«روایت شاهکارهای مهندسی فارس در دوران دفاع مقدس»، عنوان جلسه مجازی «روایت شاهکارهای مهندسی فارس در دوران دفاع مقدس»، عنوان جلسه مجازی

«روایت شاهکارهای مهندسی فارس در دوران دفاع مقدس»، عنوان جلسه مجازی

«روایت شاهکارهای مهندسی فارس در دوران دفاع مقدس»، عنوان جلسه مجازی ، است که شامگاه 4 شنبه به همت دانشگاه فنی مهندسی شهید باهنر شیراز و با همکاری سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری برگزار گردید

کد خبر: 000709002 تاریخ انتشار: جمعه ۹ مهر ۰۰ - ۱۰:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، «روایت شاهکارهای مهندسی فارس در دوران دفاع مقدس»، عنوان جلسه مجازی ، است که شامگاه ۴ شنبه به همت دانشگاه فنی مهندسی شهید باهنر شیراز و با همکاری سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری برگزار گردید

«روایت شاهکارهای مهندسی فارس در دوران دفاع مقدس»، عنوان جلسه مجازی

«روایت شاهکارهای مهندسی فارس در دوران دفاع مقدس»، عنوان جلسه مجازی
اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس؛ فقط ده درصد از بودجه سال جاری عمرانی است
رئیس مجمع نمایندگان استان فارس از اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس خبر داد.

«روایت شاهکارهای مهندسی فارس در دوران دفاع مقدس»، عنوان جلسه مجازی است که شامگاه ۴ شنبه به همت دانشگاه فنی مهندسی شهید باهنر شیراز و با همکاری سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش ‌های دفاع مقدس، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، جهاد کشاورزی، و مرکز صدا و سیمای فارس به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار گردید.
علی‌رضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان فارس در این برنامه ضمن تبریک هفته دفاع مقدس با یادآوری اینکه بیش از سی هزار مهندس ساختمان داریم، ادامه داد: در ۸ سال دفاع مقدس سپاه با امکانات صفر در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کرد.
پاک فطرت با عنوان اینکه شهدای زیادی در این هشت سال دفاع مقدس تقدیم این آب و خاک شد، مدیریت جنگ را مدیریت خوبی دانست و ادامه داد: فرماندهان ما حواسشان کاملا به نیروهایشان بود؛ اول خودشان در مقابل سختی‌ها سینه سپر می‌کردند و رزمنده‌تر از همه بودند و این یعنی بسیجی؛ یعنی به آنچه که می ‌گویم، اعتقاد داشته باشیم و عمل کنیم.
وی با عنوان اینکه متاسفانه جامعه امروز ما از روحیه بسیجی فاصله گرفته، افزود: امروز در بحث سازندگی و عمرانی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه، یکی از بزرگ‌ترین قرارگاه‌ های عمرانی نه ایران که دنیاست.
وی با اشاره به پل ولیعصر شیراز، آن را نمونه بارز مهارت عمرانی دانست که از کارهای این قرارگاه است.
شهردار اسبق شیراز با عنوان اینکه فقط ده درصد از بودجه سال جاری عمرانی است و آن هم بیشتر اوراق قرضه است، گفت: باید برای کارهای عمرانی به ویژه در مناطق محروم. راه‌ های کسب درآمد دیگری پیدا کرد.
