واکنش وزیر خاتمی به حمله سایبری/ صدام از جنگ سایبری شکست خورد واکنش وزیر خاتمی به حمله سایبری/ صدام از جنگ سایبری شکست خورد

واکنش وزیر خاتمی به حمله سایبری/ صدام از جنگ سایبری شکست خورد

واکنش وزیر خاتمی به حمله سایبری/ صدام از جنگ سایبری شکست خورد ، همین دو سه ماه پیش بود که سایت وزارت راه و شهرسازی هک شد و بیش از 2 هفته اختلال ایجاد شد و سیستم را فلج کرده ‌بود

کد خبر: 000809005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ آبان ۰۰ - ۱۱:۲۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، واکنش وزیر خاتمی به حمله سایبری/ صدام از جنگ سایبری شکست خورد ، همین دو سه ماه پیش بود که سایت وزارت راه و شهرسازی هک شد و بیش از ۲ هفته اختلال ایجاد شد و سیستم را فلج کرده ‌بود

واکنش وزیر خاتمی به حمله سایبری/ صدام از جنگ سایبری شکست خورد

 

واکنش وزیر خاتمی به حمله سایبری/ صدام از جنگ سایبری شکست خورد
واکنش وزیر خاتمی به حمله سایبری/ صدام از جنگ سایبری شکست خورد
احمد خرم، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی بیان کرد: همین دو سه ماه پیش بود که سایت وزارت راه و شهرسازی هک شد و بیش از ۲ هفته اختلال ایجاد شد و سیستم را فلج کرده ‌بود. بجز افرادی که برای سرگرمی یا مخالفت این کار را می‌کنند، بعضی هم مزدبگیر هستند. یک دسته از مخالفان در خارج از کشور این اقدامات را انجام می‌ دهند.
احمد خرم، وزیر راه در دولت سید محمد خاتمی در باره حملات سایبری بیان کرد: «جنگ‌های دنیا در گذشته، جنگ نیروی انسانی و ابزار فردی بوده‌است. به این معنا که هدایت آن به دست فرد بوده‌است. افراد باید کارآزموده می‌شدند تا بتوانند در جنگ موفق باشند. کم‌کم افراد سازماندهی شدند و ابزار هم ارتقا پیدا کردند. ابزار جمعی شد و به ابزار یا سلاح‌های کشتار جمعی تبدیل شد. امروز شاهد نیروی انسانی، سازماندهی آن و ابزار بسیار پیچیده جنگ هستیم. جنگ تسلیحاتی، موشک‌های قاره پیما، بالستیک، کلاهک هسته‌ای و … وجود دارد و همه چیز بسیار پیچیده شده‌است. اخیرا نوع دیگری از جنگ به جنگ‌های انفرادی، سازماندهی شده و سلاح‌های کشتار جمعی اضافه شده که به آن جنگ سایبری می‌گویند. اشاره‌ای می‌کنم به سه دهه پایانی قرن بیستم که انقلاب سوم در جهان اتفاق افتاد.»
خرم تصریح کرد: «انقلاب اول اختراع ماشین بخار در قرن هجدهم در انگلیس بود. انقلاب صنعتی دوم اختراع برق در قرن نوزده دراروپا و انقلاب سوم انقلاب IT و ICT بود که الوین تافلر در قالب موج سوم یا انقلاب سوم آن را مطرح کرد و گفت از این پس اقتدار به نظامی‌گری برتر و به اقتصاد برتر نیست، اقتدار از این پس به تولید دانش و دانایی و تکنیک‌های نو است. دیدیم که حرکت IT و ICT با چه سرعت خیره کننده‌ای تولید دانش و انتقال دانش را رقم زدند و دنیا وارد صحنه جدید تلاش به سمت توسعه و مقابله وارد شد. بد نیست که به انقلاب چهارم هم اشاره کنیم. محورهای انقلاب چهارم چه خواهد بود؟ من ۵ ماه پیش با رییس کشوری UNDP یا برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا برنامه عمران ملل متحد در تهران جلسه‌ای مجازی داشتم. همان‌طور که می‌دانید هر کشوری دو رییس کشوری UNDP دارد؛ یکی رییس حقوق بشر و دیگری رییس توسعه صنعتی است که من با رییس توسعه صنعتی UNDP در ایران جلسه‌ای داشتم که یک خانم دکتر به نام دکتر شهرکی بود.»
*ترکیبی از دانش و تکنولوژی‌های نوظهور، انقلاب چهارم را شکل می‌دهد
خرم گفت: « من در این نشست گفتم که از شما تقاضا می‌کنیم در آموزش نیروهای مهندس ما و اعطای گواهینامه بین‌المللی با ما همکاری لازم را داشته‌باشید. چرا که پیش‌بینی ما این است که استفاده از دانش و تکنولوژی‌های نو در دستور کار نسل جدید ساخت و ساز در دنیاست. ایشان گفت عجب اتفاق جالبی. پرسیدم چرا؟ گفت یک ماه پیش محور انقلاب چهارم صنعتی توسط UNDP اعلام‌ شد. بنا به گفته او استفاده ترکیبی از دانش و تکنولوژی‌های نوظهور، انقلاب چهارم را تشکیل می‌دهد. دانش و تکنولوژی‌های نوظهور شامل IT و ICT ، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی است.»
وی ادامه داد: «بنابراین نه تنها چند دهه است جنگ سایبری شروع شده بلکه سمت‌گیری آینده دنیا به سمت استفاده از دانش و تکنولوژی‌های نوظهور است. ما باید خودمان را به آن برسانیم. یکی از چالش‌هایی که ما داریم، این است که مقابله با جنگ سایبری، مقابله با جنگ با سلاح‌های پیشرفته و مقابله با استفاده جنگ‌افزاری از سلاح‌های هسته‌ای هزینه‌های سنگینی دارد. این که هم خود را به دنیا برسانیم و هم مقابله کنیم هزینه‌بر دار است. همچنین عملیات‌ مبتنی بر این تکنولوژی‌ها می‌تواند برای ما خسارات سنگینی به دنبال داشته‌باشد.»
*سالانه حدود دویست هزار نفر نیروی تحصیل‌کرده از کشور می‌روند
وزیر راه و شهرسازی دولت اصلاحات توضیح داد: «ستاد جنگ سایبری مدتهاست که تشکیل شده است. این یکی از کارهاست باید انجام می‌شد و شد. نیروی کارآمد و سالم و اثربخش در این حوزه یکی دیگر از ملزومات ست که کم و بیش داریم. نیروهای متخصص IT و ICT ما در دنیا حرف برای گفتن دارند. ما عقب نیستیم اما باید بدانیم کشورهای دیگر چه می‌کنند. کشورهای دیگر از چنین نیروهای کارآمدی استفاده می‌کنند، آنها را سازماندهی می‌کنند و از آنها بهره می‌برند. برخی کشورها افراد دارای صلاحیت در این حوزه را از تمام دنیا به اصطلاح تور می‌کنند. به ای‌تی‌من‌ها حقوق‌های خوب پراخت و امکانات مناسب با محیطی سالم را برای کار تحقیقاتی و طراحی سایبری و آی تی در اختیار آنها قرار می‌دهد. یکی از کارهایی که ما باید بکنیم این است که چنین نیروهایی را از دست ندهیم. الان حداقل میزان نیروهای تحصیل‌کرده‌ی دانشگاهی که از کشور می‌روند سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

