گرداوری مقررات ملی ساختمان بعد از زمین لرزه سال شصت و نه ریاست سازمان نظام‌مهندسی گیلان

گرداوری مقررات ملی ساختمان بعد از زمین لرزه سال شصت و نه در رودبار

ریاست سازمان نظام‌مهندسی گیلان با اشاره به گرداوری مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی بعد از زلزله رودبار بیان کرد: رعایت این مقررات سبب اطمینان از ‌ایمنی‌، بهداشت، آسایش و صرفه اقتصادی برای مردم و بهره‌برداران میشود.

کد خبر: 961216012 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ اسفند ۹۶ - ۵:۱۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ریاست سازمان نظام‌مهندسی گیلان با اشاره به گرداوری مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی بعد از زلزله رودبار بیان کرد: رعایت این مقررات سبب اطمینان از ‌ایمنی‌، بهداشت، آسایش و صرفه اقتصادی برای مردم و بهره‌برداران میشود.

گرداوری مقررات ملی ساختمان بعد از زمین لرزه سال شصت و نه

گرداوری مقررات ملی ساختمان بعد از زمین لرزه سال شصت و نه

گرداوری مقررات ملی ساختمان بعد  از زمین لرزه سال شصت و نه در رودبار

عبدالرضا قاسمیان با عنوان این که بعد از وقوع زلزله سال شصت و نه رودبار عزم ‌و اراده ملی برای تغییر‌ روند ساخت‌وساز کشور بوجود آمد، گفت: بعد ‌از آن حادثه قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان در سال هفتاد و چهار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و سازمان‌ های نظام ‌مهندسی باهدف کنترل ساخت ‌و ساز تأسیس شدند.
وی با اشاره به این که بعد از زلزله سال بم مقررات بسیار جدی و جامع‌ تر بروز رسانی و ابلاغ شدند تصریح کرد: آیین‌ نامه طراحی ساختمان‌ ها در برابر زلزله که همان استاندارد دو هزار و هشتصد است در سال هشتاد و شش با حداقل ضوابط گرداوری و در چند نوبت ویرایش شد.
رئیس سازمان نظام‌ مهندسی گیلان با اشاره به اجباری بودن رعایت ویرایش چهارم آیین ‌نامه از مهرماه سال نود و چهار اظهار داشت‌: کامل‌ ترین آیین‌ نامه کشور برای طراحی ساختمان‌ ها در برابر زلزله ویرایش چهارم بوده، زیرا براساس دانش ‌روز مهندسی زلزله گرداوری ‌شده است.
قاسمیان با اعلام این که در آیین‌ن امه ویرایش چهارم با بررسی‌ های انجام‌شده مناطق مختلف کشور درجه‌ بندی شدند ادامه داد: مناطق مختلف کشور در ارتباط با خطر نسبی زلزله به ۴ قسمت، مناطق با خطر نسبی کم، نسبی متوسط، نسبی زیاد و نسبی خیلی زیاد درجه ‌بندی شدند.

گرداوری مقررات ملی ساختمان بعد از زمین لرزه سال شصت و نه

وی افزود: بیش تر مساحت استان گیلان در پهنه‌بندی زلزله با خطر نسبی زیاد و قسمتی از استان مانند ماسوله و رودبار در پهنه خطر نسبی بسیار زیاد قرار دارند.
رئیس سازمان نظام ‌مهندسی گیلان با عنوان این که در این مناطق ضوابط طراحی به‌ صورت ویژه و با‌ ضریب اطمینان بیش تری در نظر گرفته ‌شده خاطر نشان ساخت: زمانیکه نقشه ‌های ساختمانی طبق آیین ‌نامه و نیز مباحث مقررات ملی تهیه و طراحی می ‌شود باید توسط سازمان نظام‌ مهندسی کنترل‌ شده و با توجه به نظارت بر اجرای این ساختمان ‌ها توسط مهندسین ناظر کیفیت ساخت ‌و ساز در استان به نسبت سنوات پیش ارتقا پیدا کرده و ساختمان ‌ها آمادگی بسیار بیش تری برای مقابله با زلزله پیدا می ‌کنند.

منبع : اسپرو

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ اسفند ۹۶
923 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0