غفلت نظام مهندسی در نظارت بر تعهدات مهندسین
با گذشت بیش از 2 دهه از شروع بکار سازمان های نظام مهندسی، اگرچه این نهاد تخصصی نقش موثری در بهبود وضعیت ساخت و سازها داشته، ولی کماکان با چالش های بسیاری در مسیر عمل به تکالیف قانونی خود روبرو است.
به گزارش اخبار نظام مهندسی، با گذشت بیش از ۲ دهه از شروع بکار سازمان های نظام مهندسی، اگرچه این نهاد تخصصی نقش موثری در بهبود وضعیت ساخت و سازها داشته، ولی کماکان با چالش های بسیاری در مسیر عمل به تکالیف قانونی خود روبرو است.غفلت نظام مهندسی در نظارت بر تعهدات مهندسین
غفلت نظام مهندسی در نظارت بر تعهدات مهندسین
در همین راستا مسئولین نظام مهندسی با انتقاد از این که این سازمان ها قدرت اجرایی لازم را ندارند، معتقد هستند: نظام مهندسی برای اجرای قوانین و ترویج مقررات ملی ساختمان، باید پشت در اتاق مسئولین سایر ادارات بنشینند.
منفعت سازندگان، مقاومت در مقابل اجرای قانون و مقررات است
در همین رابطه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به تحولات ساختمان سازی پس از تاسیس نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: با بررسی و مقایسه وضعیت ساختمان های موجود و ساختمانهایی که پیش از شکل گیری این سازمان ساخته شدهاند، این تغییرات چشم گیر و قابل مشاهده است.
غلام رضا نامورچی گفت: قسمت عمده این تغییرات به عملکرد سازمان های نظام مهندسی در بحث تنسیق امور مهندسین و رعایت مقررات ملی و بحث بکارگیری سازندگان ذیصلاح و کنترل عملکرد و ارزیابی ساخت و ساز برمیگردد.
نامورچی عنوان کرد: هرچند عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان در حد ایده آلی نبوده، ولی مشخص است که به نسبت قبل خیلی خوب بوده و این امر بخوبی در حوزه ساخت و ساز قابل مشاهده است. منتهی مشکلاتی در راه عملیاتی کردن قوانین سازمان نظام مهندسی وجود دارد که اگر این مشکلات حل شود؛ میتوان انتظار داشت که از این سازمان ها عملکرد بهتری را مشاهده کنیم.
وی ادامه داد: در اینصورت سازمان های نظام مهندسی می توانند با ارتقای جایگاه خود در صنعت ساخت و ساز به اهداف ایده آل خود که جزو اهداف این سازمان ها است، دست پیدا کنند.
نامورچی در عین حال با اشاره به ضعف های موجود در مسیر این سازمان ها افزود: بحث عمده این است که عوامل ساختمانی همچون یک زنجیره بهم متصل هستند که تنها قسمتی از آن ها مربوط به سازمان های نظام مهندسی است و عدم تعامل بین این سازمان ها و نهادهای موثر و مرتبط از عللی است که سبب می شود تا نتیجه مورد انتظار حاصل نگردد.
وی، هم چنین با اشاره به این که سازمان های نظام مهندسی قدرت اجرایی لازم را ندارند تصریح کرد: این سازمان ها برای این که بتوانند قوانین را اجرایی کنند و مقررات ملی ساختمان را ترویج دهند، قدرت اجرایی لازم را ندارند و باید پشت در اتاق مسئولین سایر ادارات بنشینند تا بتوانند قوانین را اجرایی کنند. این چالش سبب شده که در اجرا و عمل به تکالیف سازمان نظام مهندسی که قانون گذار تصویب کرده، دچار مشکل گردند.
این مسئول با اشاره به سومین چالش در این زمینه تاکید کرد: عامل سوم حضور و فعالیت تعدادی از افراد در صنعت ساختمان بعنوان سازندگانی است که خود بهره برداران واقعی ساختمان نیستند و منفعت آن ها در اینست که در قبال اجرایی شدن قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان مقاومت کنند. لذا مسائل مذکور سبب شده تا سازمان ها نتوانند بصورت ایده آل بوظایف خود عمل کنند.
