رویکرد جدید نظام مهندسی برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت رویکرد جدید نظام مهندسی برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت

رویکرد جدید نظام مهندسی برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت

رویکرد جدید نظام مهندسی برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت ، در زلزله سر پل ذهاب مشکل ساختمان‌ ها این بود که سقف‌ها فرو نریخت اما میانقاب‌ها ریزش کرد

کد خبر: 001211001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ اسفند ۰۰ - ۱۰:۵۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رویکرد جدید نظام مهندسی برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت ، در زلزله سر پل ذهاب مشکل ساختمان‌ ها این بود که سقف‌ها فرو نریخت اما میانقاب‌ها ریزش کرد

رویکرد جدید نظام مهندسی برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت

رویکرد جدید نظام مهندسی برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد؛
رویکرد جدید نظام مهندسی برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت
رئیس نظام مهندسی کشور اظهار داشت: رویکرد جدید این سازمان برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت، طراحی ساختمان بر اساس صلبیت و انعطاف پذیری است.
حمزه شکیب در مورد رویکرد سازمان نظام مهندسی کشور برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی کیفیت به ویژه در حوزه مسکن، گفت: طراحی جدیدی را پیشنهاد و ارائه داده‌ایم که اگر مورد موافقت قرار گیرد و اجرا گردد، دیگر تخریب و تحمیل خسارت مالی زیاد به مردم را شاهد نخواهیم بود.
شکیب ادامه داد: در زلزله سر پل ذهاب مشکل ساختمان‌ ها این بود که سقف‌ها فرو نریخت اما میانقاب‌ها ریزش کرد و به هفتاد درصد ارزش ساختمان خسارت وارد شد.
وی ادامه داد: رویکرد جدیدی که پیشنهاد داده‌ایم طبق علم و دانش و نیز طراحی طبق عملکرد است در حالی که در گذشته طراحی براساس شکل پذیری ساختمان بود اما در رویکرد جدید طراحی طبق صلبیت و انعطاف پذیری ساختمان است که جابه جایی کم می ‌شود و میانقاب ‌ها نمی‌ریزد.
وی عنوان کرد: این پیشنهاد اگر به مرحله اجرا برسد، درصد کمی هزینه‌های ساخت افزایش می ‌یابد اما بی تردید فایده آن در بلندمدت بیش از هزینه است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ضمن تاکید بر سبک‌سازی و در عین حال رعایت مبحث نوزدهم ساختمان‌ ها، در مورد نظارت و جلوگیری از زدوبندها بین مهندسان و مالکان ساختمان‌ها افزود: تصمیماتی مد نظر داریم که در این حوزه مشکلاتمان را در این حوزه کاهش دهد.
وی تصریح کرد: در کشورمان زلزله زیاد به وقوع می‌پیوندد و هر ده سال یک‌بار وقوع زلزله شدیدی را شاهد هستیم اما وقتی روند را می‌بینید، درمی یابید که کیفیت ساخت و سازها افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: با وجود این، در هر صنفی موارد اینچنینی را شاهد هستیم که ما نیز با برنامه ریزی تلاش می‌کنیم این مشکلات به حداقل برسد و در استان‌ ها شمار بازرسان را افزایش خواهیم داد تا بر عملکرد مهندسان ناظر، نظارت کنند.
شکیب گفت: در حال حاضر تعرفه‌هایی که برای مهندسان تعریف شده واقعاً ناچیز است زیرا مهندسان هم حضور فیزیکی و هم مسئولیت دارند که تا پایان عمر ساختمان با آنهاست در حالی که حق الزحمه آنان ناچیز است و شاید یکی از علل ایرادات و اشکالات نیز همین امر باشد.
وی با بیان اینکه پایان کار ساختمان منوط به سازمان مهندسی نیست، گفت: این می ‌تواند مشکلاتی باشد که مالکان با شهرداری‌ ها دارند قاعدتاً وقتی مالک نقشه ساختمان را دریافت می‌کند آن نقشه باید اجرا گردد.
وی ادامه داد: ناظران نظام مهندسی از وضعیت ساختمان بازدید و گزارش می ‌کنند که برای مثال در ساخت تخلف شده است، شهرداری باید همان زمان کار ساخت را متوقف کند زیرا ادامه کار منجر به یک نبود تطابق با نقشه قبلی می‌ شود و مالک نمی‌ تواند پایان کار ساختمان را بگیرد؛ ما باید در لحظه نظارت و کنترل داشته باشیم تا شهرداری تکالیف خود را انجام دهد.
منبع: خبرگزاری مهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ اسفند ۰۰
307 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0