وی یکی از محاسن سپاه را حضور به موقع و تمام قد در هر موردی که نیاز جامعه است، دانست و با اشاره به اقدامات دو ماه گذشته سپاه در کنترل و واکسیناسیون کرونا، گفت: این نهاد سازمان بسیج سازندگی در محرومیت‌زدایی هم وارد شده و مجلس هم برای نخستین بار این قانون را در بودجه وارد کرد و به حمایت این سازمان آمد.
وی با عنوان اینکه نیروهای بسیج مهندسین عمران و معماری باید نقش ویژه‌ای را در سازمان‌ نظام‌مهندسی داشته باشد، به نقش راهبری و هدایت‌گری در سازمان نظام مهندسی تاکید کرد و افزود: هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی باید بحث اشتغال، مسکن، بیمه و دیگر مشکلات جامعه بزرگ مهندسین را حل کند که اگر مهندسین بسیجی وارد عرصه نگردند، افرادی که نباید، عرصه را به دست می‌گیرند.
پاک فطرت از تصحیح قانون سازمان نظام مهندسی در مجلس خبر داد و گفت: بالغ بر هفتصد هزار مهندس در کشور داریم که اگر این جمعیت سرخورده و ناامید باشند، فعالیتهای مهندسی راکد می‌ گردد.
در ادامه اصغر چالیک، از یادگاران دفاع مقدس از اهمیت بیان ناگفته‌های جنگ گفت و افزود: برای دنبال کردن هر موضوع، ابتدا باید تاریخچه‌ آن را مدنظر قرار داد و در عرصه دفاع مقدس هم تاریخچه و شکل‌گیری مهندسی جنگ، بسیار با اهمیت است.
چالیک با عنوان اینکه وقتی در ۲۹ شهریور ۵۹ صدام در تلویزیون ظاهر گردید و قطعنامه را پاره، و آغاز جنگ را اعلام کرد، همه به نحوی شایسته بر خود لازم می ‌دانستند که در این عرصه برای دفاع از آب و خاک وارد گردند.
وی با عنوان اینکه جهادسازندگی برای سازندگی و محرومیت‌زدایی ایجاد شده بود، از ورود این ارگان در جنگ یاد کرد و افزود: گروهی به فرماندهی نجابت در شیراز، و گروهی دیگر به سرپرستی عبدالرحمان جزایری بعد از آموزش یک هفته‌ای به مناطق جنگی جنوب وارد شدند.
چالیک با یادآوری اینکه روز هفت مهر ماه ۵۹ این نیروها وارد اهواز ‌شدند، به نقل از آقای جزایری ادامه داد: ما نمی ‌دانستیم چه کنیم و در ابتدا با نگهبانی از پادگان ‌ها کار را شروع کردیم.
به گفته چالیک، پس از فشار دشمن بعثی به خرمشهر و مقاومت شهر، بخشی از نیروهای جهاد، به خرمشهر و در مسجد امام جعفر صادق اعزام می ‌گردند و تلاش می‌کنند به بچه ‌های خرمشهر ملحق شوند که خبر سقوط خرمشهر به آنها می ‌رسد.
چالیک افزود: این نیرو‌ها به آبادان انتقال داده می ‌شوند و در حاشیه اروند مستقر می ‌شوند و کودکستانی را به بچه ‌های جهاد فارس تحویل می ‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه در آن اوضاع هیچکس نمی‌دانست که چه باید بکند؟ تصریح کرد: هفت آبان ماه سال پنجاه و نه دفتر جهاد سازندگی استان فارس در آبادان رسما آغاز به کار کرد و با تفکیک برنامه ‌ای و سازماندهی، مشخص شد که نیروهای نظامی باید کارهای خود را انجام دهد، و بچه های جهاد، پشتیبانی و تدارک نیروها را بر عهده گرفتند.

