نامه مهم ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در معاونت عمرانی استانداری خوزستان انعقاد گردید

تفاهم نامه هم کاری ۴ جانبه/راه اندازی سامانه مشترک الکترونیکی

در راستای حفظ و استفاده بهینه منابع ملی، تکریم ارباب رجوع، ارتقا سرعت و دقت، هم چنین جلوگیری از سواستفاده های احتمالی، تفاهم نامه هم کاری 3 جانبه میان شهرداری کلان شهر اهواز، سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با حضور معاون عمرانی استانداری خوزستان در سالن نشستهای استانداری خوزستان انعقاد گردید.

کد خبر: 960431019 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ تیر ۹۶ - ۱۱:۵۵ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، در راستای حفظ و استفاده بهینه منابع ملی، تکریم ارباب رجوع، ارتقا سرعت و دقت، هم چنین جلوگیری از سواستفاده های احتمالی، تفاهم نامه هم کاری ۳ جانبه میان شهرداری کلان شهر اهواز، سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با حضور معاون عمرانی استانداری خوزستان در سالن نشستهای استانداری خوزستان انعقاد گردید.تفاهم نامه هم کاری ۴ جانبه راه اندازی سامانه مشترک الکترونیکی

تفاهم نامه هم کاری 4 جانبه راه اندازی سامانه مشترک الکترونیکی

سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان

تفاهم نامه هم کاری ۴ جانبه راه اندازی سامانه مشترک الکترونیکی

موضوع این تفاهم نامه ایجاد سامانه مشترک بمنظور کنترل عملکرد مهندسین، اطلاعات کلیه پروانه های ساختمانی صادره، فرستادن الکترونیکی نقشه ها، مکاتبات و گزارشات مرحله ای مهندسین ناظر و در مجموع ارتقا بهره وری با ایجاد انسجام و هم افزایی میان طرفین هم کاری است که این سامانه برای نخستین بار در کشور راه اندازی گردیده است.
سیر رو به رشد نظام مهندسی در بهسازی ساخت و ساز
در این نشست فرامند هاشمی زاده، معاونت عمرانی استاندار خوزستان، عنوان کرد: سازمانهای حاضر در این نشست اضلاع مربع صنعت ساختمان هستند، راه و شهرسازی در تعیین سیاستها و تصویبها، نهاد نظارت بر پیشرفت فیزیکی طرحهای جامع است.
هاشمی زاده افزود: مدیریت شهری و شهرداری بعنوان صاحب و دارنده شهر در جهت هدایت سیاستهای ساخت وساز، نظارت و کنترل ساختمانها در رابطه با مدیریت شهری و مدیریت طرحهای شهری است.
وی تصریح کرد: نظام مهندسی ساختمان بعنوان نهاد اجرایی تحقق قانون نظام مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها است، اگر این ۳ رکن در کنار هم قرار گیرند و رکن چهارم که استانداریها و شهرداری هستند نیز در جهت نظارت بر پیاده سازی ضوابط و طرحهای دولت بر صنعت مسکن در کنار آنها قرار گیرد میتوانیم شاهد رونق صنعت ساخت و ساز در سطح استان باشیم.
او گفت: ما در زمینه مسکن از نظر معماری، شهرسازی، کیفیت ساخت و سازها دچار نوسانات هستیم و هم چنین افت کیفی ساختمانها از نظر نما و معماری داخلی و فضاسازی وجود دارد و این نشانه انقطاع و جدایی ارکان اصلی این صنعت بزرگ، مهم و موثر در زمینه اقتصاد شهری و اشتغال است.
وی با اشاره به این که اکنون حرکتهای خوبی در صنعت ساخت و ساز در حال انجام است تصریح کرد: در هر زمانی که ارتباط متقابل بین این ۴ ضلع برقرار گردد بر چرخه اقتصاد، حلقه ها و زنجیره ها نیز موثر است.
معاونت عمرانی استانداری خوزستان مطرح کرد: اگر توافقی داشته باشیم و هماهنگی را برقرار کنیم به جا و اثر گذار عمل کرده اید، تفاهم ۴ رکن اصلی شهرسازی و ساخت و ساز را بفال نیک میگیریم.
وی خاطر نشان کرد: در حوزه نظام مهندسی حرکتهای هماهنگ کننده، هم راهی و اتفاق خوبی در بهسازی ساخت و ساز در سطح استان اتفاق افتاده است.
هاشمی زاده ابراز داشت: این اتفاق نظر را بفال نیک میگیریم و باید بعنوان پیشرو این سامانه، خاستگاه این نوآوری باشیم و آنرا بسطح کشور تعمیم دهیم.
وی افزود: با راه اندازی این سامانه نوع استفاده از ظرفیت نظام مهندسی، تقسیم عادلانه کار میان مهندسین و عدم تمرکز در اختیار افراد خاص بوجود می آید و مشخص میشود هرشخص چند تا از سقف سهمیه استفاده کرده و مراحل ساخت و ساز نشان داده میشود شهرداری هم خاطر جمع خواهد بود ساختمانی که ساخته میشود بحوادث ناشی از رعایت نکردن اصول شهری دچار نمیشود.
