کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در ساختمان و شهرسازی توسط نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در ساختمان و شهرسازی توسط نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در ساختمان و شهرسازی توسط نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ، و با همکاری اداره کل پدافند استانداری خراسان رضوی در روز پنجشنبه 11 آبان ماه برگزار گردید

کد خبر: 020816011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ آبان ۰۲ - ۶:۵۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی ، کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در ساختمان و شهرسازی توسط نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ، و با همکاری اداره کل پدافند استانداری خراسان رضوی در روز پنجشنبه ۱۱ آبان ماه برگزار گردید

کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در ساختمان و شهرسازی توسط نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در ساختمان و شهرسازی توسط نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در ساختمان و شهرسازی

ما نباید حتما منتظر یک حادثه باشیم تا به دنبال حل مشکل برآییم

کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در ساختمان و شهرسازی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و با همکاری اداره کل پدافند استانداری خراسان رضوی در روز پنجشنبه ۱۱ آبان ماه برگزار گردید.

حسین بشیر، ریاست سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی در این همایش با اشاره به اهمیت موضوع بیان کرد: در ابتدا بنده به نیابت از سازمان نظام مهندسی و اعضای هیئت مدیره از برگزارکنندگان این همایش کمال تشکر را دارم. امروز پدافند غیر عامل یکی از مباحثی است که نه تنها در استان ما بلکه در استان‌های دیگر آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است و ما باید حداقل با برگزاری این همایش‌ها اهمیت آن را نشان دهیم.

بشیر با اشاره به اهمیت مباحث ۲۱ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان گفت: باید گفت به مبحث ۲۲ مراقبت از ساختمان‌ها هم به آن شکل ممکن توجهی نشده است. مبحث ۲۲ هم باید به همراه پدافند غیر عامل پیاده‌سازی شود چرا که مراقبت از ساختمان‌ها یک امر پیش‌گیرانه است. ما نباید حتما منتظر یک حادثه باشیم تا به دنبال حل مشکل برآییم. لازم است در این راستا شرکت‌هایی وارد عمل شوند و با هزینه خود ساکنین سالی یک یا دو بار، تمامی موضوعات و چهارچوب‌های یک ساختمان را مورد ارزیابی قرار دهند.

ریاست سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در دوره نهم سازمان نظام مهندسی توجه بسیار خوبی به امر آموزش شده است و ما شاهد همایش‌های بسیار خوبی در سطح کشوری و ملی در همین دوره بودیم.  من جمله متروپول، طراحی بر مبنای عملکرد،همایش برق و شهرسازی، همایش نقشه برداری و …. به عبارتی در یک دوره کوتاه توانستیم  به اندازه چندین سال آموزش رسانی داشته باشیم. شاید دلیل آن باشد که بخش قابل توجهی از اعضای هیئت مدیره از اساتید دانشگاه‌ها هستند.

هاشم جنگی مدیریت محترم پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی در ادامه همایش افزود: هفته پدافند غیبر عامل را خدمت همه عزیزان تبریک می‌گوییم و باید به ویژه از شهرداری کمال تشکررا داشته باشیم و استاندار محترم در جهت برگزاری این همایش همراهی داشتند. ما در استان در هفته پدافند غیرعامل شاهد بیش از ۱۱۰۰ برنامه از جمله آثار فرهنگی و بحث های تخصصی و همایش های مختلف و دوره های آموزشی مختلف بودیم.

جنگی گفت: امروز باید گفت بدون استعلام بخش پدافند غیرعامل هیچ طرحی عملیاتی نخواهد شد که جای تقدیر و تشکر دارد. این خود باعث کاهش آسیب‌پذیری خواهد بود. همانطور که مستحضرید ایران جز ۱۰ کشوری که در بحث بلایای طبیعی آسیب‌پذیر است و استان خراسان رضوی از این موضوع مستثنی نخواهد بود.

وی گفت: موضوع ظرفیت استان خراسان رضوی به ویژه در بحث زیرساخت‌های مهم و حیاتی که دارد و فعالیت‌هایی که در حوزه ساختمانی انجام می‌دهد، مهندسان را برآن می‌دارد که در جهت تامین تمهیدات و کاهش آسیب‌ها در بحث‌های تخصصی و طرح‌های مختلف ارائه دهند.

