محمد روحانی: رعایت مقررات پدافند غیرعامل به کاهش آسیب‌پذیری منجر می‌گردد محمد روحانی: رعایت مقررات پدافند غیرعامل به کاهش آسیب‌پذیری منجر می‌گردد

محمد روحانی: رعایت مقررات پدافند غیرعامل به کاهش آسیب‌پذیری منجر می‌گردد

محمد روحانی: رعایت مقررات پدافند غیرعامل به کاهش آسیب‌پذیری منجر می‌گردد ، همایش و کارگاه پدافند غیر عامل در حوزه ساختمان و شهرسازی تالار شهر مشهد برگزار گردید

کد خبر: 020815005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ آبان ۰۲ - ۱۰:۴۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، محمد روحانی: رعایت مقررات پدافند غیرعامل به کاهش آسیب‌پذیری منجر می‌گردد ، همایش و کارگاه پدافند غیر عامل در حوزه ساختمان و شهرسازی تالار شهر مشهد برگزار گردید

محمد روحانی: رعایت مقررات پدافند غیرعامل به کاهش آسیب‌پذیری منجر می‌گردد

محمد روحانی: رعایت مقررات پدافند غیرعامل به کاهش آسیب‌پذیری منجر می‌گردد
رعایت مقررات پدافند غیرعامل به کاهش آسیب‌پذیری منجر می‌گردد
رئیس کمیسیون مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان نظام مهندسی بیان کرد: نکته مهم در بحث پدافند غیرعامل کاهش آسیب پذیری است و رعایت مقررات پدافند غیرعامل به کاهش آسیب‌پذیری منجر می‌گردد.
محمد روحانی در همایش و کارگاه پدافند غیر عامل در حوزه ساختمان و شهرسازی که در تالار شهر مشهد برگزار گردید، گفت: نکته مهم در بحث پدافند غیرعامل کاهش آسیب پذیری است.
روحانی ادامه داد: در حال حاضر اگر در مکان های عمومی چون مساجد و فروشگاه ها اتفاقی رخ دهد، چه اندازه آمادگی وجود دارد برای کاهش تلفات؟ بنابراین رعایت مقررات پدافند غیرعامل به کاهش آسیب پذیری منجر می‌گردد.
وی به اهمیت آموزش در بحث پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این همایش ارتقای سطح آگاهی و آموزش است؛ مشهد به خاطر بحث زائر پذیری مملو از ساختمان‌های بزرگ و اماکن تفریحی است که مبحث ۲۱ باید در حوزه ساخت و نظارت‌های شهر مشهد مورد توجه قرار گیرد‌.
بشیر، رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به لزوم برگزاری دوره آموزشی در حوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: این همایش نیز در راستای ارتقای سطح آموزش نظام مهندسی برگزار میگردد.
بشیر ادامه داد: از ابتدای شش ماهه ابتدای سال ۳۵۰ دوره آموزشی در این زمینه در سطح ملی و استانی برگزار شده است.
وی به اهمیت اقدامات جامعه بسیج مهندسین اشاره کرد و گفت: مهندسین بسیجی باید الگو باشند در حوزه اجرا، نظارت و طراحی، ایران اسلامی جز ده کشور در حوزه بلایای طبیعی به شمار می‌رود.
از چهل و سه مورد بلایای طبیعی، سی و دو مورد در خراسان رضوی رخ می‌دهد
جنگی، معاون پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی نیز گفت: ۱۱۵۰ برنامه فرهنگی در هفته پدافند غیرعامل برگزار می‌شود. برگزاری رزمایش، نشست‌های تخصصی، همایش و برگزاری دوره یکی از برنامه‌ است و همایش و کارگاه پدافند غیرعامل در حوزه ساختمان و شهرسازی در سطح خراسان رضوی برگزار می‌گردد.
جنگی به لزوم کاهش آسیب پذیری در حوزه پدافند غیر عامل اشاره کرد و افزود: ایران اسلامی جز ۱۰ کشور در حوزه بلایای طبیعی به شمار می رود و از ۴۳ مورد بلایای طبیعی، ۳۲ مورد در استان خراسان رضوی رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی دارای ظرفیت و زیرساخت های مهمی در حوزه ساختمانی است و مهندسین باید برای جلوگیری از کاهش آسیب پذیری اقدامات موثری را پیش بینی کنند.
وی گفت: مسئولیت خطیر و سنگینی بر دوش جامعه مهندسین به عنوان نیروهای اجرا کننده و ناظر است در همین راستا باید اطلاعات کافی از مبحث ۲۱ و فراگیری آموزش های لازم را داشته باشند‌.
معاون پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی، به اهمیت مبحث پدافند غیرعامل در سطح کشور اشاره و بیان کرد: رهبر می فرمایند پدافند غیرعامل برای همیشه اصل است نه یک مقطع. این مهم را مدنظر داشته باشید هر جا مدیران و مسیولین نگاه عالمانه داشتند و رهبری را فصل الخطاب قرار دادند، کمترین آسیب را داشتیم.
تخلیه اضطراری مخاطره ازدحام جمعیت
کیوان بینا استادیار دانشگاه مشاور مدیریت بحران پدافند غیرعامل، مبحث تخلیه اضطراری مخاطره ازدحام جمعیت را مورد بررسی قرار داد.
بینا افزود: این مسئله، موضوع بین رشته ای علوم انسانی، اجتماعی و معماری است و نکته قابل توجه این است که در حوزه حمل و نقل دستور العمل وجود دارد اما برای مخاطرات جمعیت دستور العمل خاصی تعیین نشده است.
وی با خاطر نشان کردن اینکه عربستان و هند دچار بیشترین مخاطرات ازدحام جمعیت هستند، افزود: هرسال به طور متوسط ۲۰۰۰ نفر در ازدحام جمعیت کشته می شوند که معادل ۲هزار برابر کشته شدگان سوانح هوایی است. مدیریت مراسم جمعیت انبوه دهه آخر صفر به خاطر حضور زائران گسترده بسیار حائز اهمیت است.
مشاور مدیریت بحران پدافند غیرعامل در معرض قرار گیری بالا، آسیب پذیری بالا، تبعات اجتماعی، سیاسی و روانی، عدم وجود قانون، آیین نامه و دستورالعمل را ویژگی‌های مخاطره ازدحام جمعیت برشمرد.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ آبان ۰۲
164 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0