بعد از کشمکشهای زیاد

عقب نشینی وزارت راه و شهرسازی در قانون مجری ذیصلاح

با وجود تاکیدات چند باره روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان و کشور در الزام دستگاه های مختلف کشور به استفاده از مجری ذیصلاح در فرآیند ساخت و ساز، وزارت راه و شهرسازی با کاهش مواد آئین نامه استفاده از مجری ذیصلاح از 160 ماده به تنها 60 ماده، عملا از مواضع قبلی خود در این زمینه عقب نشینی کرد.

کد خبر: 960702048 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ بهمن ۹۵ - ۲:۱۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،با وجود تاکیدات چند باره روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان و کشور در الزام دستگاه های مختلف کشور به استفاده از مجری ذیصلاح در فرآیند ساخت و ساز، وزارت راه و شهرسازی با کاهش مواد آئین نامه استفاده از مجری ذیصلاح از ۱۶۰ ماده به تنها ۶۰ ماده، عملا از مواضع قبلی خود در این زمینه عقب نشینی کرد.عقب نشینی وزارت راه و شهرسازی در قانون مجری ذیصلاح

عقب نشینی وزارت راه و شهرسازی در قانون مجری ذیصلاح

عقب نشینی وزارت راه و شهرسازی در قانون مجری ذیصلاح

عقب نشینی وزارت راه و شهرسازی در قانون مجری ذیصلاح

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با اشاره به تصمیم آن سازمان برای انتشار اطلاعیه ای مهندسین ناظر ساختمان ها را موظف به ممانعت از اجرای ساخت و ساز در صورت عدم وجود مجری ذیصلاح نماید. او ادعایی در مورد ضمانت استفاده از مجری ذیصلاح در صورت اجرای این اطلاعیه نداشت. اما تصریح کرد که در این حالت ارگان مقاومت کننده در مقابل اجرای مقررات ساخت و ساز مشخص می شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور نیز با بیان اینکه قانون نظام مهندسی ساختمان در حال بازنگری در مجلس است و به ضرورت استفاده از مجری ذیصلاح در پروژهای ساختمانی تاکید کرد. همچنین کنایه خود به شهردار تهران در حادثه پلاسکو در این زمینه را بیان کرد: به شهردار گفتم که شهرداری شانس آورد که در زمان ساخت ساختمان پلاسکو، الزامی به استفاده از مجری ذیصلاح وجود نداشت وگرنه سازمان نظام مهندسی در این مورد کوتاه نمی آمد.
اما در طرف مقابل وزارت راه و شهرسازی به عنوان بازوی اجرایی صنعت ساختمان کشور که باید اصلی ترین نهاد پیگیر اجرای قانون مجری ذیصلاح باشد. معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه قبلا در چندین نوبت مکاتباتی با شهردار تهران و وزیر کشور در این باره داشت که پاسخ روشنی نتوانست دریافت کند.


هر چند وزیر قادر به ارائه شکواییه ای از شهرداری به مراجع قضایی به سبب عدم اجرای قانون مجری ذیصلاح بوده اما گمان می رفت که سکوت وزیر به خاطر اطمینان خاطر او از تصویب آئین نامه کنترل ساختمان است. یکی از بندهای مهم آئین نامه کنترل ساختمان با عنوان پیمانکار کل، عملا تمامی عوامل غیرمتخصص در زمینه ساخت و ساز از روند اجرای پروژه ساختمانی حذف می شوند.
در بیش از دو سال قبل که وزارت راه و شهرسازی درگیر آماده سازی پیش نویس آئین نامه کنترل ساختمان با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسانی بود که درصدد گذاشتن بار مسئولیت نظارت و بازرسی بر دوش شهرداری بودند. اما مقاومت های ارگان های درگیر این آئین نامه، یعنی شهرداری، وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان، باعث کاهش تعداد مواد آئین نامه کنترل ساختمان از ۱۶۰ به تنها ۶۰ ماده و حذف غالب مواد چالشی و اثرگذار در اساسی ترین حرکت تاریخ ساخت و ساز کشور برای خروج از روند معیوب فعلی شد.
عباس آخوندی در مقام وزیر راه و شهرسازی با شخصیت صریح خود سعی در ارائه چهره شهروندمدار دارد. او در دوره قبلی وزارت خود در وزارت مسکن و شهرسازی از شهردار وقت بدلیل تراکم فروشی شکایت به دیوان عدالت کشور برد. اما سیاست فعلی وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر را در قبال بکارگیری مجری ذیصلاح را می توان به شلیک تیر خلاص بر پیکر این قانون دانست.

 

منبع: صما

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ بهمن ۹۵
1161 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0