غفلت نظام مهندسی در نظارت بر تعهدات مهندسین
همکاری مراجع ذی ربط، لازمه تحقق اهداف نظام مهندسی
در عین حال ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به جایگاه این سازمان در بخش ساخت و ساز افزود: یکی از اهداف قانون نظام مهندسی، تامین آسایش و رفاه مردم است و در این فرآیند هدف مورد نظر قانون نظام مهندسی، تامین رفاه و آسایش با صرفه اقتصادی است.
احمد خورشیدی گفت: این رویکرد در قانون دیده شده و با روند فعلی، میتوانیم بگوییم که به این سمت پیش میرویم و در مسیر بهبود وضعیت صنعت ساختمان در مقایسه با گذشته، فاصله بیشتری گرفته ایم.
خورشیدی ادامه داد: با نگاهی به شرایط فعلی دسترسی ها، ساختمان های مسکونی و تجاری، بیمارستان ها و مدارس، می بینیم که ضوابط ایمنی و از همه مهم تر مبانی مورد تاکید قانون یعنی تامین رفاه، آسایش و امنیت ساکنان و بهره برداران ساختمانها مورد توجه قرار میگیرد و همه این موارد متحول شده است.
وی، هم چنین سازمان نظام مهندسی را یکی از تخصصی ترین سازمان ها و تشکل های حرفه ای و یکی از بزرگ ترین آن ها دانست که بصورت تخصصی در بخش ساخت وساز ورود کرده است و عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی با ارائه پیشنهادات سازنده و همکاری در گرداوری مباحث مقررات ملی و حضور در نشست های تخصصی سازمان با دیگر متولیان امر ساخت و ساز در صنعت ساختمان کشور، نقش خود را بخوبی ایفا می کند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویر احمد، هم چنین تخصصی شدن بحث مجریان ذی صلاح در مراحل اجرا طراحی، نظارت و اجرا را در کل کشور الزامی دانست و خاطر نشان کرد: اگر مجریان ذی صلاح بطور جدی اجرایی گردد، به یقین آینده روشن تری را پیش روی سازمان نظام مهندسی می بینیم و کیفیت ساخت و سازها بهبود می یابد.
خورشیدی، در ادامه سخنان خود یاد آور شد: ما خوش بین هستیم و امیدوار هستیم با ادامه این روند و ایجاد زمینه های بهتر توسط مراجع همکار و دستگاه های متولی ازجمله وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و… زمینه برای حضور بهتر و تخصصی تر این مجموعه متخصص فراهم گردد تا هدف قانون نظام مهندسی یعنی تامین رفاه و امنیت و بستر اقتصادی خوب برای بهره برداران، محقق گردد.
غفلت از نظارت بر تعهدات مهندسین، ضعف نظام مهندسی
هم چنین ریاست سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهار محال و بختیاری با اشاره به گذشت بیش از دو دهه از قانون نظام مهندسی و فعالیت سازمان نظام مهندسی اضافه کرد: این سازمان در طول این مدت توانسته خدمات گسترده ای در امر ساخت و ساز در کل کشور ارائه کند.
سیامک مشرف گفت: اما متاسفانه غفلت از بعضی موارد توسط سازمان نظام مهندسی و سهل انگاری هایی که در امر نظارت بر اجرای صحیح قانون داشته اند، سبب شده که انگیزه بازنگری در قانون نظام مهندسی در دولت مردان بوجود بیاید و این امر الزامی است.
مشرف ادامه داد: در کشورهای دیگر و ازجمله کشور ما لازم است که نقاط مثبت و منفی هر قانونی هرچند وقت یک بار مورد بازنگری قرار بگیرد تا نقاط ضعف قانون رفع گردد. در سازمان نظام مهندسی هم هرچه جلوتر رفته ایم، در نظر گرفتن حجم کار و وظایفی که توسط دولت و مردم بر بدنه این سازمان تزریق شده، سبب شده تا وظایف خود را آن طور که باید پاسخ گو باشیم.
