مقررات جدید ساختمان در راه است / هزار ساختمان بلندمرتبه تهران، مستعد آتش‌سوزی هستند مقررات جدید ساختمان در راه است / هزار ساختمان بلندمرتبه تهران، مستعد آتش‌سوزی هستند

مقررات جدید ساختمان در راه است / هزار ساختمان بلندمرتبه تهران، مستعد آتش‌سوزی هستند

مقررات جدید ساختمان در راه است / هزار ساختمان بلندمرتبه تهران، مستعد آتش‌سوزی هستند ، نظام فنی و اجرایی تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه کل فرایند طراحی و اجرا را بر عهده دارد

کد خبر: 020503005 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ مرداد ۰۲ - ۹:۲۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مقررات جدید ساختمان در راه است / هزار ساختمان بلندمرتبه تهران، مستعد آتش‌سوزی هستند ، نظام فنی و اجرایی تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه کل فرایند طراحی و اجرا را بر عهده دارد

مقررات جدید ساختمان در راه است / هزار ساختمان بلندمرتبه تهران، مستعد آتش‌سوزی هستند

مقررات جدید ساختمان در راه است / هزار ساختمان بلندمرتبه تهران، مستعد آتش‌سوزی هستند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد:
مقررات جدید ساختمان در راه است / هزار ساختمان بلندمرتبه تهران، مستعد آتش‌سوزی هستند
حمزه شکیب با اشاره به فاجعه ریزش ساختمان ناایمن متروپل آبادان و تجربه‌ای که از آن دریافت گردید، از ارائه مقررات پیشنهادی جدید ساختمان به منظور پایین آوردن خسارت‌های مالی و جانی در بلایای طبیعی خبر داد.
وی در نشست خبری (یکشنبه، یکم مرداد) با اشاره به عضویت ششصد هزار نفر در سازمان نظام مهندسی کشور، کل پرسنل سازمان‌های نظام مهندسی را حدود چهار هزار نفر عنوان کرد.
وی ادامه داد: در شورای مرکزی از هر استان یک نماینده حضور دارند و اعضای هیأت مدیره از بین این افراد انتخاب می‌شوند.
مراوده مالی بین ناظر و سازنده حذف می‌گردد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر نقش اساسی سازمان نظام مهندسی در ساخت‌وساز، تصریح کرد: نظام فنی و اجرایی تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه کل فرایند طراحی و اجرا را بر عهده دارد، اما در ساخت‌وسازهای بخش خصوصی صرفا اعضای سازمان‌های نظام مهندسی نظارت دارند.
شکیب با اشاره به اینکه مسکن چهل و پنج درصد از هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: سازمان نظام مهندسی در اجرا و ارائه خدمات ساخت و ساز نقش کلیدی دارد.
وی عنوان کرد: طی ۲۷ سالی که از عمر سازمان‌های نظام مهندسی می‌گذرد، فراز و فرودهای زیادی وجود داشته است و در سازمان نظام مهندسی استان تهران از سال ۹۲ مالکان مکلف شدند مبلغی را برای انتخاب ناظر به سازمان پرداخت کنند.
وی با اشاره به ورود جدی به موضوع ارتقای سطح کیفیت ساخت و سازها افزود: در جهت ایجاد وحدت رویه یک سامانه یک‌پارچه تشکیل شد و امیدوار هستیم تا ۱۵ ماه آینده همه ۳۱ استان به یک سامانه واحد متصل شوند که در حوزه‌های اجرا، خدمات نظام مهندسی، انتخاب ناظر، شفایت و کل فرایندها امور بدون مداخله صورت گیرد؛ به عنوان مثال، دیگر هیچ مراوده مالی بین ناظر و سازنده شکل نخواهد گرفت و یک گام مهم در ارتقای کیفیت ساخت و ساز است.
مقررات جدید در راه است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به استفاده از تجربه فاجعه ساختمان متروپل آبادان هم افزود: رویکردهای ما یکسری رویکردهای جهانی است و به این سمت می‌رویم که علاوه بر جلوگیری از خسارت جانی به عنوان اولویت، خسارت‌های مالی هم به حداقل برسد.
