يادداشت رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت پنجم دي ماه سالروز زلزله بم يادداشت رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت پنجم دي ماه سالروز زلزله بم

يادداشت رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت پنجم دي ماه سالروز زلزله بم

يادداشت رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت پنجم دي ماه سالروز زلزله بم ، صادر شد. براي طراحي يک ساختمان پايدار در برابر زلزله، توجه به چهار عامل عمده و گام هاي اساسي زير ضروري است

کد خبر: 011008017 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۸ دی ۰۱ - ۶:۰۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، يادداشت رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت پنجم دي ماه سالروز زلزله بم ، صادر شد. براي طراحي يک ساختمان پايدار در برابر زلزله، توجه به چهار عامل عمده و گام هاي اساسي زير ضروري است

يادداشت رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت پنجم دي ماه سالروز زلزله بم

يادداشت رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت پنجم دي ماه سالروز زلزله بم
يادداشت حميدرضا شعباني رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت پنجم دي ماه سالروز زلزله بم
در يک چشم انداز کلي، درس هاي آموخته شده از زلزله هاي ويرانگر را مي توان چنين خلاصه کرد:
در صورتي که سازه ها به گونه اي مناسب طراحي نشده و به درستي اجرا نشوند، هيچ گونه تضميني در برابر گسيختگي و خرابي آن ها در زلزله ها وجود ندارد. ناديده گرفتن اصول مهندسي در طراحي و اجراي ساختمان ها، معادل با پذيرفتن آسيب هاي مختلف و متنوع در هنگام وقوع زلزله است.
کليک و کشيدن براي جابجايي
براي طراحي يک ساختمان پايدار در برابر زلزله، توجه به چهار عامل عمده و گام هاي اساسي زير ضروري است:
۱-محوربندي مناسب و تهيه پلان هاي سازه اي معقول.
۲-مدل سازي سازگار با واقعيت فيزيکي ساختمان و انجام تحليل هاي متناسب با آن.
۳-ارايه جزييات مناسب براي اجزاي سازه اي و غير سازه اي (الحاقي) ساختمان.
۴-کنترل کيفيت در هر دو مرحله طراحي و اجرا.
بايد توجه داشت که در صورت عدم کاربرد صحيح پيشرفته ترين آيين نامه ها و يا استفاده ناقص از آن ها در طراحي و يا اجرا؛ نتيجه مناسبي حاصل نخواهد شد.
به گمان برخي کارشناسان؛ خسارات ناشي از بلاياي طبيعي نتيجه راهي است که جامعه با زندگي معمولي خود آن را برگزيده است. به عبارت ديگر، راه هايي که گروه ها و جوامع بشري بر مسير آن ها زندگي اجتماعي خود را سازمان مي دهند، نقش مهمي در آسيب پذيري نسبي آن ها در برابر بلاياي طبيعي دارد.
هنگامي که حوادث طبيعي پديده اي مجزا از زندگي روزمره محسوب شوند ، ناظر مساله به راحتي از علت يابي آن اجتناب خواهد کرد.
درد و رنج، مرگ و مير انسان ها و نابودي دارايي ها در اثر زلزله ها، به طور عمده ناشي از طراحي و اجراي نادرست ساختمان ها و سازه ها است. تخمين زده مي شود که حدود ۹۰ درصد تلفات جاني زلزله ها نتيجه گسيختگي و فرو ريختن ساختمان ها است.
نکته اخير؛ به خوبي مبين اهميت نقش و جايگاه برجسته مهندسان صنعت ساختمان در زمينه صيانت از سلامتي و حفظ جان هموطنان گرانقدر، همچنين دارايي هاي مادي آنان در برابر وقوع ناگزير حوادث طبيعي است.
در واقع؛ يکي از تعاريف مهندسي ساختمان (در معناي عام آن) هنر و علم مهار نيروهاي طبيعت است.
اينک، در سالروز زلزله مهيب و ويرانگر بم؛ ضمن بزرگداشت ياد يکايک هموطنان عزيزي که جان خويش را در اين حادثه از دست دادند؛ از خداوند منان براي همگي آنان رحمت واسعه الهي طلب کرده و بنا بر وظيفه اخلاقي، انساني و حرفه اي خويش، با تعهد و عزمي راسخ؛ تمامي مساعي خويش را براي تحقق اهداف متعالي قانون نظام مهندسي و مقررات ملي برگرفته از آن به کار مي بنديم تا در بازه زماني متناسب با شرايط و امکانات موجود:
ايمني، بهداشت، بهره دهي مناسب، آسايش و صرفه اقتصادي بهره برداران ساختمان ها در بالاترين سطوح ممکن و شايسته ملت بزرگ ايران تامين گردد.
حميدرضا شعباني
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ دی ۰۱
188 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0