معاون عمرانی استانداری خوزستان در خاتمه گفت: مردم هم باید از این موضوع آگاه گردند و چون این کار تحول گرا است موانع بسیاری در این راه وجود دارد باید حضور خود را در تمام جوانب لحاظ کنیم و از قبل پاسخهایی که لازم است آماده داشته باشیم تا هرکس که انتقادی دارد توجیه و اقناع گردد .
ضرورت ارتباطات نهادها و دستگاههای ذی ربط ساختمان
بهنام برومند زاده، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، هم در این نشست گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان از آغاز دوره هیات مدیره ششم مدام در جهت اصلاح امور حرکت کرده است و افزایش کیفیت ساخت و ساز را با تصمیمات گرداوری شده و زیربنایی برمبنای قانون در دستور کار خود قرار داده است.
برومند زاده با اشاره به این که هدف ما حفظ امنیت شهروندان و استفاده بهینه از ساختمانها است اظهار کرد: امیدوار هستیم با بهره گیری از ایده های جدید مهندسین و با سامان دهی شرایط موجود و تامین ساز و کارهای لازم، با مشارکت همه نهادهای ذی ربط به شرایط استاندارد در ساخت و ساز دست یابیم.
وی تصریح کرد: طبق این اساس نشست های متعددی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، شهرداری اهواز، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و دفتر فنی استانداری برگزار گردید و تصمیمات زیربنایی خوبی گرفته شد که در این مورد نمایندگی از هیئت مدیره سازمان، تشکر ویژه ای از معاون عمرانی استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی و شهردار اهواز داریم.
برومند زاده ادامه داد: راه اندازی این سامانه مشترک، یکی از کارهای خوبی است که در جهت تقویت کیفیت ارتباط بین نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان است
وی اضافه کرد: در جهت اجرای مقررات ملی ساختمان هیچ چیزی اثرگذار تر از ارتباطات سازنده بین نهادها و دستگاههای ذی ربط ساختمان نیست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطر نشان کرد: طبق آسیب شناسیهای انجام شده در حوزه صنعت ساختمان خوزستان در سالهای پیش، با هم کاری شهرداری، دفتر فنی استانداری خوزستان، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان این سامانه مشترک طراحی و برای ارتباط مشترک نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان رونمایی گردید.
او گفت: در این تفاهم نامه قرار شده است صرفا برای پروژه هایی پروانه صادر شود که کلیه اسناد فنی آن از طریق این سامانه و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بارگذاری شده باشد و هم چنین گفتنی است رعایت کلیه قوانین و مقررات ملی ساختمان در این تفاهم نامه توسط طرفین ضروری است.
هدف کلی ایجاد سلامت اداری در تشریفات قانونی ساخت و ساز است
منوچهررحمانی، مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان، گفت: بحث رکود مسکن از جمله مشکلاتی است که در صنعت ساخت و ساز وجود دارد، است باید کاری کنیم این بخش هرچه شفافتر گردد.
رحمانی ادامه داد: یکی از اقدامات مفید، همین نشست های مشترکی است که میان شهرداری، راه و شهرسازی، استانداری و نظام مهندسی ساختمان برگزار میشود و هدف کلی ایجاد سلامت اداری در تشریفات قانونی ساخت و ساز است که حداقل هشتاد صنعت پشت سر آن است.
وی با اعلام این که این سامانه برای نخستین بار در کشور راه اندازی گردیده است عنوان کرد: در این زمینه با ارگانهای موجود یعنی شهرداری و نظام مهندسی بحث کردیم اکنون آماده تبادل تفاهم نامه هستیم، در بلند مدت شرایط خوبی برای رونق اساسی مسکن بدنبال دارد.
راه اندازی سامانه مشترک از آغاز مرداد ماه
سلام ابوقداره نسب، معاون امور مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی، اظهار داشت: بر اساس قانون اجرای ماده سی و پنج قانون نظام مهندسی بعهده راه و شهرسازی است که کارشناسین ما طی بازدیدهایی که انجام داده اند ضعفها و آسیبهای موجود را شناسایی وگزارشها لازم را ارائه کردند.
ابوقداره نسب ادامه داد: از جمله این آسیبها،میتوان بجعل نامه های نظام مهندسی و عدم آرشیو به روز گزارشات شهرداریها و پرونده های ساخت و ساز اشاره نمود.
وی افزود: وقتی بازرس ماده سی و پنج به شهرداریها رجوع میکردند گزارش به روزی در اختیار آنها قرار نمیگرفت در نتیجه ناظر را به شورای انتظامی معرفی میکردند، دفاعیاتی که به شورای انتظامی داده میشد مشخص میکرد که ناظر گزارشات را داده است ولی در پرونده نیست بهمین علت ما اعتقاد داشتیم این ارتباط بصورت سامانه الکترونیکی ایجاد گردد.