هر نیروی تحصیل کرده دانشگاهی در ۳۰ سال مدت خدمتش یک میلیون دلار ارزش افزوده در زیرساخت ایجاد می‌کند. یعنی هر جوانی را از دست بدهیم یک میلیون دلار از دست می‌دهیم و این رقم برای ۲۰۰ هزار نفر یعنی از دست دادن ۲۰۰ میلیارد دلار در سال. باید بتوانیم این دانشجویان را جذب کنیم تا بتوانیم در صحنه مصاف سنگین سایبری موفق باشیم.»
وی هم‌چنین با اشاره به چالش دیگر پیش رو توضیح داد: «چالش دیگری که داریم این است که ما در اکثر زمینه‌ها دچار بحران هستیم. در سیاست خارجی، در زمینه اقتصاد، تورم، تامین مالی برای طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی و خدمات عمومی، صنعتی، کشاورزی و … با چالش مواجه هستیم. ما امسال ۴۰۰ تا۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. باید بودجه‌ای برای برخوردهای سایبری این چنینی تخصیص دهیم که تا به جای تک خوردن، پاتک بزنیم. با وجود این چالش‌ها کار سخت می‌شود. این افراد و سازمان‌هایی که حملات سایبری انجام می‌دهند، چند دسته هستند.»
وی تصریح کرد:‌ «یک دسته داخلی هستند و یک دسته هم خارجی هستند. من نشنیدم که در داخل به صورت تشکیلاتی اقدام به هک بکنند و به صورت سازمان‌یافته دست به ایجاد اختلال در سیستم‌ها بزنند. اغلب منفرد هستند. اما کشف آنها کار پیچیده‌ای است. بعضی ها تفننی اقدام به هک می کنند، بعضی ها باج خواهند هک می کنند که باج بگیرند، بعضی ها هم از موضع اپوزوسیون وارد هک می شوند. در واقع نباید در داخل زیاد به دنبال اقدامات تشکیلاتی در این زمینه باشیم. آنها بعضا نفرات هستند که از اوضاع و احوال ناراضی هستند و اقدام به این کار می‌کنند. همین دو سه ماه پیش بود که سایت وزارت راه و شهرسازی هک شد و بیش از دو هفته اختلال ایجاد شد و سیستم را فلج کرده ‌بود. به جز کسانی که برای سرگرمی یا مخالفت این کار را می‌کنند، بعضی هم مزدبگیر هستند. یک دسته از مخالفان در خارج از کشور این اقدامات را انجام می‌دهند. قطعا مخالفان خارج از ایران جمهوری اسلامی بر روی این افراد مزدبگیرد بر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این گروه کاملا تشکیلاتی عمل می‌کنند و منبع داخلی نیستند.»
او افزود: «در راس جنگ سایبری آمریکا و اسراییل قرار دارد. آنها هر کاری بتوانند انجام می‌دهند. به لحاظ مالی هم هیچ کدام از آنها مشکلی ندارند. به لحاظ دستیابی به دانش و تکنیک های جدید و نوظهور هم مشکلی ندارند. ما باید خیلی مراقب باشیم و سرمایه‌گذاری سنگینی در این حوزه داشته‌باشیم که البته این سرمایه‌گذاری‌های سنگین ما را از انجام کارهای زیربنایی و معیشتی مردم و رفاهی آنها غافل و منحرف می‌کند.»
*صدام از جنگ سایبری شکست خورد
این فعال سیاسی در خاتمه متذکر گردید: «مساله آخری که می‌خواهم به آن اشاره کنم، ضربه خوردن یک حکومت به ظاهر مقتدر و شکست ناپذیر در منطقه است. صدام از جنگ سایبری شکست خورد. سیستم الکترونیک صدام را آمریکایی‌ها از کار انداختند و فلجش کردند. این خطر را باید جدی گرفت. صدامی که شکست ناپذیر به نظر می‌رسید در مصاف جنگ سایبری شکست خورد. ما باید برای این قضیه طرح و برنامه داشته‌باشیم و در این حوزه قوی‌تر عمل کنیم. نقطه آسیب‌پذیری این جاست. باید تلاش کنیم که در چند جبهه درگیر نشویم. هم از جبهه داخلی و هم جبهه خارجی مراقبت کنیم. هم مساله هسته‌ای، هم بحران‌های اقتصادی هم سیاست خارجی و … جبهه‌های مختلفی هستند که ما با آن درگیر هستیم اما نباید در چند جبهه بجنگیم.»
منبع: خبر آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آبان ۰۰
389 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0