راه‌اندازی یک آشپزخانه در هتل آبادان، از نخستین اقدامات جهاد سازندگی فارس در هشت سال دفاع مقدس است که چالیک از آن یاد کرد و افزود: عراق یک سری امکانات و ادوات مهندسی وارد خاک آبادان کرده بود برای جاده سازی و ورود به خرمشهر و اهواز، که با مقاومت نیروهای نظامی سپاه و ارتش متوقف شده بودند، و دو دستگاه لودر، سه دستگاه کاوازاکی، تعدادی از خودروهای جیپ، و هم‌چنین تعدادی خودروهایی که هم در آب و هم در خشکی حرکت می‌ کرد، غنیمت به دست جهادگران افتاد زمینه‌ساز فعالیت ‌های تخصصی جهاد سازندگی فارس در دفاع مقدس شد.
وی با عنوان اینکه بعد از حصر آبادان، تعداد زیادی از مردم می‌خواستند بروند و عراق جاده اهواز آبادان و جاده ماهشهر آبادان را هم تصرف کرده بود و راه‌ ها بسته شده بود، ادامه داد: تنها راه ارتباطی از بندر امام به اسکله چبده آبادان بود که با یکسری امکانات پالایشگاه و هلیکوپترهای غنیمتی عراق، سبب شد که شرایط رفت و آمد هوایی هم ایجاد گردد.
چالیک با عنوان اینکه عراقی‌ها با دیدن این شرایط، پالایشگاه را هم بمب‌باران کردند و بچه ‌های جهاد فارس نقش آتش‌نشانی را هم به عهده گرفتند، ادامه داد: در موازات جاده ماهشهر به آبادان مسیر باتلاقی را شناسایی کردند که هجده کیلومتر طول داشت و دو سری از نیروهای جهاد از سمت آبادان و سمت ماهشهر، شروع به پر کردن این باتلاق‌ها کردند.
این یادگار دفاع مقدس گفت: با احداث این جاده وحدت، امکان ترابری و ارتباط فراهم گردید و برق شهر هم در همین شرایط وصل شد. در آن شرایط این‌گونه کارها شاهکار بود.
به گفته وی چون جهادهای سازندگی از مناطق مختلف روی این جاده کار کردند، به “جاده وحدت” معروف گردید.
در ادامه این برنامه در ارتباط تصویری با سردار محمدجعفر اسدی با اینکه مهندسین ما در دوران دفاع مقدس در مقابل مهندسین پیشرفته دنیا صف کشیده بودند، تصریح کرد: در روزهای اول جنگ، جز نیروهای جهاد سازندگی، کسی در این حوزه نبود؛ اما به تدریج مهندسین ما به جایی رسیدند که پل بسیار عظیم هشتصد متری بر روی اروند بزنند.
وی با عنوان اینکه حضور این سنگرسازان بی سنگر در جنگ بسیار ارزشمند بود و اگر آنها نبودند، تعداد شهدای ما بسیار بیشتر از امروز بود، افزود: مهندسین ما در ۸ سال دفاع مقدس کاری کردند کارستان؛ آن هم در شب تاریک و کمترین امکانات که مهندسین غرب، انگشت به دهان ماندند.
به گفته وی خاکریزهایی که نیروهای جهادی در شب‌ های تاریک و در شرایط سخت می‌ زدند ارزش اش میلیاردها میلیارد بود و زبان ما برای تشکر از این سنگرسازان بی سنگر قاصر است.
گرمنجانی، از دیگر یادگاران دفاع مقدس حاضر در این مراسم در ارتباط با پل لوله‌ای اروند، ادامه داد: بعد از والفجر ۸ قرار بود پل خیبر دو بر روی اروند زده شود، اما عرض هشتصد متر اروند و سرعت بالای جزر و مد، از جمله مشکلاتی بود که مانع این کار شد.
وی با عنوان اینکه پل خیبر۲ با همت جهاد سازندگی فارس بر روی اروند زده شد،افزود: خمپاره‌ای به این پل خورد و کل پل آتش گرفت.
این یادگار دفاع مقدس تصریح کرد: با ابتکار نیروها با حرکت لودر بر روی پل و رفتن زیر آب، آتش را مهار کردیم.
گرمنجانی، پل خضری را طرح دیگری بر روی اروند دانست و با اشاره به حساسیت عراق به این مسئله و بمباران روزانه آن، گفت: تمام اساتید دانشگاه شریف و صنعتی جمع شده بودند که تصمیم بگیرند چگونه پلی را بر روی اروند داشته باشیم؟
وی با بیان اینکه می ‌دانستیم که باید این روند را با لوله پر کنیم و به این وسیله پلی داشته باشیم، اما این مسئله بسیار سنگین و هزینه‌بر بود؛ گفت: در جلسه این قرارگاه محاسبات این لوله‌ها انجام شد که رودخانه باید پر از لوله می‌شد که مقاومت داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از حاضران در نشست بیان کرد: مهندسین ژاپنی برای انتقال پل‌ ها هزینه‌ های بسیار کمی صرف می‌کنند، و شیوه اینکار را توضیح داد، افزود: با این شیوه، مشکلات این طرح هم حل شد و بچه ‌های جهاد فارس این کار را انجام دادند.
وی شگفت‌انگیزترین اتفاقات دفاع مقدس را “پل بعثت” دانست که عراق روزانه با گشت ‌های هوایی بررسی می‌ کرد و می ‌دانست که شبانه لوله‌هایی به آن عظمت وارد می‌شود، اما صبح چیزی نیست.
وی، طرح این پل را بسیار با عظمت دانست که در طی ۳ ماه به نتیجه رسید، اگرچه سخت‌ترین قسمت، غرق کردن این لوله‌ها در آب بود و برایمان مهم بود که این لوله‌ها را در تاریکی شب، طوری غرق می‌کردیم که لوله‌های دیگر را هم پشتیبانی کند و روی هم نگه دارد.
گرمنجانی ادامه داد: تعدادی جانباز و حدود چهار شهید در راه‌اندازی این پل داشتیم.

وی با عنوان اینکه این پل لوله‌ای، فقط در اروند و پل دارخوین استفاده شده، افزود: پس از بمباران‌ها، در عرض یک ساعت ترمیم می ‌شد.
این یادگار دفاع مقدس با تأکید بر اینکه پل بعثت را هلیکوپترهای آمریکایی غرق کردند، افزود: اما از پل بعثت مهمتر، اتفاقی است که در بهمن ماه در آبادان اتفاق افتاد و آن، پر کردن بهمنشیر در ۳۶ ساعت پس از منهدم شدن همه پل ‌ها بود.
وی گفت: جهاد فارس را باید جهاد همه ایران دانست؛ چراکه در جهاد سازندگی فارس، از همه یک کشور نیرو داشتیم.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ مهر ۰۰
337 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0