او تصریح کرد: در راستای نهایی کردن سامانه مشترک بیش از ده نشست مدیریتی و کارشناسی برگزار گردید که در این رابطه بیش از دویست آزمون و خطا نیز روی کارکرد تعدادی از مهندسین پایه یک کارشناسی ارشد انجام شده است.
معاون امور مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گفت: از آغاز مردادماه این سامانه راه اندازی میشود. فرستادن گزارشات، مکاتبات میان شهرداری، راه و شهرسازی و نظام مهندسی بصورت الکترونیکی میشود نقشه های ساخت و ساز که از طرف نظام مهندسی تایید میشود بصورت الکترونیکی به سمت شهرداری میرود.
سیدخلف موسوی، شهردار اهواز، ضمن تقدیر از مدیر کل راه وشهرسازی خوزستان که در جهت هماهنگی و ارتباط متقابل بین سیستم مدیریت شهری راه وشهرسازی و نظام مهندسی همت کرده است مطرح کرد: طرح جامع شهری در استان در شورای برنامه ریزی تصویب گردید، در بخش ساخت و ساز ما خیلی امیدواریم که با این تفاهم نامه تحولی در این صنعت صورت بگیرد و تنها محتوایی نباشد و بعمل تبدیل گردد. وسوی وی گفت: ساختمان یک سرمایه ملی است که باید از آن ونگهداری گردد، میانگین عمر ساختمانها در خوزستان در مقایسه با کشورهای دیگر خیلی پایین است و البته حوادث اخیر هم نشان میدهد کیفیت ساخت و ساز نیز مناسب و در شان و منزلت مردم خوزستان نیست امیدوار هستیم این مشکلات حل شود و این سامانه هم به تبادل اطلاعات کمک کند و با گرفتن تدابیری به بالا بردن کیفیت ساخت و ساز منجر گردند.
موسوی تصریح کرد: مناطق قدیمی شهر و مناطق تازه ساز، تا زمانیکه ساخت و ساز میشوند مردم متوجه مشکلات نیستند ولی زمانیکه در آن ساکن میشوند، متوجه مشکلات در زمینه های مختلف میشوند ما باید در جهت رضایت مندی مردم حرکت کنیم.
منبع : سازه نیوز

 

کانال تلگرام نظام مهندسی خوزستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ تیر ۹۶
1150 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0