نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی

نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی

نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی ،  ۱۹ مرداد ماه در هتل پردیسان مشهد با حضور هیات رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار گردید

کد خبر: 020527009 تاریخ انتشار: جمعه ۲۷ مرداد ۰۲ - ۱:۲۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی ،  ۱۹ مرداد ماه در هتل پردیسان مشهد با حضور هیات رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار گردید

نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی

نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی
نشست ملی نقشه ‌برداری ۱۹ مرداد ماه در هتل پردیسان مشهد برگزار گردید
نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی، هیات رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، اعضای نقشه‌بردار هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و هم‌چنین کمیته تخصصی نقشه‌برداری نظام مهندسی ساختمان کشور به میزبانی سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی برگزار گردید.
در این نشست که ۱۹ مرداد ماه در هتل پردیسان مشهد برگزار گردید، داوود دانشگر، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی به عنوان سخنران اول مراسم، نقشه‌برداری را به عنوان رشته ای مهم از هفت رشته اصلی دانست که جای توجه و اهمیت بیشتری در سازمان دارد و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.
دانشگر ادامه داد: از دستور کارهایی که به آن خواهیم پرداخت واقعی کردن تعرفه‌های مهندسی است.
وی گفت: در مورد رسیدگی به وضعیت مهندسان نقشه‌بردار، بررسی دقیق‌تر شرح خدمات مهندسان و تفکیک گروه‌های ساختمانی برای رشته‌های مختلف پیش نیاز است که این موضوع مغفول مانده است.
سعید یزدانی، ۴ اولویت حوزه نقشه برداری ساختمان را اعلام کرد و خواستار همکاری همه نهادهای ذی ربط جهت تسریع در اجرایی شدن آن شد.
وی با عنوان اینکه براساس ماده ۳۳ قانون مباحث مقررات ملی ساختمان، باید هر ۳ سال مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: اگر مبحث نقشه برداری در زمان مقرر از سوی دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ابلاغ می شد، در حال حاضر باید در انتظار اعلام ویرایش ششم آن بودیم، ولی متاسفانه دفتر مذکور با وجود اینکه حدود دو دهه از ارائه پیش‌نویس مبحث مذکور توسط شورای مرکزی می گذرد تاکنون به تکلیف قانونی خود عمل نکرده است و این موضوع موجب صدمات جبران ناپذیری به صنعت ساختمان کشور شده است.
رئیس گروه تخصصی نقشه برداری شورای مرکزی گفت: وزیر راه وشهرسازی موافقت خود را با اعطای صلاحیت اجرای نقشه برداری اعلام کرده و شرح خدمات صلاحیت اجرا مذکور، توسط گروه تخصصی نقشه برداری تصویب و به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است، در همین راستا خواهان تسریع در ابلاغ این شرح خدمات هستیم.
به گفته وی، وزرات راه وشهرسازی به موجب ماده ۳۵ مقررات ملی ساختمان مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها و طرح های شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است، را بر عهده دارد، خواستار پی گیری این موضوع شد که چرا نظارت نقشه برداری در برخی از کلان شهرهای کشور از جمله تهران و اصفهان اجرایی نشده و این موضوع مشکلات فنی – حقوقی در فرآیند ساخت و ساز این مناطق را به دنبال داشته است.
یزدانی با تاکید بر اینکه تفاهم نامه جهار جانبه بین وزرات کشور، راه و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و نظام مهندسی ساختمان در زمینه تهیه نقشه های پایه جهت صدور پروانه و نقشه تک خطی حدنگار برای صدور پایان کار، باید پی‌گیری گردد، گفت: به موجب ماده ۲۰ قانون جهش تولید، دستگاه های ذی ربط در فرآیند ساخت و ساز، موظف به تسهیل فرآیند یاد شده هستند که مکاتبات لازم از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شده و امید است در آینده نزدیک این امر اجرایی گردد.
حسین بشیر، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران این نشست، بیان کرد: امسال چندین نشست تخصصی و ۲ نشست ملی با عناوین متروپل و بلند مرتبه‌سازی داشتیم و نشست اخیر اولین نشست تخصصی در رشته‌های هفت‌گانه است.
بشیر با بیان اینکه حدود هشتصد نقشه بردار عضو در خراسان رضوی فعال هستند، افزود: حدود ۴۵۰ نفر از این تعداد دارای پروانه هستند.
مسعود دباغ، عضو نقشه‌بردار هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان نیز افزود: برگزاری این نشست در استان خراسان رضوی پیرو تصمیم گروه تخصصی نقشه برداری شورای مرکزی جهت برگزاری جلسات گروه به صورت فصلی در هر استان بوده که شهر مشهد مقدس میزبان نخستین دور از این جلسات است.
وی با بیان اینکه در این نشست مسائل کلی مربوط به رشته نقشه‌برداری مطرح گردید، گفت: یکی از مسائل مهم این نشست، تاکید بر ابلاغ مبحث نقشه‌برداری است. تاکنون مباحث پنج رشته در مقررات ملی ساختمان تایید و ابلاغ شده است اما مباحث دو رشته نقشه‌برداری و شهرسازی هنوز ابلاغ نشده است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم‌چنین افزود: صلاحیت و ظرفیت مهندسان نقشه‌بردار موضوع مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود. البته با اینکه این موضوع در خراسان رضوی مشخص شده و سازمان استان طبق دیگر رشته‌ها، صلاحیت‌ها را تعیین کرده است اما هنوز در قانون نیامده است.

هم چنین ۴ شنبه ۱۸ مرداد ماه نیز جلسه مشترک گروه تخصصی نقشه برداری شورای مرکزی و کمیسیون تخصصی نقشه برداری نظام مهندسی استان خراسان رضوی در محل هتل پردیسان مشهد برگزار گردید. در این جلسه ضمن بیان تجربیات استان خراسان رضوی در اجرای قانون حدنگار و خدمات مهندسی نقشه برداری در مورد مبحث نقشه برداری مقررات ملی ساختمان بحث و رایزنی شد.
قابل ذکر است سازمان نظام مهندسی البرز با همکاری انجمن نقشه برداران این استان، از سازمانهای پیشرو در زمینه اجرای خدمات نقشه برداری در سطح کشور است.
مهندسان غفور نصیرپور دبیر سازمان؛ رضا صدیقی عضو هیات مدیره، کامبیز بنابی مدیر واحد نقشه برداری و بهرنگ محمدی خزانه دار سازمان نظام مهندسی البرز در این نشست حاضر بودند.
این نشست تخصصی با قرائت بیانیه ای در ۵ بند، روز پنج‌شنبه ۱۹ مرداد به کار خود خاتمه داد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ مرداد ۰۲
221 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0