معاونت وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت

باید قدرت نظارت بر معدن ها را به نظام مهندسی معدن واگذار نمود

معاونت وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در پانزدهمین همایش سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران بیان کرد: باید کلید نظارت را رسماً بنظام مهندسی بدهیم و وزارت خانه تنها به دادن پروانه اکتفا کند.

کد خبر: 960421010 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ تیر ۹۶ - ۸:۴۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،معاونت وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در پانزدهمین همایش سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران بیان کرد: باید کلید نظارت را رسماً بنظام مهندسی بدهیم و وزارت خانه تنها به دادن پروانه اکتفا کند.  باید قدرت نظارت بر معدن ها را به نظام مهندسی معدن واگذار نمود

باید قدرت نظارت بر معدن ها را به نظام مهندسی معدن واگذار نمود

باید قدرت نظارت بر معدن ها را به نظام مهندسی معدن واگذار نمود

باید قدرت نظارت بر معدن ها را به نظام مهندسی معدن واگذار نمود

جعفر سرقینی معاونت وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت در پانزدهمین همایش سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان این که معادن کشور طی سالهای گذشته توسعه چشم گیری داشته است، عنوان کرد: دوران طفولیت معادن کشور گذشته است و تولیدات ما بهیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست. اگر روزی بیست میلیون تن سیمان تولید میکردیم، اکنون ظرفیت تولید هشتاد و سه میلیون تن سیمان را داریم. روزی کاشی و سرامیک کوپنی بود و امروز دویست میلیون تن کاشی و سرامیک مازاد در کشور تولید میشود.
وی ادامه داد: برغم تمام این پیشرفتها، تشکیلات اداری امروزه کوچکتر شده است؛ لذا باید کار را به نظام مهندسی معدن واگذار کرد؛ متاسفانه نظارت در معدن با رشد در این حوزه متناسب نبوده است.
سرقینی یکی از بزرگترین ناکامیهای خود را در دوری تصدی معاونت، ‌ناتوانی در مکانیزه‌ کردن و ساماندهی معادن دانست و افزود: این موضوع به این معنا نیست که نظارت وجود ندارد، نظارت هست؛ ولی در این بخش هنوز به روش نیمه‌ سنتی عمل میشود؛ در واقع معادن هم بصورت فیزیکی و هم در فضای مجازی سامان دهی شده‌؛ ولی در بحث نظارت این گونه نیست.
او تصریح کرد: تنها سازمانی که میتواند نظارت را مکانیزه کند، نظام مهندسی است.
وی بخشی از مشکلات مربوط بعدم مکانیزاسیون دربخش نظارت ناشی از کوچک‌ مقیاس بودن معادن دانست و خاطر نشان کرد: بازدید و نظارت بر شش هزار معدن خیلی سخت است و نیروی کافی برای این سرکشیها وجود ندارد.


معاون وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت نظارت و ایمنی تاکید کرد: خطر همیشه در کمین است. اتفاقاتی که درمعادن رخ میدهد‌ گاه موجب تعطیلی دائمی معدن میشود؛ ‌علاوه‌ بر آن، صدمات انسانی ناشی از حوادث معدن ملتی را افسرده میکند.
سرقینی اعلام رشد منفی معدن را در سال پیش ناشی از بی‌ مبالاتی عده‌ای خواند که آمار نادرست ارائه داده‌ بودند و مطرح کرد: با ارائه آمار درست به بانک مرکزی، رشد معدن در ۳ ماهه سوم سال نود و پنج، ۱۰. ۷ و در ۳ ماهه چهارم ۱۰. ۴ اعلام شد؛ به این‌ ترتیب طبق آمار بانک مرکزی، رشد معدن از منفی شش به مثبت ۲. ۱ رسیده است.
معاون وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت اظهار داشت: در سال نود و پنج، ۶. ۶ میلیارد دلار صادرات مواد معدنی و سنگ معدنی داشته‌ ایم که نشان‌دهنده رشد حدوداً پانزده درصدی درمقایسه با سال قبل از آن است. بخش معدن ۲. ۱ میلیارد دلار صادرات مواد معدنی داشته است که شصت درصد آن وزنی و پنجاه و شش درصد آن ارزشی بوده است.
منبع : جماران

نشریه ۱۱۰ سازمان مدیریت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ تیر ۹۶
1053 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0