فراموشی گزارش نظام مهندسی در حادثه پلاسکو واکنش اکبر ترکان به اختلاف وزارت راه و نظام مهندسی

اقدام غیر قانونی آقای وزیر

 کلامش تیز است و هم چنان طعنه می‌ زند. اکبر ترکان، مشاور عالی ریاست ‌جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌ های فرسوده و ناپایدار شهری که چندی ‌پیش به واسطه آیین ‌نامه جدید وزارت راه‌ و شهرسازی برای لغو ارجاع نظارت به سازمان نظام مهندسی، عباس آخوندی را فردی مستبد خوانده بود، این‌ بار نه تنها بر این ویژگی آخوندی تأکید کرد که ویژگی لجبازی را هم بر آن افزود.

کد خبر: 970210001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷ - ۱۰:۰۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، کلامش تیز است و هم چنان طعنه می‌ زند. اکبر ترکان، مشاور عالی ریاست ‌جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌ های فرسوده و ناپایدار شهری که چندی ‌پیش به واسطه آیین ‌نامه جدید وزارت راه‌ و شهرسازی برای لغو ارجاع نظارت به سازمان نظام مهندسی، عباس آخوندی را فردی مستبد خوانده بود، این‌ بار نه تنها بر این ویژگی آخوندی تأکید کرد که ویژگی لجبازی را هم بر آن افزود.

