پیشنهاد جدید مجلسیها به وزیر راه؛ افزایش سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی پیشنهاد جدید مجلسیها به وزیر راه؛ افزایش سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی

پیشنهاد جدید مجلسیها به وزیر راه؛ افزایش سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی

پیشنهاد جدید مجلسیها به وزیر راه؛ افزایش سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی ، صادر شد. منتخبین شورای مرکزی دوره نهم نظام مهندسی ساختمان این روزها منتظر هستند تا توسط رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی تعیین و معرفی گردند

کد خبر: 010230002 تاریخ انتشار: جمعه ۳۰ اردیبهشت ۰۱ - ۲:۰۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پیشنهاد جدید مجلسیها به وزیر راه؛ افزایش سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی ، صادر شد. منتخبین شورای مرکزی دوره نهم نظام مهندسی ساختمان این روزها منتظر هستند تا توسط رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی تعیین و معرفی گردند

پیشنهاد جدید مجلسیها به وزیر راه؛ افزایش سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی

پیشنهاد جدید مجلسیها به وزیر راه؛ افزایش سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی
عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد؛
پیشنهاد جدید مجلسیها به وزیر راه؛ افزایش سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی
شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه چرا تا به حال برای تعیین سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی قانونی وضع نشده اظهار داشت: باید در اصلاح این قانون نسخه مکتوبی ارائه گردد.
منتخبین شورای مرکزی دوره نهم نظام مهندسی ساختمان این روزها منتظر هستند تا توسط رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی تعیین و معرفی گردند.
ولی نکته ای که این روزها به یک چالش اساسی برای سازمان نظام مهندسی کشور و به خصوص سازمان نظام مهندسی تهران تبدیل شده است بحث تعیین سهم اعضای نظام مهندسی ساختمان تهران در شورای مرکزی است. موضوعی که بنظر به واقعیت و حق نیز نزدیک است.
این روزها و همان‌طور که بحث آن بیان شده و ظاهرا هم جدی است تعیین یک نفر از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و معرفی و انتخاب آن از سوی وزیر راه و شهرسازی در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان است.
ولی کمی برگردیم به عقب یعنی روزی که انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد. آن طور که در نتیجه رای گیری مجازی بیست و ‌دوم اردی‌بهشت ماه امسال به دست آمد این بود که از نود و پنج داوطلب حاضر در انتخابات، شصت و چهار نفر انتخاب شدند و بر مبنای قانون این شصت و چهار نفر به وزیر راه و شهرسازی معرفی شدند تا از بین آنها بیست و پنج عضو اصلی و هفت عضو علی البدل بعنوان اعضای نهمین شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای مدت ۳ سال انتخاب شوند.
اما آن طور که در خبرها آمده و مورد تایید برخی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان رسیده است این است که شکل گیری ترکیب سی و دو نفره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان باید به نحوی باشد که تجلی پارلمان مهندسان ساختمان کشور باشد.
همانطور که قانون‌گذار در ماده دوازده نص صریح قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب مجلس تاکید کرده تعداد اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان ها بین پنج تا بیست و پنج نفر متناسب با تعداد اعضا به تفکیک هر استان خواهد بود.
البته استان تهران به دلیل برخورداری از یک چهارم اعضای مهندسان ساختمان کشور یعنی صد و سی هزار عضو از ترکیب ببست و پنج عضو هیات مدیره برخوردار است.
نکته ای که مهم است این است که در هشت دوره اخیر شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان همواره سه تا چهار عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان از استان تهران بوده است اما این بار ظاهرا قرار بر این است که از هر استان یک‌ نماینده به نمایندگی از هر استانی در شورای مرکزی حضور داشته باشد و این بدین معنا است که انتخاب و تعیین اعضای شورای مرکزی بر مبنای جمعیت، تعداد دارای عضو (در تهران صد و سی هزار عضو رتبه نخست در کشور) و حتی حجم ساخت و سازها نخواهد بود.
در این زمینه که چرا مجلس به این موضوع ورود نمی کند با «اقبال شاکری» عضو کمیسیون عمران و عضو ناظر انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفتگویی انجام داده ایم که با هم می خوانیم:
در هشت دوره انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور همواره سه تا چهار عضو شورای مرکزی از نظام مهندسی ساختمان استان تهران بودند. به هر حال یک چهارم ساخت و ساز کشور در تهران صورت میگیرد. اما میبینیم که از تهران یک نماینده در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان حضور خواهد داشت. در حالی که اصل شصت و چهار قانون اساسی خوذ نمایندگان مجلس هم طبق جمعیت بیشتر، در مجلس حضور دارند؟
در مجلس برای این موضوع جمعیت قانون داریم. یعنی برای هر دویست هزار نفر جمعیت ، یک نماینده. اما انتخاب ببست و پنج عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان متاسفانه هیچ دستورالعملی در مورد جمعیت لحاظ نشده است.
آیا بعنوان نماینده مجلس از این موضوع حمایت میکنید که باید بحث جمعیت عضو در نظام مهندسی در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان لحاظ و قانونی شود؟
نه نمی توانیم دخالت کنیم. چون قانون گفته است که ۲ برابر منتخبین را به وزیر راه معرفی کنید و وزیر راه ببست و پنج نفر را انتخاب و معرفی کند. وزیر میتواند برای خود ضابطه ای در این خصوص داشته باشد. اما ما نمایندگان مجلس میتوانیم راهنمایی کنیم و پیشنهاداتی ارائه کنیم. ولی قانون به وزیر راه اختیار داده است از این جهت است که بطور کل همه انتخاب شدن این ببست و پنج نفر در اختیار وزیر است. دوره قبل هم همین‌طور بود و وزیر دو سه بار تغییر داد.
اگر بخواهید به وزیر راه و شهرسازی بطور مشخص پیشنهادی در این خصوص بدهید چه پیشنهادی ارائه خواهید کرد؟

