پيام رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت 5 دي ماه سالروز زلزله بم پيام رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت 5 دي ماه سالروز زلزله بم

پيام رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت ۵ دي ماه سالروز زلزله بم

پيام رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت 5 دي ماه سالروز زلزله بم ، صادر شد. زلزله و پيامدهاي تلخ آن اگر چه جزئي از تقدير پروردگار براي انسان است

کد خبر: 001010002 تاریخ انتشار: جمعه ۱۰ دی ۰۰ - ۱۱:۴۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پيام رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت ۵ دي ماه سالروز زلزله بم ، صادر شد. زلزله و پيامدهاي تلخ آن اگر چه جزئي از تقدير پروردگار براي انسان است

پيام رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت ۵ دي ماه سالروز زلزله بم

پيام رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت 5 دي ماه سالروز زلزله بم
پنجم دي ماه سال ۱۴۰۰ هجدهمين سالگرد حادثه ناگوار و تاسف بار زلزله بم مي باشد که متاسفانه بر اثر آن بسياري از هموطنان عزيزمان جان خويش را از دست دادند و تعداد زيادي هم مجروح و مصدوم شدند.
اين روز در تقويم رسمي کشور به دليل همدردى با هموطناني که عزيزانشان را از دست داده اند، با هدف جلب نظر افکار عمومي، گسترش فرهنگ ايمن‌سازي و کاهش خسارات ناشي از بلاياي طبيعي، به‌ عنوان روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي نام‌گذاري شده است.
زلزله و پيامدهاي تلخ آن اگر چه جزئي از تقدير پروردگار براي انسان است اما بايد به سهم خود در رقم خوردن اين تقدير تعمق و تفکر کرد، تقديري که با تدبير و دانش مي تواند به شيوه اي گوارا رقم بخورد.
زلزله و بلاياي طبيعي همواره تلنگري بر انسان است براي اينکه به قدرت لايزال پروردگار بينديشد و بر دانش و تجربه خود بنگرد که چه ميزان از آن بهره برده است‌. زلزله بم پس از زلزله رودبار از جمله اتفاقات ناگوار در تقويم ايرانيان به شمار مي رود. در چنين کشوري که زلزله خيز است و در سال شاهد چند زمين لرزه هستيم، اهميت آموختن از هر رويداد و جلوگيري از وقوع مجدد فاجعه يا کاهش عواقب آن ضروري به نظر مي رسد.
خوشبختانه رفته رفته با تکامل و تدوين قوانين و آيين نامه ها، اقدامات موثري در مقابله با بلاياي طبيعي صورت گرفته است به طوريکه در زلزله هاي اخير به دليل ساخت و ساز اصولي تر و افزايش استحکام ساختمانها شاهد خسارات جاني و مالي کمتري بوده ايم.
اميد است همانطور که سازمان نظام مهندسي ساختمان در استفاده از مجموعه قوانين و مقررات نظام مهندسي و کنترل ساختمان و بکارگيري مباحث مقررات ملي ساختمان بر اعضاي خود سخت مي گيرد و در ارائه خدمات مطلوب و بهينه مهندسي در زمينه هاي طراحي، نظارت و اجرا از هيچ تلاشي دريغ نمي نمايد افراد جامعه نيز با آگاهي از عواقب ساخت و ساز ناايمن نسبت به دريافت خدمات تخصصي مهندسي از افراد صاحب صلاحيت اقدام نمايند تا دست در دست هم گام هاي موثر و عملي در جهت کاهش خسارات بلاياي طبيعي برداشته شود و در عمل به مسئوليت اجتماعي و انساني خود متعهدانه عمل نمايند. آنچه در ساخت و ساز در زمينهاي فاقد سند مالکيت (نسقى) به دليل ممنوعيت دريافت مجوز ساخت شاهديم ورود افراد سودجو و فاقد صلاحيت به اين حوزه مي باشد که تاثير آن در کيفيت و پايداري ساختمان بسيار نگران کننده است. در برخي موارد سهل انگارى در بخش هاى نظارت و اجرا از سوى مهندسان نيز لطمات جبران ناپذيرى به دنبال دارد. بنابراين لازم است درکنار پيگيرى مسئولان ذيربط جهت حل معضلات مربوطه ، مهندسان محترم نيز رعايت قانون نظام مهندسى ساختمان و آيين نامه اجرايى آن را جز لاينفک رسالت حرفه اي و اخلاقي بدانند تا در اين مسير چراغ راه مهندسان جوانى که به تازگى پا در اين عرصه و مسير گذاشته اند باشند.
بهزاد پارسا
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ دی ۰۰
337 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0