اقدام غیر قانونی آقای وزیر

اقدام غیر قانونی آقای وزیر

اقدام غیر  قانونی آقای وزیر

ترکان این آیین ‌نامه را نظر شخصی وزیر راه و شهرسازی خواند و آن را در هیبت آیین ‌نامه قلمداد نکرد. به گفته وی، این نظر شخصی زمانی قانونی است که به تصویب هیئت دولت برسد، ولی مصوبه ‌ای برای آن وجود ندارد.
ترکان در واکنش به اظهار نظر حامد مظاهریان، معاونت وزیر راه ‌و ‌شهرسازی که به نمایندگی از وزیر از مخالفان این آیین ‌نامه که آن را غیرقانونی می‌ دانند… دعوت کرده بود که به دیوان عدالت اداری شکایت ببرند، خطاب به وزیر راه گفت: «این درست است که ایشان قانون‌ شکنی کند، به سراغ قوه قضائیه برویم. این مشکل در داخل دولت قابل حل است. پیشنهاد من اینست که آقای آخوندی، خودشان را عضو دولت بدانند و کارهایشان را با دولت حل کنند».
ترکان هم چنین افزود: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را نمی ‌توان با ساطور نصف کرد و کنترل ساختمان را از سازمان نظام مهندسی گرفت. وی گفت: این اقدام، مفسده امضا فروشی گسترده را در سال‌ های پیش که با قلدری بیست و هفت شرکت در تهران ایجاد شده بود، مجدد زنده خواهد کرد.
البته او میپذیرد که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اجرا دچار اشکال است، ولی معتقد است باید در راستای ارتقای آن کوشید و آن چه باید از طرف آخوندی پیگیری گردد، گرداوری آیین ‌نامه‌ ای برای شهرسازی است.
به گفته وی، اکنون شهرسازی بی ‌صاحب است و شهرداری‌‌ ها بهمین علت به ‌راحتی با قانون ‌فروشی و شهرفروشی، درآمدهای غیرقانونی برای خود ایجاد می‌ کنند.
ترکان هم چنین در واکنش به موضوع بازرسی شهرداری ‌ها، با طعنه به آخوندی بیان کرد: «شهرداری ‌ها خودشان موافق این کار نیستند. قضیه کاسه داغ ‌تر از آش است…
شهرداری‌ ها نمی ‌خواهند خودشان را درگیر این موضوع کنند. نمی ‌دانم ایشان چرا به این کار اصرار می‌کند؟».
این در‌ حالیست که همین دیروز عباس آخوندی در جلسه هم ‌اندیشی نمایندگان تشکل ‌ها و انجمن ‌های بخش خصوصی در حوزه حمل ‌و ‌نقل و مسکن با مدیران ارشد وزارت راه ‌و ‌شهرسازی گفته بود: «مبنای هیاهویی که در مورد نظام مهندسی ایجاد شد، این بود که (برخی) هم چنان می ‌خواهند با استناد به حکم دولت، در جیب مردم دست کنند و (منافع را) بین خودشان توزیع کنند».
دیدگاه شما برای آیین‌ نامه جدید وزارت راه‌ و شهرسازی در باره لغو ارجاع نظارت به سازمان نظام مهندسی چیست؟
آیین ‌نامه؟ کدام آیین‌ نامه؟
آیین‌ نامه جدید وزارت راه‌ و شهرسازی که واکنش ‌های تندی را از طرف سازمان نظام مهندسی بهمراه داشته است… .
آیین‌ نامه نیست. نظر آقای وزیر است. آیین‌ نامه تصویب نشده است.
یعنی مشکل قانونی دارد؟
آقای وزیر نظراتی دارد که تلاش کرده‌اند این ها را تبدیل به آیین ‌نامه کنترل ساختمان کنند. برای دولت فرستاده‌اند ‌که تصویب نشده است.
ولی معاونت وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن و ساختمان گفته نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم در این زمینه اخذ شده و چنین اقدامی از اختیارات این وزارتخانه است.
بالاخره مصوبه ‌ای از هیئت وزیران لازم است. مگر نباید به تصویب هیئت دولت برسد؟ مصوبه ‌ای وجود ندارد. این ها نظرات آقای آخوندی است. این نظرات مورد توافق همه نیست. نظام مهندسی با این نظرات مخالف است. اگر بخواهیم کمی بحث را فنی ‌تر کنیم، آن چه امروز باید آقای آخوندی به آن توجه کند، آیین ‌نامه شهرسازی است. ما نیازمند کنترل شهرسازی هستیم. کنترل ساختمان قانون دارد. قانونی که الان وجود دارد، نامش قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است. نمی‌ شود این قانون را با ساطور نصف کنیم و بگوییم این قانون مربوط به نظام مهندسی است و کنترل ساختمان به آن ارتباطی ندارد. اسم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است. از ماده یک تا ماده بیست و نه مربوط به نظام مهندسی و از ماده بیست و نه به بعد مربوط به کنترل ساختمان است که به تصویب مجلس در سال ‌های قبل رسیده است. بیست‌وچند سال هم هست که اجرا می ‌شود.
ما هم مشکلی نداریم. اگرچه هر قانونی اشکالاتی در اجرا دارد و این قانون هم مثل بقیه است، ولی چیزی که امروز شرایط ما را سخت کرده، این است که شهرسازی بی ‌صاحب است. شهرسازی‌ ها به قواعدی تبدیل شده‌اند که منبع درآمد غیرقانونی برای شهرداری‌ ها شده‌اند. شهرداری ‌ها برای کسب درآمد، قانون ‌فروشی می‌ کنند. فرض کنید یک ‌جا کاربری‌ ای دارد بر مبنای مصلحت زیستی آن منطقه، این ها با گرفتن پول آن ها را کم و زیاد می‌ کنند تا درآمد شهرداری تأمین گردد. ما به این کار شهرفروشی و قانون‌ فروشی می ‌گوییم و بنظر ما ضرورت دارد شهرسازی تابع قواعد مستحکمی شود و آیین‌ نامه‌ ای با عنوان آیین ‌نامه کنترل شهرسازی بنویسیم.
ضرورت امروز ما ایجاد کردن آیین‌ نامه کنترل شهرسازی است. با وجود این ضرورت، ولی آقای وزیر دنبال تغییر در قانون کنترل ساختمان است. قطع نظر از این که نظرات ایشان خوب است یا بد و باید در‌موردشان بحث کرد، از نظر بنده چیزی که ضرورت دارد آیین‌ نامه کنترل شهرسازی است و ایشان باید نظرشان را به این قضیه معطوف کنند.
شما بر غیر قانونی ‌بودن این اقدام وزیر تأکید می‌ کنید، ولی شاهد هستیم که ریاست سازمان نظام مهندسی تهران به علت اجرا نکردن این آیین ‌نامه، از طرف وزیر راه، پروانه فعالیتش تعلیق می ‌شود. این یعنی این اقدام نیز غیرقانونی است؟
بله. از نظر ما حرف آقای رجبی درست است. ابلاغیه ‌ها براساس قاعده مصوب هیئت وزیران، باید توسط سازمان نظام مهندسی کشور به استان ‌ها ابلاغ گردد و آن ها اجرا کنند. سازمان نظام مهندسی و وزارت کشور نظرات آقای آخوندی را خلاف آیین ‌نامه می‌ دانند و این را برای اجرا ابلاغ نکرده‌اند. ایشان نباید عصبانی شود و با آقای قربانخانی برخورد کند. نظام مهندسی ساختمان حرف علمی دارد، باید حرفش را بشنود و حرف وزارت کشور را گوش کند. اگر اختلاف ‌نظر دارند هم مرجع بالاتر، دولت است. قلدری که نداریم. در مقابل قانون باید گردنمان از مو نازک ‌تر باشد و باید به هیئت وزیران برویم.

