ظرفیت‌ های جدید تولید برق ظرفیت‌ های جدید تولید برق در راه است؟

ظرفیت‌ های جدید تولید برق


تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید برق باید به صد هزار مگاوات می ‌رسد که سهم انرژی‌ های نو ۵ هزار مگاوات پیش‌بینی ‌شده است.

کد خبر: 970927003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷ - ۱۱:۱۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی  کشور،آموزش ‌ها و دستورالعمل ‌های بهتر می ‌تواند روند عملیاتی شدن تجدید پذیر‌ها را تسریع کند.
تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید برق باید به صد هزار مگاوات می ‌رسد که سهم انرژی‌ های نو ۵ هزار مگاوات پیش‌بینی ‌شده است.

ظرفیت‌ های جدید تولید برق

ظرفیت‌ های جدید تولید برق

ظرفیت‌ های جدید تولید برق  در راه است؟

یارانه‌ای که به تولید نیرو از انرژی فسیلی داده می‌ شود، تولید برق از تجدید پذیرها با چالش جدی مواجه می ‌کند، ساختار کلی کشور نیز روند حرکت به سمت استفاده از انرژی ‌های نو را کند کرده است از جمله آن ساختمانهایی که تمهیدات نگهداشت انرژی، نصب و قرار گرفتن تجهیزات انرژی ‌های تجدید پذیر در آن وجود ندارد. ضرورت توجه سازمان نظام مهندسی برای گرداوری مقرارت لازم و جدی گرفتن مبحث نوزده و آموزش می ‌تواند روند حرکت بسوی زندگی پاک را تسهیل کند.

تفاوت عملکرد صد و هشتاد درجه‌ای ایران
عباس رحیمی، مجری پروژه‌ های برق خورشیدی با اشاره به پیشرفت کشورهای جهان در استفاده از انرژی تجدید پذیر، بیان کرد: عملکرد ایران صد و هشتاد درجه با عملکرد کشورهای جهان در تولید نیرو متفاوت است. در زمینه تولید و استفاده از انرژی‌ های تجدیدپذیر با هیچ کشوری قابل مقایسه نیستیم چرا که حتی برخی کشورهای آفریقایی که از نظر توسعه در سطح خیلی پایینی هستند، برای تولید برق و نیرو از پنل‌ های خوشیدی استفاده می ‌کنند. در این کشورها پیشرفت بسزایی در این زمینه تولید برق از انرژی ‌های تجدید پذیر شده است.

عقب ماندن از قافله تجدید پذیرها
رحیمی، علت این عقب ماندن در حرکت به سمت تجدید پذیر‌ها را نرخ انرژی‌ های فسیلی در کشور ذکر کرد و اینگونه توضیح داد: در ایران برق از انرژی فسیلی تامین می ‌شود و با توجه به فراوانی انرژی فسیلی در کشور در این روند هم به تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده برق یارانه داده می‌ شود، مبلغی که مصرف ‌کنندگان ایرانی برای خرید برق پرداخت می‌ کنند قابل مقایسه با نرم جهانی نیست و این پایین بودن هزینه برق راهی برای حضور انرژی ‌های نو باز نمی ‌گذارد، بهمان ۲ علت که همه می ‌دانند، یارانه دولت و وفور انرژی فسیلی.

تفاوت اصلی در اجزاء و الزامات مهندسی ساخت بنا
مجری پروژه‌ های برق خورشیدی :با عنوان این موضوع که قرار گرفتن در ریل تجدید پذیر‌ها نیازمند دو زیر ساخت است، اظهار داشت: ظرفیت منطقه‌ای بعنوان اولین رکن حرکت به سمت تجدید پذیرها است که موقعیت ایران در این زمینه خیلی عالی است. ایران کشوری است که در بیش تر فصول سال از تابش خورشید برخوردار است و ظرفیت خیلی خوبی در تولید برق از انرژی خورشیدی دارد. زیرساخت دوم این که آیا ساختمان ‌های ما می‌ تواند متصل گردد به این سامانه، نکته‌ای است که سازمان نظام مهندسی باید نسبت به آن توجه بیش تری داشته باشد، آیین نامه هایی در این زمینه وجود دارد باید این سازمان بگونه‌ای رفتار کند تا تمهیدات نصب و قرار گرفتن تجهیزات انرژی‌ های تجدید پذیر در یک ساختمان دیده شود. ساختمانی که در ایران احداث می ‌گردد با ساختمانی که در اروپا احداث می ‌گردد تفاوت ظاهری چندانی ندارد، تفاوت اصلی در اجزاء و الزامات مهندسی ساخت بنا است. الزام به عایق بندی، توجه به تجدید پذیرها از جمله الزامات ساختمان ‌سازی در اروپاست در ایران نیز باید مبحث نوزدهم اجرایی گردد.

کرداوری آیین نامه‌ها و برنامه‌های اجرایی و آموزش داده شود
رحیمی:

در پاسخ به این پرسش که هزینه تجهیز یک واحد مسکونی به تجدید پذیر‌ها چه میزان هزینه دارد، گفت: تجهیز یک واحد مسکونی تا دویست متر در حدود شش میلیون تومان هزینه در بر دارد. این تجهیز می ‌تواند آب گرم یک واحد مسکونی را در طول هفتاد درصد سال تامین می ‌کند. هزینه پنل خورشیدی بسته به کیلو واتی است که نصب می ‌کنند. به ازای هر کیلو وات تولید برق، یک ساختمان می ‌تواند ماهیانه هفتصد هزار تومان درآمد داشته باشد و در تهران قابلیت عملیاتی شدن دارد. اگر هزینه برق را افزایش دهند نصب این پنل‌ ها توجیه اقتصادی دارد.

تجهیزات تجدید پذیر‌ها در کشور تولید می‌ شود؟
مجری پروژه‌های برق خورشیدی در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات تولید انرژی تجدید پذیر را در کشور داریم، خاطر نشان کرد: برخی از تجهیزات در ایران تولید می‌شود و برخی وارداتی است در ارتباط با انرژی خورشیدی بیش از هشتاد درصد تجهیزات پنل ‌های خورشیدی، وارداتی است، ولی هشتاد درصد تجهیزاتی همچون آبگرمکن‌ های خورشیدی در کشور تولید می ‌گردد.

ظرفیت‌ های جدید تولید برق

وی با عنوان این موضوع که سازمان نظام مهندسی دستورالعمل کاملی برای مبحث نوزده ندارد، یاد آور شد: آموزش ‌ها و دستورالعمل ‌های بهتر می ‌تواند روند عملیاتی شدن تجدید پذیر‌ها را تسریع کند.

توجیه مالی تولید نیرو از تجدید پذیرها
رحیمی گفت:

تولید نیرو از انرژی تجدید پذیر باید توجیه مالی داشته باشد، حمایت ‌های دولتی از نیروگاه‌ های برق حرارتی بسیار زیاد است از طرفی سرمایه ‌گذاری و تولید ابزار و تجهیزات باید تولید نیرو از انرژی ‌های تجدیدپذیر شرایط خیلی سختی دارد، سرمایه‌ گذاران به دلار هزینه می ‌کنند و بازگشت سرمایه به ریال است. نوسانات نرخ دلار از جمله مشکلاتی است که تولید‌کنندگان بخش خصوصی را با مشکل مواجه کند و تعطیلی برخی از این شرکت ‌ها نتیجه این موضوع است.

منبع: گسترش نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی نقشه برداري

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آذر ۹۷
977 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0