پوسته جدید نظام ساخت‌ و‌ ساز تغییر مدیران

پوسته جدید نظام ساخت‌ و‌ ساز

نظام ساخت‌و‌ساز شهری با ۳ ضلع اصلی وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان با تغییر مدیران پوسته جدیدی به خود گرفته است.

کد خبر: 970926007 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ آذر ۹۷ - ۱۱:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی​ کشور،نظام ساخت‌و‌ساز شهری با ۳ ضلع اصلی وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان با تغییر مدیران پوسته جدیدی به خود گرفته است. وزارت راه و شهرسازی با استعفای آخوندی، اسلامی را در مقام وزیر می ‌بیند، شهرداری تهران با بازنشستگی افشانی، مدیریت حناچی را در راس خود تجربه می‌ کند و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران شروع فعالیت و اقدامات موثر هشتمین دوره هیات مدیره را انتظار می ‌کشد.

پوسته جدید نظام ساخت‌ و‌ ساز

پوسته جدید نظام ساخت‌ و‌ ساز

پوسته جدید نظام ساخت‌   و‌ ساز

تغییر و تحولات در جوامع پویا و رو به رشد با چشم‌انداز بهبود شرایط همراه است؛ چرا که فرض بر اینست که انتخاب‌کنندگان با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و شناخت بیش تر از نارسایی‌ ها و نواقص، افرادی را در مسند امور قرار می ‌دهند که امکان بیش تری بر حل مسائل و رفع مشکلات دارند. هر چند در برخی کشورها و برخی شرایط عواملی مانند عدم اشتراک در فهم مبانی و اختلاف نظر در اهداف و ابزارهای تحقق میان ذی ‌نفعان و نیروهای فعال، غلبه تمایلات شخصی و گروهی بر منافع و مصالح عمومی توسط مدیران، کاستی ‌ها و اختلالات بسیاری را در تصمیمگیری و عمل سبب می ‌شود. نظام ساخت‌و‌ساز شهری برای بهبود شرایط، ارتقای کیفیت ساختمان‌ ها، افزایش رضایت‌مندی در بهره‌برداران و انتظام بیش تر در روابط عوامل تصمیمگیری و اجرایی لازم است اصلاحات گسترده‌ای را در سطح قوانین و مقررات انجام دهد. تلاش‌ هایی که طی چهار تا پنج سال اخیر با گرداوری لوایح و آیین‌نامه‌های جدید برای اصلاح نظام ساخت‌و‌ساز در دولت و مجلس انجام شده، تا به حال بجایی نرسیده است.
در مرتبه‌ای دیگر و پایین ‌تر از قوانین و مقررات و اصلاحات ساختاری، بهبود شرایط در این نظام وابسته به اصلاحات فرآیندی و تغییرات عملکردی در سطح مدیران است. در قوانین و مقررات موجود نیز ظرفیت ‌های بسیاری برای ارتقای کیفیت ساختمان ‌ها وجود دارد که به دلیل ضعف‌ های اجرایی، ناکارآمد مانده است. ضوابط مربوط به الزام اجرای ساختمان‌ها توسط سازندگان احراز صلاحیت شده توسط وزارت راه و شهرسازی که از سال هشتاد و سه در متن آیین‌نامه‌ها تصریح و تعیین تکلیف شده تا به حال به شیوه‌ای موثر عملیاتی نشده است. حضور سازندگان ذیصلاح در فرآیند ساخت مهم ترین نقش را در تامین کیفیت ساختمان‌ ها دارد. موارد متعددی از صحت انجام عملیات اجرایی براساس مقررات ملی و ضوابط شهرسازی، رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه، بکارگیری عوامل فنی دارای پروانه اشتغال بکار از مراجع رسمی، استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد، تکمیل دفترچه اطلاعات ساختمان برای صدور شناسنامه فنی و ملکی و تهیه بیمه‌نامه تضمین کیفیت در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) به عهده سازنده ساختمان قرار دارد. مساله‌ای که تا به حال مورد توجه و اقدام اساسی وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان واقع نشده است.

پوسته جدید نظام ساخت‌ و‌ ساز

براساس بند بیست و چهار ماده پنجاه و پنج قانون شهرداری صدور پروانه برای کلیه ساختمان ‌هایی که در شهر احداث می ‌گردد از وظایف شهرداری است. ماده دوم قانون تعاریف محدوده و حریم شهر و روستا و ماده شصت قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه، کنترل و نظارت بر اجرای ساختمانها را از وظایف شهرداری بر می‌ شمارد. همچنین طبق ماده سی و چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شهرداری به‌ عنوان مرجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهرسازی مکلف به رعایت مقررات ملی ساختمان است. از این‌رو بر این سازمان است تا مالکان و متقاضیان ساخت را ملزم به واگذاری مدیریت و مهندسی اجرا به افراد صاحب صلاحیت کند. براساس ماده پانزده قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از وظایف هیات مدیره سازمان نظام مهندسی جلوگیری از مداخله اشخاص بدون صلاحیت در امور فنی ساختمان است. در ماده سی و چهار این قانون مالکان نیز در کنار سایر عوامل ساخت ملزم به رعایت مقررات ملی ساختمان شده‌اند و در ماده چهل تبعات و جرائم متخلفان از مقررات عنوان شده است. به علاوه ماده سیزده مبحث دوم مقررات ملی مهندسان ناظر را مکلف کرده است تنها بر ساختمان‌ هایی نظارت کنند که توسط مجریان ذیصلاح احداث می گردد. به این ترتیب سازمان نظام مهندسی ساختمان می ‌تواند اقدامات حقوقی و اداری لازم در جهت منع مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی ساخت‌و‌ساز را به انجام رساند. وزارت راه و شهرسازی نیز طبق ماده سی و پنج قانون نظام مهندسی مسوولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان را به عهده دارد. از این رو بر این وزارتخانه است تا پیگیر انجام وظایف شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان در رعایت مقررات ملی باشد. امید است توسط مدیران جدید نظام ساخت‌و‌ساز بالاخص شهردار شهرساز که سابقه معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی را در کارنامه دارد و افزایش تاب‌آوری شهر مقابل زمین لرزه را از اهم برنامه‌های خود اعلام کرده، اقدامات اساسی نسبت به اجرای ظرفیت ‌ها و ضوابط موجود در جهت ارتقای کیفیت ساختمان ‌ها انجام گیرد.

منبع: اکو فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی معماري(اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ آذر ۹۷
1164 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0