پيام بهزار پارسا به مناسبت سالروز زلزله دلخراش رودبار و منجيل سال 1369 پيام بهزار پارسا به مناسبت سالروز زلزله دلخراش رودبار و منجيل سال 1369

پيام بهزار پارسا به مناسبت سالروز زلزله دلخراش رودبار و منجيل سال ۱۳۶۹

پيام بهزار پارسا به مناسبت سالروز زلزله دلخراش رودبار و منجيل سال 1369 ، صادر شد. 31 خرداد ماه هر سال يادآور وقوع زلزله رودبار و منجيل در سال 1369 است

کد خبر: 010331013 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ خرداد ۰۱ - ۱۰:۰۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پيام بهزار پارسا به مناسبت سالروز زلزله دلخراش رودبار و منجيل سال ۱۳۶۹ ، صادر شد. ۳۱ خرداد ماه هر سال يادآور وقوع زلزله رودبار و منجيل در سال ۱۳۶۹ است

پيام بهزار پارسا به مناسبت سالروز زلزله دلخراش رودبار و منجيل سال ۱۳۶۹

پيام بهزار پارسا به مناسبت سالروز زلزله دلخراش رودبار و منجيل سال 1369
پيام رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت سالروز زلزله دلخراش رودبار و منجيل سال ۱۳۶۹
دفتر تاريخ سرزمين پهناورمان ايران، خاطرات تلخ وقوع حوادث طبيعي گوناگوني مانند سيل، زلزله، خشکسالي، طوفان و… را در بردارد که در اين ميان، صفحاتي از تاريخ وقوع زلزله ها و داستان خرابي ها و آسيب هاي عميقي بر جان و مال و روان هموطنانمان را نقل مي کند.
۳۱ خرداد ماه هر سال يادآور وقوع زلزله رودبار و منجيل در سال ۱۳۶۹ است، زلزله اي که موجب ويران شدن ۷۰۰ روستا شد، حدود ۳۵ هزار نفر را به کام مرگ کشاند، بيش از ۲۰۰ هزار واحد مسکوني را تخريب کرد تا ۵۰۰ هزار نفر از داشتن سرپناه محروم شوند. اين زلزله در واقع نقطه عطفي در تاريخ حوادث ايران است چرا که مسئولين ذي ربط وقت را بر آن داشت تا با تاسيس سازمان نظام مهندسي ساختمان و همچنين تدوين مقررات ملى ساختمان و مباحث ۲۲ گانه آن از تکرار اين دست اتفاقات دلخراش پيشگيري نمايند و از اين طريق راهکاري درخور به منظور بالابردن کيفيت و ايمنى و مقاوم سازى ساختمان ها و کاهش اثرات ناشي از بلاياي طبيعي برگزيند.
گرچه فلات ايران و سرزمين عزيزمان ناگزير زخمي از بلاياي طبيعي نظير زلزله و جابجايي گسل بر پيکر دردمند خود دارد، اين غرش و سرکشي زمين جز با درايت و تدبير و افزايش استحکام بناها درمان نمي شود. لذا برنامه ريزي زيربنايي و ساختاري در حوزه شهرسازي و ساخت و ساز، زمينه ساز کاهش خسارات مالي و تلفات انساني در شرايط بحراني از قبيل سيل، زلزله و ساير بلايا است
بدون ترديد حفظ جان و مال انسانها جز با تدبير دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز و توجه ويژه به مقاوم سازي ساختمان در برابر حوادث طبيعي چون زلزله حاصل نمي شود که اين مهم افزايش پايداري سازه‌هاي حجيم، حفظ سرمايه‌هاي ملي و ارتقاي تاب آوري جامعه را به دنبال خواهد داشت.
ميزان اثرگذاري زلزله و تخريب بناها و تاسيسات وابسته به عوامل مختلفي است و استهلاک ساختمان متاثر از تغييرات آب و هوايي، استفاده ساکنين، گذر زمان و … مي باشد و موجب مي شود کيفيت آنها از تراز استاندارد افول يابد. هنگامي که اين مسائل در کيفيت ساختمان جدي گرفته نشوند، مي‌توانند مشکلات جدي و غيرقابل جبراني را به بار آورند که هزينه‌هاي ناشي از اين رخدادها در اکثر موارد بيشتر از هزينه‌هاي نگهداري آن است.
فعاليت‌هايي که در راستاي نگهداري و تعمير ساختمان انجام مي‌شوند، علاوه بر مزايايي که در راستاي حفظ يا ارتقاي کيفيت ساختمان دارد يک سرمايه گذاري بلند مدت محسوب مي شود. به عنوان مثال درکنار بررسي و کنترل ايمنى و ايستايى سازه ، بررسى عملکرد آسانسورها‌، بررسي سيستم اعلام و اطفاي حريق، بررسي ايمني لوله‌کشي‌هاي گاز و سيم کشي برق، عايق بندي و …از بخش‌هاي مهم در تعمير و نگهداري بنا، است و مراقبت و نگهداري از اين بخشها مي‌تواند از وقوع فجايايي که جان انسان را به خطر مي‌اندازد، جلوگيري کند.
مقايسه بين طول عمر ساختمان در ايران و کشورهاي توسعه يافته نشان مي دهد که اجراي صحيح و اصولي و استفاده از مصالح استاندارد در زمان ساخت و توجه به تعمير و نگهداري در زمان بهره‌برداري، مهمترين عامل طول عمر ساختمان است و بنابراين در کنار رعايت مباحث مقررات ملى ساختمان تنها راهي که مي تواند نقش مهمي در حفظ اين سرمايه ملي و کاهش تهديدات جاني و مالي بهره بردان ساختمان داشته باشد توجه و اجراي مبحث ۲۲ مقررات ملي ساختمان است.براي اين منظور نيازمند هماهنگي سازمانهايي نظير شهرداري، سازمان ملي استاندارد، آتش‌نشاني‌، قوه قضاييه، نظام مهندسي ساختمان کشور، وزارت راه و شهرسازي و ديگر نهادهاي ذيربط هستيم تا با همکاري يکديگر بتوانند اين مبحث را اجرايي نمايند و جامعه اي تاب آور در برابر حوادث طبيعي ايجاد کنند.
بهزاد پارسا
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان
منبع: سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ خرداد ۰۱
403 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0