شکیب گفت: ما در حال رایزنی هستیم تا در فرآیند اجرای پروژه نهضت ملی مسکن طراحی‌ها به گونه‌ای باشد که در زلزله‌های نادر احتمالی، خسارت‌های مالی به حداقل برسد و پیشنهادات خود در این رابطه را در قالب مقررات جدید ملی ساختمان به حاکمیت ارائه دادیم.
عمر پایین ساختمان‌ها در ایران
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه افزایش عمر مفید ساختمان، پارامترهای مختلف دارد که بخشی از آن به سازمان‌های نظام مهندسی برمی‌گردد، افزود: بخشی از این به موضوع شهرداری‌ها برمی‌گردد که افق طرح‌های تفصیلی یک ثبات داشته باشد.
شکیب، عمر مفید ساختمان در دنیا را بین ۷۵ تا ۱۰۰ سال عنوان کرد و افزود: این میزان در ایران بین ۳۰ تا ۴۰ سال است.
الزام نصب برچسب انرژی در ساختمان‌ها از ابتدای ۱۴۰۲
شکیب با بیان اینکه متاسفانه انرژی زیادی در ساخت و سازها صرف می‌شود، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ در قالب مقررات ملی ساختمان تمام ساختمان‌ها ملزم به نصب برچسب انرژی هستند و خریداران هم باید در زمان خرید این مساله را مطالبه کنند.
وی گفت: در صورتی پایان‌کار ساختمان صادر می‌شود که از حداقل شرایط مطلوب از نظر مصرف انرژی برخوردار باشد؛ در غیر این صورت مهندس ناظر برگ سبز را صادر نخواهد کرد.
وظیفه سازمان‌ نظام مهندسی، ممیزی ساختمان‌های ناایمن نیست
در ادامه این نشست، شکیب به ساختمان‌های ناایمن و نحوه نظارت سازمان نظام مهندسی بر این ساختمان‌ها اشاره کرد و افزود: وظیفه ما به هیچ وجه ممیزی نیست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: در فرآیند طراحی تا اجرا، سازنده مکلف است مجری و ناظر را انتخاب کند. مرحله بعد از زمان بهره‌برداری تا پایان عمر مفید است که باید ضوابط مقررات نگه‌داشت علمی را اجرایی کنند که متاسفانه با وجود الزام از سال ۹۲ تاکنون این موضوع رعایت نشده است.
شکیب افزود: اگر فاز نگهداشت علمی رعایت می‌شد، ما حادثه پلاسکو را نداشتیم.
هزار ساختمان بالای دوازده طبقه در شهر تهران مستعد حریق هستند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه با بیان اینکه «هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در شهر تهران مستعد حریق هستند»، گفت: پیشنهاد دادیم تا نقشه‌های سه‌بعدی و سایر الزامات در اختیار آتش‌نشانی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه از دانش ششصد هزار عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استفاده نمی‌شود و صرفا محدود به استفاده از امضای آنها شده است.
شکیب با بیان اینکه پروانه ساختمانی حداکثر باید طی دو هفته صادر شود، گفت: اگر بیش از این میزان زمان ببرد، سازمان نظام مهندسی مسئولیتی در قبال ضوابط کنترلی ندارد.
نرخ‌های فعلی ساخت و ساز، نصف قیمت واقعی است
وی هم‌چنین در مورد تعرفه‌های جدید ساخت و ساز، افزود: تعرفه‌ها طبق فرمول مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان محاسبه می‌گردند که در حال تغییر مبانی تعیین تعرفه هستیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: هزینه ساخت برای واحدهای یک طبقه ۵ میلیون تومان و تا بالای ۱۶ طبقه ۱۰ میلیون تومان است. این در حالی است که حداقل هزینه ساخت، ۱۰ میلیون تومان و برای ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان است؛ بنابراین نرخ‌های ابلاغ‌شده حدودا نصف قیمت‌های واقعی است.
وی در خاتمه افزود: به‌روزرسانی مبحث ۲۲ یک الزام دارد؛ آن‌هم الزام سازنده به پرداخت هزینه نگهداشت است. این الزام هم نیازمند ورود قوه قضائیه، مجلس و شهرداری‌ها است.
منبع: اکو ایران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ مرداد ۰۲
85 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0