رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران

معدن؛ سنگر پایدار توسعه اقتصادی

حوزه معدن و صنایع معدنی میتواند بعنوان سنگری پایدار در توسعه اقتصادی کشور نقشی مهم ایفا کند. ایران جزو ده کشور معدنی برتر دنیا بشمار میرود و فقط با اکتفا به داشته‌های اکتشاف‌شده خود، آن هم با وسعت محدود هفت درصد، توانسته در این جایگاه قرار گیرد.

کد خبر: 960321019 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ خرداد ۹۶ - ۷:۱۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، معدن؛ سنگر پایدار توسعه اقتصادی دنیای معدن -حوزه معدن و صنایع معدنی میتواند بعنوان سنگری پایدار در توسعه اقتصادی کشور نقشی مهم ایفا کند. ایران جزو ده کشور معدنی برتر دنیا بشمار میرود و فقط با اکتفا به داشته‌های اکتشاف‌شده خود، آن هم با وسعت محدود هفت درصد، توانسته در این جایگاه قرار گیرد.معدن سنگر پایدار توسعه اقتصادی

 

معدن سنگر پایدار توسعه اقتصادی

معدن سنگر پایدار توسعه اقتصادی

معدن سنگر پایدار توسعه اقتصادی

باید حدود بیست و شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی تا افق ۲۰۲۰ انجام گردد. از آن جا که مازندران هم منابع و ذخایر معدنی فراوانی دارد، توجه به زنجیره معدن در این استان الزامی بنظر میرسد و میتواند نقش مهمی را در اقتصاد کشور بخود اختصاص دهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در سفر به استان مازندران بیان کرد: فعالیتهای اکتشافی بعنوان حلقه نخست زنجیره معدن کاری و تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این اهمیت، توجه هرچه بیش تر به این بخش را الزامی میسازد.
نادعلی اسماعیلی‌دهج با اشاره به این که به بخش اکتشافات معدنی آنطور که باید در سالهای پیش توجه نشده، گفت: دولت یازدهم در آغاز فعالیت خود سعی کرد کاستیهای سالهای پیش را جبران کند.
وی با اشاره به پنجاه و سه میلیارد تن ذخایر معدنی اکتشاف شده در کشور، ادامه داد: میزان تولید سالانه این معادن افزون‌بر دویست و هفتاد میلیون تن است.
وی، مازندران را از استانهای زغالسنگ‌ خیز کشور دانست و افزود: پنجاه معدن زغالسنگ در این استان وجود دارد. از طرفی با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، حوزه معدن در سالهای اخیر دچار رکود نشده و هم چنان نقش قابل‌توجهی در توسعه و شکوفایی کشور دارد.
مدیریت صحیح برای اشتغال زایی در معدن
هادی حمیدیان رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان مازندران هم در جریان این نشست خبری با تاکید بر توان بالای بخش معدن در اشتغال زایی اذعان کرد: مدیریت صحیح منابع و استفاده بهینه از آن ها تاثیر بسزایی در اشتغال زایی بخش معدن خواهد داشت زیرا هزینه اشتغال زایی در بخش معدن کم تر از پنجاه درصد این هزینه در صنعت است و امکان ایجاد صنایع معدنی در تمام نقاط کشور هم وجود دارد.
وی با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد اشتغال ۱ ‌میلیون نفری عنوان کرد: معدن تنها بخشی است که دولت میتواند با سرمایه‌گذاری اندک، در سراسر کشور بطور یکسان فرصت شغلی ایجاد نماید؛ زیرا در هر استان همواره تعدادی معدن آماده سرمایه‌گذاری وجود دارد.
حمیدیان گفت: مازندران از نظر برخی از مواد معدنی دارای رتبه کشوری است. بطور نمونه در زمینه زغا‌سنگ، فلورین، سیلیس، پوکه معدنی و سنگ ساختمانی از منابع قابل‌توجهی برخوردار است.
وی اذعان کرد: استان مازندران از نظر نزدیکی به پایتخت، هم جواری با کشورهای آسیای‌میانه، راههای دسترسی مانند حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای جهت جذب سرمایه‌گذار برخوردار است و سازمان نظام مهندسی معدن مازندران هم آماده هم کاری با سرمایه‌گذاران معدنی در استان است.
الهه رحیمی رئیس گروه تخصصی زمین‌ شناسی سازمان نظام‌ مهندسی معدن استان مازندران هم درمورد اهمیت بخش معدن در کشور اظهار داشت: همانطور که اشاره شد در چند سال اخیر توجه کم تری به بخش اکتشاف شد ولی با شروع فعالیت دولت تدبیر و امید تلاش گسترده‌ای برای جبران نقایص حاصل از کمبود اطلاعات انجام شده است. از اقدامات انجام شده در این حوزه میتوان بعملیات ژئوفیزیک هوایی با هم کاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اشاره نمود.
وی با اشاره به بکر بودن معادن مازندران ادامه داد: بعضی معادن استان بدلیل این که مورد عملیات اکتشافی اصولی قرار نگرفته‌اند، از دید اقتصادی هم چنان دست‌نخورده و بکر بشمار میروند.


رحیمی در توصیف زمین‌شناسی استان مازندران افزود: اکتشاف چکشی در مازندران روشی مطلوب نبوده و این موضوع اهمیت بررسی و مطالعات ژئوفیزیک هوایی را در استانهای شمال کشور نشان میدهد. البته باید گفت در برخی نقاط دنیا برای دست یابی به مواد معدنی، باید میزان فراوانی از خاک قابل کشت برداشته شود، درحالیکه در ایران مواد معدنی بسطح خیلی نزدیک است که به کاهش هزینه‌ها در بخشهای اکتشاف و استخراج منجر میشود و درنهایت تولید سریعتر انجام میپذیرد.
او گفت: لذا با یک مقایسه ساده، ظرفیت بالای معدن ایران و زمین‌شناسی خارق‌العاده آن ستودنی است.
منبع: دنیای معدن

 

دانلود منابع آزمون نظام مهندسی رشته برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ خرداد ۹۶
1242 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0