مدیریت پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی تصریح کرد:بحث مسئولیت خطیر و سنگینی که جامعه مهندسان و نظام مهندسی در استان دارد آن ها را مجاب می‌کند تا اطلاعات  کافی در مبحث ۲۱ ساخت‌وساز و فراگیری آموزش‌های لازم در این حوزه داشته باشند.

جنگی افزود: مهندسین ما باید مسائل پدافندی را در ذات و اصل  پروژه ها پیاده کنند و در طراحی‌ها نیز این موضوع را مد نظر قرار دهند. خواهش بنده این است که با همکاری سازمان نظام مهندسی در کلیه شهرهای استان طرح جامع  پدافند غیر عامل تهیه شده و ابلاغ گردد. از این حیث می‌طلبد که مهندسان محترم از این سند و نوشته‌ها و طرح‌ها و مطالعات استفاده کنند و مورد حمایت قرار دهند.

وی گفت: بحث مهم دیگر موضوع آموزش و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به همه گروه‌هایی است که در نظام مهندسی در حال تلاش هستند. بنده خواهش دارم برنامه سالانه برای این  موضوع گرداوری گردد تا بتوانیم  شاهد اثرات مثبت آن باشیم. پدافند غیرعامل می‌تواند در پیش‌گیری و اهداف آینده‌نگرانه بسیار اثرگذار باشد. امیدوار هستیم روند برگزاری این دوره های آموزشی هر روز بیشتر شود و با تلاش و همت و انسجام مدیران و مهندسان که در چرخه کاهش آسیب‌پذیری قرار بگیریم.

ریاست کمیسیون مدیریت بحران و پدافند غیر عامل سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی نیز در ابتدای این همایش افزود: امروز اهمیت پیاده‌سازی اصول پدافند غیر عامل در موضوع ساختمان و شهرسازی بسیار مهم است. اگر در زمان صلح بیدار و آگاه نباشیم باید در زمان جنگ با حملات و یادآوری‌های دشمن از خواب بیدار شویم. داشتن ضعف در این مسئله می‌تواند در افزایش تلفات ناشی از حوادث بسیار تاثیرگذار باشد.

محمد روحانی گفت: امروزه با افزایش لزوم استفاده از برق باید اشاره کرد که با هر بار قطعی می‌تواند چه آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای ما به بارآورد. این موضوعات  مسائلی هستند که اگر در زمان حال به آن‌ها توجه نداشته باشیم آثاری به بار خواهنند آورد که می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.

ریاست کمیسیون مدیریت بحران و پدافند غیر عامل سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی ادامه داد: در طراحی‌ها اگر مهندسان ما توجه به اثرات و مقررات پدافند غیرعامل داشته باشند خود می‌تواند به کاهش آسیب‌های محتلف به خصوص در زمان جنگ کمک کند. در نظام مهندسی استان در بحث طراحی‌ها پیشنهادات مختلف در حوزه های پدافند غیر عامل بررسی می‌شود و در بحث اجرا هم نظارت های متعدد صورت می‌گیرد.

روحانی افزود: لازم است به خصوص در مشهد که مملو است از ساختمان‌های بزرگ و اماکن عمومی به خصوص برای پیش‌گیری از حوادث مختلف به بررسی و پیاده سازی اقدامات حوزه پدافند غیر عامل ساختمان‌ها توجه ویژه داشته باشیم. در این راستا باید موضوع ساختمان‌های در حال بهره‌برداری به طور جدی مورد بررسی قرار گرفته شود و قطعا  در بحث طراحی‌ها و اجرای ساختمان‌ها هدف ما کمک به  حفظ ایمنی جان و ثروت شهروندان است. این وظیفه ما مهندسان است که از آموزش‌های دریافتی خود درحفظ جان و مال مردم بکوشیم. باید بتوانیم تا حد ممکن با روش‌ها و اصول  کم‌هزینه و حتی بی‌هزینه مانع از وقوع خسارت و حوادث شویم.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ آبان ۰۲
204 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0