روز مهندس

جای خالی وزیران مهندس در مراسم ۵ اسفند

زمانی که زادروز خواجه نصیرالدین طوسی( ۵ اسفند ۵۷۹) روز مهندس نامگذاری شد شاید یکی از اهداف مهم آن جلب توجه جامعه به عنوان بهره برداران از خدمات و دستاوردهای مهندسی به این حرفه بوده است.

کد خبر: 8718 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ اسفند ۹۵ - ۴:۳۴ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،زمانی که زادروز خواجه نصیرالدین طوسی( ۵ اسفند ۵۷۹) روز مهندس نامگذاری شد شاید یکی از اهداف مهم آن جلب توجه جامعه به عنوان بهره برداران از خدمات و دستاوردهای مهندسی به این حرفه بوده است. جای خالی وزیران مهندس در مراسم ۵ اسفند

جای خالی وزیران مهندس در مراسم 5 اسفند

جای خالی وزیران مهندس در مراسم ۵ اسفند

جای خالی وزیران مهندس در مراسم ۵ اسفند

این روز فرصت قابل قبولی است تا از زحمات و سرویس ها این قشر فرهیخته که نامشان با جمله «برای مهندسان بن بست مضمون‌ ندارد زیرا یا این که راهی می‌یابند یا این که راهی می سازند» گره خورده است تقدیر به عمل آید و یادی از بزرگان و مفاخر این میدان به میان آید .

همینطور فرصتی است تا در گردهمایی‌ها و همایش‌هایی که در‌این روز و با اسم مهندس برگزار میگردد اعضا و اشخاص مفتخر به این نام , گرد هم آیند و دیداری تازه نمایند و رشته‌های مختلف و مربوط به صنعت ساختمان از این مجال با هم بودن جهت تبادل نظرها استفاده نمایند .

 

براین اساس هر سال به طور همزمان با تکریم روز مهندس , همایش‌ها و مراسم مختلفی به صورت استانی , منطقه‌ای و سازمانی در کشور برگزار می گردد ولی در حالی که جامعه مهندسی مرز و بوم از پتانسیل بالایی شامل است , چرا هر استان و هر اداره این روز را به طور جداازهم و منطقه‌ای گرامی می‌دارند؟ بدین ترتیب با این ظرفیت , انتظار بزرگداشت روز مهندس به صورت ملی و فراگیر در مملکت انتظار بی‌موردی نیست .

 

با توجه به این که شورای مرکزی نظام مهندسی تحت عنوان پارلمان مهندسی ساختمان کشور هفت رشته اصلی مهندسی یعنی عمران , نقشه برداری , ترافیک , برق , مکانیک , معماری و شهرسازی را با بیش تر از ۴۰۰ هزار مهندس به عضویت خویش دارد سزاوار است که تحت عنوان متولی , برنامه ریزی و اجرای جشن و پای کوبی ملی روز مهندس را تدارک دیده و مدیریت کند ; بدین ترتیب جای خالی یک مراسم ملی و فراگیر برای روز مهندس که میتواند نشانه اتحاد رویه جامعه مهندسی کشور و بزرگداشتی شایسته نام آن‌ها باشد احساس می شود .

 

درحال حاضر جدای از آنکه سالانه این مراسم به طور مجزا و درون سازمانی در سراسر میهن برگزار میشود ; حضور مهندسانی که تحت عنوان نخبگان جامعه در مناصب مهم اجرایی , فنی , عمرانی و مدیریتی سرزمین میباشند هم کمرنگ بوده و احتمالا بتوان اظهار‌کرد هیچگاه در مراسمی که به طور رسمی به اسم مهندسان میهن است این بزرگان در کنار نیز چشم نشده اند .

 

زمانی که در جشنواره فیلم فجر حضور همزمان سه وزیر از دولت یازدهم را شاهد هستیم , بسیار غریبانه است تصور برگزاری روز مهندس در پایتخت سرزمین سوای این‌که وزیری در آن حاضر باشد مخصوصا غریبانه‌تر خواهد بود که بدانیم وزیران راه و شهرسازی و نفت آقایان آخوندی و زنگنه و همینطور آقای ترکان مشاور عالی رییس جمهور هر سه علاوه بر این که مناصب مهم اجرایی , فنی , عمرانی و مدیریتی کشور را عهده دار می‌باشند از مهندسان بنام اداره نظام مهندسی ساختمان بوده و در کارنامه خود عضویت در شورای مرکزی با رای اعضای سازمان را تجربه کرده‌اند .

همینطور در صورتیکه که روز بزرگداشت مقام مهندس به صورت ملی و با حضور مدیران اجرایی , فنی , عمرانی و مدیریتی کشور برگزار شود ; به صورت جدا به دور از توقع نیست که هرساله حضور و سخنرانی ریاست محترم جمهوری در این برنامه به امری طبیعی تبدیل و هرچه بيشتر به قدر و منزلت این روز بزرگ افزوده شود .

 

ضمنا نباید فراموش کرد که ۵ اسفند سال روز تولد خواجه نصیر طوسی است که علاوه بر مدارج علمی که او را در زمره محققان و مهندسان شهیر اهل ایران قرار می‌دهد کتابی هم با عنوان اخلاق و رفتار ناصری دارد که در سه بخش «تهذیب اخلاق» , «تدبیر منزل» و «سیاست مُدن» به جایگاه اخلاق در امور شخصی , خانواده و جامعه میپردازد و خصایل اخلاقی که امروزه کیمیای گمشده جوامع بشری است را به خوبی تشریح میکند و میتواند سرلوحه فعالیت‌های حرفه‌ای مهندسانی باشد که خود را دنباله‌رو این دانشمند اهل ایران میدانند .

منبع: صما

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اسفند ۹۵
1013 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0