فروریخته شده در زمین لرزه ی کرمانشاه، طبقه‌ای مازاد بر پروانه داشتند

فرج الله رجبی، افزود: تخلفات مازاد بر پروانه در ساخت و سازها میتواند تاثیرات ناگواری بر روی پایداری ساختمانها بگذارد. یادمان باشد که در حادثه‌ی اخیر زمین لرزه ی کرمانشاه اکثر ساختمانهای نوسازی که فرو ریخته بودند ساختمانهایی بودند که دارای طبقه ای اضافه تر از طبقات مجوز داده شده در پروانه بودند.

کد خبر: 970424011 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷ - ۳:۵۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرکز اخبار نظام مهندسی کشور، فرج الله رجبی، افزود: تخلفات مازاد بر پروانه در ساخت و سازها میتواند تاثیرات ناگواری بر روی پایداری ساختمانها بگذارد. یادمان باشد که در حادثه‌ی اخیر زمین لرزه ی کرمانشاه اکثر ساختمانهای نوسازی که فرو ریخته بودند ساختمانهایی بودند که دارای طبقه ای اضافه تر از طبقات مجوز داده شده در پروانه بودند.

ساختمان ‌های نوساز فروریخته شده در زمین لرزه ی کرمانشاه

ساختمان ‌های نوساز فروریخته شده در زمین لرزه ی کرمانشاه

اکثر ساختمان ‌های نوساز فروریخته  شده در زمین لرزه ی کرمانشاه، طبقه‌ای مازاد بر پروانه داشتند/ شهرداری ‌ها پیش از صدور مجوز ساخت‌ و سازها به پهنه‌بندی‌ های خطرناک دقت داشته باشند

وی، حول نقش سازمان نظام مهندسی کشور در نظارت بر ساخت و سازهایی که بر روی گسلها انجام میگیرد، ادامه داد: سازمان شهرسازی باید به این موضوع ورود نماید و پهنه بندیهای خطرناک و مساله دار را شناسایی کرده و در طرحهای توسعه‌ی شهری، توسعه بافتهای مسکونی و تجاری را بر روی گسلها و پهنه بندی های خطرناک محدود کند.
رحبی تصریح کرد: مهندسان ناظر ما پس از صدور پروانه، اجازه ورود به ساخت و ساز را دارند و بهمین علت است که سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نمیتواند جلوگیری های لازم را در بدو صدور مجوز ساخت و سازها انجام دهد. این مشکل، مشکلی است که پیش از صدور پروانه ایجاد می گردد و باید صادرکنندگان پروانه به این نکات دقت لازم را داشته باشند.
وی گفت: در طرحهای توسعه‌ی شهری، آن هایی که طرح جامع، هادی و راهبردی دارند باید در این طرحها پهنه بندی ها را مشخص کرده و طبق این پهنه بندی های خطرناک مشخص شده اجازه‌ی ساخت و ساز و توسعه‌ی شهرها را در آن مناطق ندهند و شهرداریها هم باید کنترلها و نظارتهای لازم را انجام دهند.
رجبی بیان کرد: مهندسان ناظر ما اجازه‌ی قانونی برای جلوگیری از ساخت و سازی که پروانه‌ی آن توسط شهرداری صادر گردیده است را ندارند و شهرداریها موظف هستند که پیش از صدور پروانه به همه‌ی این نکات توجه نمایند.

ساختمان ‌های نوساز فروریخته شده در زمین لرزه ی کرمانشاه

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مورد نقش سازمان در ماههای اخیر در روند تعدیل قیمت مسکن، عنوان کرد: سازمان به این موضوع ورود نکرده است چرا که ما در سمت دیگر ماجرا هستیم یعنی باید مسکنی برای ساخت در نظر گرفته شود، پروانه‌ی آن صادر گردد و پس از این که مراحل ساخت و ساز شروع شد آن زمان است که مهندسان ناظر ما اجازه‌ی ورود به کار را خواهند داشت، اما سازمان آمادگی خود را برای ارائه‌ی مشاوره های لازم اعلام میدارد. ما در بخش مشاوره میتوانیم پیشنهاداتی را ارائه دهیم تا در بخش تولید مسکن قیمتها را تعدیل کرده و مراحل ساخت و ساز به شکل بهتری جلو برده شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به دیگر پرسشی حول تخلفات مازاد بر پروانه‌ی صادره توسط پیمانکاران، افزود: یکی از مشکلات اساسی و عمده‌ی ما در حوزه‌ی شهرها و حتی ایمنی شهرها همین بحث تخلفاتی است که در حین ساخت و ساز خارج ازچارچوب پروانه توسط پیمانکار صورت می ‌گیرد و بعدا صرفا در کمیسیون ماده‌ی صد تبدیل به جرانم مالی میشود و این در حالیست که این تخلفات در ساخت و سازها می ‌تواند تاثیرات ناگواری بر روی پایداری ساختمانها بگذارد.
وی گفت: یادمان باشد که در حادثه‌ی اخیر کرمانشاه اکثر ساختمانهای نوسازی که فرو ریخته بودند ساختمانهایی بودند که دارای طبقه‌ای اضافه تراز طبقات مجوز داده شده در پروانه بودند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطر نشان کرد: مهندسان ما وظیفه دارند طبق پروانه‌ی صادره اقدامات لازم را انجام دهند و بر مازاد ساخت و ساز مندرج در پروانه‌ی صادره اظهار نظر کرده و تخلف را به شهرداری گزارش کنند و دستگاه متولی برخورد از طریق کمیسیون ماده‌ی صد جرائم مالی آنها را اعلام کند.
وی در خاتمه یاد آور شد: این موضوع باید بین شورای شهرسازیها به بحث و مذاکره گذاشته شود تا در پایان بتوان به نحو موثری از این تخلفات جلوگیری کرد.

منبع :ایران پژواک

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

همه آنچه که باید درباره آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی بدانیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ تیر ۹۷
1012 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0