اقدام غیر قانونی آقای وزیر


آقای مظاهریان بر این قضیه تأکید کردند که اگر کسی معتقد است این اقدام خلاف قانون است، می ‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند؟
ایشان می ‌گوید من خلاف قانون کنم و شما به کلانتری بروید. این درست است که ایشان قانون‌ شکنی کند و ما در کلانتری شکایت کنیم؟ وقتی موضوعی در داخل دولت قابل حل است، ارجاع کنیم که قوه قضائیه حل کند؟ پیشنهاد من اینست که آقای آخوندی، خودشان را عضو دولت بدانند و کارهایشان را با دولت حل کنند. لازم نیست ایشان بگوید از من به کلانتری شکایت کنید. این روش درستی نیست. ما باید در دولت مشکلاتمان را برطرف کنیم.
آیا بر سر این قضیه به‌ صورت حضوری مذاکره کرده‌اید؟
من در نظام مهندسی مسئولیت ندارم. آقای رجبی مذاکره می ‌کنند. من یک عضو هستم. دوره ‌ای که بودم، بارها در‌این مورد با آقای آخوندی صحبت کردیم، ولی ایشان از بس نظراتش برایش مهم است، نظرات دیگران برایش مهم نیست. اگرچه نظرات ایشان خیلی اهمیت دارد، اما بقیه هم حرف دارند.
در سازمان نظام مهندسی بحث فساد و رانت و امضا فروشی بارها مطرح شده…
من این ها را قبول ندارم. اگر می ‌خواهید بگویید تخلفات وجود دارد به شما می ‌گویم کجا تخلف وجود ندارد. در جامعه پزشکی یا…؟ آیا می ‌توان یک تخلف را سر چوب زد و آبروی یک جامعه پانصد هزار نفری را به خطر انداخت؟
راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟
نظام مهندسی برخورد می‌ کند. هر مورد تخلف را به شورای انتظامی می‌ دهد که در قانون تنبیهاتی برای متخلف پیش‌ بینی شده است. مگر در جامعه پزشکی این اتفاقات نمی ‌افتد؟ آیا اگر تخلفی صورت بگیرد، می‌ گویند بیمارستان ‌های کشور را تعطیل کنید؟ یا به سازمان نظام پزشکی ارجاع می‌ دهند که بررسی کنند و تصمیم بگیرند؟
با توجه به این که در سال‌ های مختلف افراد خاص و همین ‌طور شرکت ‌های حقوقی بارها امضا فروشی کرده‌اند و این موضوع ریشه‌کن نشده، چه راه‌ حلی برای رفع این مشکل می ‌توان در نظر گرفت؟
در سال‌ های قبل، در دوره اول و یک دوره هم قبل از شروع کار دولت آقای روحانی، عضو هیئت‌ مدیره استان تهران بودم. در استان تهران همه کارهای نظارت بعهده بیست و هفت شرکت بود و بقیه هم اصلا مورد توجه نبودند. همه این کارها بین بیست و هفت شرکت تقسیم می ‌شد. کل نظارت تهران در اختیار این شرکت ‌ها بود. ما شروع به اصلاح این بیست و هفت شرکت کردیم و گفتیم باید ارجاع نظارت از طریق سازمان نظام مهندسی باشد. به‌ همین علت سیستم ارجاع نظارت دایر شد تا ببینیم به هر شرکت چند کار باید داد. این که یک شرکت اسامی یک‌ سری مهندس را بنویسد، کافی است یا باید در مقاطع مختلف حضور داشته و امضا کند. این کار با زحمات بسیاری در آن دوره انجام شد و انحصار کار از دست بیست و هفت شرکت خارج شد و بین کل مهندسان استان تهران توزیع شد.
این شرکت‌ ها وابسته به چه کسانی بودند؟ این حرف شما کنایه به آقای آخوندی است؟
خاطرم نیست. به آقای آخوندی مربوط نمی‌ شود. بیست و هفت شرکت گردن‌ کلفت بودند و پول دستشان بود و امضا فروشی هم مربوط به همان زمان است. اصلا سر کار حاضر نمی ‌شدند و از راه دور پول‌هایشان را می ‌گرفتند.
امضا فروشی کماکان هم به قوت خود باقی است. چیزی تمام نشده… .