اگر بخواهیم پیشنهادی ارائه کنیم میگوییم به گونه ای انتخاب کند که بشود از آن دفاع کرد و به نفع سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد. االبته اگر وارد ملاک بالا بودن تعداد جمعیت عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان شویم ، برخی اعلام میکنند که چون ما پنج نماینده داشتیم پس باید ۲۵ نماینده داشته باشیم. یعنی ۳ تا از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان باید برای آنها باشد.
به هر حال صد و سی هزار نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است و باید سه تا چهار در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور باشند؟
بله درست است. در قانونهایی که اصلاح شده همین معیارهایی که برای تعداد حضور سه تا چهار نفر از تهران در شورای مرکزی می فرمایید دیده شده است. در انتخاب اعضای هیات مدیره به همین موضوع اشاره شده است. بهمین علت است که برای تهران ببست و پنج عضو است و برخی استان ها ۵ و برخی استان ها هفت نفر است.
به هر حال وقتی تعداد اعضای نظام مهندسی ساختمان استان تهران زیاد است باید تعداد اعضای حاضر در شورای مرکزی سه تا چهار نفر باشد؟
بله این مطلب شما صحیح است. به نکته خوبی اشاره کردید. باید در اصلاح قانون به این نکته دقت کنیم و اگر این موضوع بصورت مکتوب و متن در اختیار مجلس قرار بگیرد حتما در مورد آن ورود میکنیم. ما هر چقدر بتوانیم تصمیم گیری ها را در هر موردی که بیشتر می شود ضابطه مند کنیم، حجم تصمیم گیری ها بالا میرود و این اقدام به نفع اعضای آن سازمان است. چرا که اگر همه موارد بر عهده یک نفر گذاشته شود معمولا دچار مشکل می شویم.
اینکه می فرمایید یک متن مکتوب ارائه کنید منظورتان چه متنی است؟
پیشنهاد کنید که من چگونه قانون را در انتخاب و تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در شورای مرکزی اصلاح کنم.
حتی خود اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان هم میتوانند در این خصوص پیشنهاداتی بدهند. اما پرسش من این است که چرا تاکنون اقدامی نکرده اند؟
اینکه چرا تاکنون پیشنهادی نداده اند نکته خیلی خوبی است. پس اگر متن اصلاحی و پیشنهادی در اختیار ما گذاشته شود قطعا به نفع سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد شد.
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ اردیبهشت ۰۱
222 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0