وی، هم چنین با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی صرفا یک نهاد تخصصی، فنی و حرفه ای است که باید به امر طراحی و نظارت و اجرا بپردازد، گفت: در برخی از موارد متاسفانه این وظایف بخوبی دیده نشده و سازمان نظام مهندسی بیش تر حالت یک بنگاه اقتصادی را داشته، درصورتیکه بر اساس قانون، فعالیت بنگاه اقتصادی ارتباطی به سازمان های نظام مهندسی ندارد.
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی چهار محال و بختیاری مسئله نظارت و اجرا را یکی از موارد خیلی مهم در صنعت ساختمان دانست که طی یک دهه گذشته کم رنگ دیده شده است و تصریح کرد: با توجه به حجم عمده وظایف دولتی، طبق اصل چهل و چهار دولت تلاش کرده تا وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کند و بهترین نهاد برای واگذاری مسائل فنی در صنعت ساختمان، سازمان های نظام مهندسی است.
وی هم چنین افزود: با در نظر گرفتن اعضای این سازمان در کشور که به حدود چهارصد و پنجاه هزار نفر مهندسی میرسد، این جمعیت می توانند به بهترین نحو خدمات لازم را ارائه کنند و دولت هم با شناسایی این ظرفیت، اقدام به این کار کرده است و ما در بخش های مختلف گاز، آب، برق، فاضلاب و موارد متعدد دیگر، وظایفی را قبول و برای مهندسین خود ایجاد شغل کرده ایم.
مشرف ادامه داد: با این حال ما نیامده ایم بطور دقیق نظارت کنیم که آیا مهندسین ما توانسته اند تعهدات خود را به بهترین وجه انجام دهند یا خیر و این غفلتی بوده که سازمان های نظام مهندسی و مسئولین نظام مهندسی داشته اند. ولی در کنار این مسئله، دولت ها هم به موقع اقدام نکردهاند و اگر هم اقدامی انجام شده، این نواقص بصورت اصولی رفع نگردیده است.
مشرف با انتقاد از این روند گفت: اکنون دولت هم درصدد است تا اکثر وظایفی را که بر اساس قانون در سازمان های نظام مهندسی دیده شده، به بخش های دیگر مثل شهرداری ها محول کند. در حالیکه زیرساخت ها در شهرداری ها، بخوبی تعریف نشده و هنوز پیکره فنی و تخصصی لازم در شهرداری ها بوجود نیامده است. لذا اگر کنترل ساخت و ساز در شهرهای بالای دویست هزار نفر به شهرداری ها محول گردد و سازمان های نظام مهندسی صرفا کار طراحی را انجام دهند، ضربه بزرگی بر بخش ساخت و ساز و نظارت و اجرا است.
وی اظهار داشت: سازمان های نظام مهندسی، دولت و شهرداری ها، باید تصمیمی را بگیرند که لازمه کار است و در این برهه خیلی حساس که از حیات سازمان های نظام مهندسی قرار داریم، اگر قرار است وظایف سازمان نظام مهندسی به دستگاه های دیگر منتقل گردد، بهتر است این کار به مرور زمان و بعد از بازنگری قانون انجام گردد.
وی مطرح کرد: در بازنگری قانون هم باید حتما نظرات کارشناسی از سازمان های نظام مهندسی گرفته شود و این سازمان را در تصمیم ها دخالت بدهند تا آینده خوبی را در صنعت ساختمان داشته باشیم. بهترین مکان برای این منظور شورای مرکزی است که عصاره سازمان های نظام مهندسی در ترکیب این شورا وجود دارد.
منبع : سازه نیوز
مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی
اطلاعات عمومی تاسیسات برقی و الزامات آن، مراجع علمی و فنی معتبر