ممکن است چند مورد دیگر باشد؛ ولی آن زمان کل قضیه به‌ این‌ صورت بود. آن زمان کل کار تخلف بود. تهران با چند ‌صد هزار مترمربع زیربنای ساخت سالانه و هزاران پروژه دست بیست و هفت شرکت بود. بعدها تلاش کردیم نظام کنترلی باشد، نظام مهندسی مراقبت کرده و کارها را به نوبت ارجاع می‌ دهد. سازمان نظام مهندسی مراقبت می ‌کند که به یک نفر کار ۵ هزار‌متری و به دیگری کار چهارصد متری ندهند. طوری انجام شود که همه مهندسان در کار سهیم باشند. این کار با موفقیت انجام شد. ممکن است بگوییم میزان موفقیت نود درصد است. من مخالف نیستم؛ ولی از آن وضعیت به وضعیت کنونی رسیده است.
حالا وزارت راه‌و‌شهرسازی می ‌خواهد مجددا این ها را به همان وضعیت سابق برگرداند که ما مخالف هستیم؛ چون آن وضعیت را دیده‌ایم. نمی ‌گویم وضعیت موجود بی‌ نقص است. هر روز باید کامل‌ تر شود؛ ولی این که به امضافروشی برگردیم، درست نیست. وقتی می‌ گویم ناظر را کارفرما انتخاب کند؛ یعنی کارفرما به یکی می‌ گوید چند می ‌گیری، امضا کنی؟ ولی وقتی می ‌گوییم ناظر را نظام مهندسی که دستمزدش را از نظام مهندسی می ‌گیرد، انتخاب کند، اینجا رابطه مالی مالک و ناظر قطع می ‌شود و ناظر کارش را انجام داده و پولش را هم از نظام مهندسی می‌ گیرد.
در این آیین ‌نامه که البته این عنوان را برای آن نمی‌ پذیرید، قضیه شهرداری ‌ها به میان می ‌آید که ناظر را مالک انتخاب کند و در بازرسی دوم شهرداری برای نظارت ورود کند. این بخش را چگونه ارزیابی می ‌کنید؟
این که ناظر را مالک انتخاب کند، مفسده دارد.
این بخش اول است. در بخش دوم، بازرسی از طرف شهرداری قرار است انجام شود. بنظرتان درست است؟
شهرداری‌ ها خودشان موافق این کار نیستند. قضیه کاسه داغ‌ تر از آش است. اگر شهرداری ‌ها موافق این کار هستند، می‌ توانیم گفت ‌و گو کنیم؛ ولی آن ها با صحبت آقای آخوندی موافق نیستند. شهرداری‌ ها نمی‌ خواهند خودشان را درگیر این موضوع کنند. نمی‌ دانم ایشان چرا به این کار اصرار می ‌کند؟
منظور شما اینست که این اصرار بخاطر منافع شخصی است؟
خیر، لجبازی است. من ایشان را منزه از منافع شخصی می ‌دانم. ایشان مستبد است. افرادی که تصور می‌ کنند همه چیز بلدند و بقیه چیزی سرشان نمی ‌شود. این اشتباه است.
جایی گفته بودید آقای آخوندی بخاطر ناراحتی از استیضاح به جان سازمان نظام مهندسی افتاده است… .
گفتم عصبانیت، نه انتقام. مهم اینست که ایشان بپذیرند مشکل اصلی در کنترل شهرسازی است و تلاششان را متمرکز کنند که شهرسازی ‌ها اصلاح گردد. می‌ توان نقایص کنترل ساختمان را برطرف کرده و با روش موجود آن را ارتقا داد.
یعنی راه‌ حل شما استمرار این روند در راستای اصلاح است؟
بله.
برای شهرسازی چه راهکاری دارید؟
نظام مهندسی می ‌تواند شهرسازان را برای اجرای مقررات ملی شهرسازی بسیج کند. ما هم آمادگی داریم از طریق نظام مهندسی وارد اینکار شویم.
یعنی مسئولیت به سازمان نظام مهندسی سپرده شود؟
بله.
با توجه به نزدیک ‌بودن انتخابات نظام مهندسی، با توجه به سابقه‌ تان در این حوزه کاندیدای دور جدید خواهید شد؟
خیر. من الان خسته‌ ام و حوصله این کارها را ندارم.

منبع : اقتصاد آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ اردیبهشت ۹۷
1045 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0