ایمن سازی معادن نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی و اهتمام بیشتر مسئولان ایمن سازی معادن نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی و اهتمام بیشتر مسئولان

ایمن سازی معادن نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی و اهتمام بیشتر مسئولان

ایمن سازی معادن نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی و اهتمام بیشتر مسئولان ، است. نکات ایمنی در بیشتر معادن استان به ویژه معادن زغال سنگ رعایت نمی‌ گردد

کد خبر: 000221001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰۰ - ۶:۳۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ایمن سازی معادن نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی و اهتمام بیشتر مسئولان ، است. نکات ایمنی در بیشتر معادن استان به ویژه معادن زغال سنگ رعایت نمی‌ گردد

ایمن سازی معادن نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی و اهتمام بیشتر مسئولان

ایمن سازی معادن نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی و اهتمام بیشتر مسئولان
رییس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از آنچه که « کم توجهی بهره‌برداران بخش خصوصی نسبت به ایمن سازی معادن » این استان نامید، انتقاد کرد و گفت که رفع این مشکل نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی و اهتمام بیشتر مسئولان است.
مجتبی مرتضوی اظهار داشت: نکات ایمنی در بیشتر معادن استان به ویژه معادن زغال سنگ رعایت نمی‌ گردد و در صورت ادامه بی‌توجهی نسبت به این امر،  شاهد بروز حوادث ناگواری در این بخش خواهیم بود.
هشدار رییس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران یک هفته پس از آن صورت میگیرد که ریزش معدن زغال سنگ در استان سمنان به مرگ دو کارگر انجامید.یازدهم اردیبهشت ماه در تونل شماره چهل و دو معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی در پنجاه کیلومتری شهرستان دامغان به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، حادثه ای رخ داد و دو کارگر پیمانکاری محبوس شده اند.
وی شمار معادن ثبت شده در مازندران را دویست و پنجاه واحد اعلام کرد و با بیان اینکه از این تعداد صد و ده معدن اکنون مشغول استخراج مواد معدنی هستند، اظهار داشت: که از مجموع واحدهای معدنی فعال، پنجاه معدن در تولید استخراج زغال سنگ شناسایی شده‌ است که از این تعداد بیست و دو معدن هم‌اکنون فعال است.
مرتضوی با عنوان اینکه بنا به علل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌ های ظالمانه دشمنان، تنها از پنجاه درصد ظرفیت معادن مازندران استفاده می ‌شود، گفت: برابر قانون مسئول فنی و ایمنی باید در معادن بطور مستمر حضور داشته باشد که این امر در معادنی که به بهره‌برداران بخش خصوصی واگذار شده است، مورد کم توجهی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه بهره‌برداران بخش خصوصی نسبت به ایمن سازی معادن کم توجه هستند، یکی از علل اصلی این امر را قیمت بالای خرید تجهیزات ایمنی و حفاظتی برای معادن عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت دلار در چند سال اخیر باعث شده است تا بهره‌برداران بخش خصوصی برای خرید تجهیزات ایمنی از جمله سامانه تهویه و دیگر اقلام با مشکل اساسی روبرو شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مازندران تصریح کرد: هم‌اکنون بیشتر معادن زغال‌سنگ مازندران که زیر نظر بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند، فاقد دستگاه گازسنج و دستگاه تهویه مناسب هستند و در صورت وقوع انفجار، شاهد حوادث ناگواری خواهیم بود.
مرتضوی با عنوان اینکه در معادنی که زیر نظر دولت مشغول فعالیت هستند، نظارت بیشتری می‌ شود و نکات ایمنی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: برابر قانون باید از محل منابع درآمدی معادن، ده درصد صرف ایمنی شود که بهره‌برداران بخش خصوصی به این امر کم توجه هستند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران بر ضرورت افزایش خرید، بروزرسانی تجهیزات ایمنی و همچنین ماشین‌آلات سنگین در معادن تاکید کرد و گفت: بهره‌برداری غیراصولی و غیرکارشناسی به مواد معدنی ضربه می‌زند و اگر به درستی استخراج نگردد، از عمر مفید معادن نیز کاسته می‌شود.
وی، تهیه و تامین ماشین‌آلات سنگین برای بهره‌برداران بخش خصوصی را با توجه به افزایش قیمت ارز، کار سختی توصیف کرد و افزود: هم‌اکنون قیمت خرید یک جفت لاستیک لودر سیصد میلیون ریال است که این امر علاوه بر افزایش هزینه استخراج مواد معدنی از جمله شن و ماسه،سبب افزایش قیمت تمام شده برای مصرف کننده می‌ شود.
بنا به اعلام سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از ۳ هزار و پانصپ کارگر معدنی استان یک هزار و پانصد نفر در پنجاه معدن زغال‌سنگ فعالیت می‌کنند.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ اردیبهشت ۰۰
844 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0